Autor Zpráva
MARA
Profil
Jaký účinek / jak vyhledávače hodnotí "odkazy sama na sebe". Tzn. pokud odkaz na stránce odkazuje právě na tu samou stránku, na které se odkaz nachází? Zvyšuje odkaz relevanci stránky pro slovo ze kterého bylo odkazováno? Nebo je odkaz ignorován a anchor text se pak bere jako normální text?,
Chamurappi
Profil
Reaguji na MARu:
Zvyšuje odkaz relevanci stránky pro slovo ze kterého bylo odkazováno?
Najde návštěvník po prokliknutí odkazu to, co očekával, že tam najde? Jsou podobné odkazy užitečné lidem? Pokud ne, proč by je měl nějak zohledňovat vyhledávač?
ninja
Profil
MARA: Domnívám se že určitě ne. Text takového odkazu se pravděpodobně bere v potaz jako obyčejný text na stránce.
Včera
Profil *
Nezkoumal někdo tenhle způsob odkazování v poslední době nějak detailněji? Zajímá mě jestli Seznam nemá s odkazama které vedou samy na sebe problém? Google tohle dokáže ignorovat, ale jak se chová Seznam ke konstrukci podstránek, je možné že to Seznam identifikuje jako manipulaci a "shazuje" za to pozice?

<h1><a href="">Nadpis podstránky</a></h1>
ninja
Profil
Včera: Možné to je, pravděpodobné ne. Máte nějaké konkrétní indicie myslet si to?
Petr ZZZ
Profil
Včera:
Asi bych takovou otázku řešil selským rozumem:
1. Z pohledu brouzdala je odkaz na sebe sama matoucí až nepříjemný, rozhodně je zbytečný.
2. Taková stránka si proto zaslouží nějaké minus.
3. Máte-li stránky v nekonkurenčním segmentu, potom se bez nějakých pochybných metod optimalizace obejdete.
4. Jsou-li stránky v konkurenčním segmentu, bude jen otázkou času, kdy je práskne nějaký konkurent a dostanou nějaký minus od zaměstnance vyhledávače. Čím víc vepředu budou ve výsledcích vyhledávání, tím vyšší bude pravděpodobnost, že se na ně podívá zblízka konkurence. Tím důležitější je proto, aby metoda optimalizace byla v souladu s cíli a pravidly vyhledávače – jinak řečeno, aby byla stránka dělaná pro lidi.
Plaváček
Profil
Pro všechny

1. Odkazování sama na sebe se řešilo už dávno (byť v trochu jiné souvislosti) třeba zde: http://www.sovavsiti.cz/weblog/2004/03/27-konzistentni-navigace.html

2. Je vžitým pravidlem (byť sporným), aby třeba logo webu bylo odkazem na home pagy vždy, čili i na hlavní stránce. Proč by měly být podobně konstruované weby nějak penalizovány nebo znevýhodňovány?

3. Stránka sama sobě nemůže předávat žádný rank a přínos takto řešeného odkazu bude zřejmě nulový

4. I kdybychom připustili, že by podobná metoda mohla nějakým způsobem vyhledávač ovlivňovat, je vysoce pravděpodobné, že tvůrci vyhledávačů s takovou možností počítají a mají ji nějak ošetřenou
Petr ZZZ
Profil
Plaváček:
Je vžitým pravidlem (byť sporným)…

Mně se klikací logo na hlavní stránce nelíbí a mám podezření, zda se za jeho propagací neskrývá pohodlnost webdesignerů a neochota klientů zaplatit lepší řešení. Podle mě ideální web by vypadal tak, že ve zlomku vteřiny poznám, že jsem na úvodní stránce, protože je na první pohled jiná, ačkoli zachovává charakteristické (identifikující) prvky designu. To by znamenalo, že úvodní stránku by bylo nutno extra nakódovat, a to by buď musel klient zaplatit nebo autor webu udělat zdarma, což nepotěší, ať se to vezme z jakéhokoliv konce, a proto je to zřídka vidět. Jako uživatel očekávám, kliknu-li, že se něco změní. Nezmění-li se, budí ve mně stránka dojem, že něco není v pořádku.
panther
Profil
Petr ZZZ:
to, že je HP odlišná od ostatních stránek neznamená, že je klikací logo na škodu. Osobně mám rád klikací logo i na HP, přestože vede samo na sebe. Pohodlnost v tom rozhodně nevidím.
Plaváček
Profil
Petr ZZZ:

Já se přikláním spíš k názoru Dušana Janovského, viz http://weblog.jakpsatweb.cz/archiv/2004-03.html . Prostě nechci a ani neumím tak přemýšlet. Kliknu a uvidím.
Včera
Profil *
Co mě k tomuto dotazu vedlo uvádím níže. Na webech dělám další pokusy, takže mě prosím nežádejte o linky. Měl jsem pouze ten dotaz co jsem podal. Děkuji všem za uvedený názory, nechci to tu strhávat do offtopicu.

Ninja: /OT pro vysvětlení/ Mám několik webů (desítky podstránek s vlastním obsahem, různá struktura i ruzný hosting) kam mi více než měsíc až tři chodí na středně konkurenční slova desítky až stovky uživatelů z Googlu a ze Seznamu 0 - 20 návštěvníků za den (vesměs nedohledatelný většinou i na longtail v prvních 180 místech). Za ten čas jsem s webama udělal spoustu věcí - naředil hustotu kw, překopal nadpisy, titulky, odmazal sitewide ochozí odkazy, odstranil sitewide odkazy vedoucí na ty weby. Sehnal několik relativně kvalitních odkazů z tématického textu atd. Každej web jsem upravil jinak, ale nikdy z mojeho pohledu nešlo o Black Hat a to ani v minulosti. V 7 případech z 10 se nejedná o komerční témata, jsou to weby s tématem zábava (minimum zisků i celkem malá konkurence) a některý fungujou již 2 roky. Po těchto úpravách jsem zaznamel znatelný posílení pozic na Googlu (až jsem se divil, co se dá opravdu čistou optimalizací na Googlu dokázat), ale Seznam pořád jako by o mě nevěděl. Stránky které se drží nahoře tuhle "featuru" nemají a občas jim stačí mnohem méně odkazů k solidním pozicím (do 1. - 50.). Co se týče linkprofilu jsou tam katalogy, tématické odkazy z textu, někde klasický lowend pr články a přirozeně vzniklý odkazy, weby maj imho obsahovou hodnotu, takže je lidi odkazujou z webů, fór atd...
Včera
Profil *
Pro upřesnění, neřeším problém klikacího loga, ale klikacího nadpisu článků kde odkaz nikam nevede.
Petr ZZZ
Profil
Včera:
klikací nadpis článků kde odkaz nikam nevede…
…bych považoval za pokus oklamat vyhledávač a jako uživatel bych z toho radost neměl.
Plaváček:
Četl jsem a beru na vědomí, ale mám jiný názor.
ninja
Profil
Petr ZZZ: A co v případě kdy jsou na HP dynamické prvky a vy se chcete vrátit do výchozího stavu (po zavření nějakých boxů, atd.)? Stačí kliknout na logo či nápis "home". Je to rychlejší a pohodlnější než hledat v prohlížeči tlačítko Reload nebo znovu zadávat URL. A spousta uživatelů ani neví, že tam takové tlačítko mají...
Marek Prokop
Profil
Stránka, na které zrovna teď jsme, má minimálně 14 odkazů sama na sebe a až dopíšu tento příspěvek, bude mít zase o jeden víc :-)
Petr ZZZ
Profil
ninja:
Ano, to by bylo v pořádku, pokud se stránka nějak viditelně změní.

Marek Prokop:
Kotvu <a href="#nahoru">nahoru</a> nepovažuji za odkaz sama na sebe v tom smyslu, že se nic nezmění. Změní se – stránka se posune, a sice takovým způsobem, jaký čtenář očekává, když klikne na šipku nebo na text "nahoru".

Samozřejmě se stránka kliknutím na logo obnoví a pokud je jen o pár pixelů posunutá dolů, tak se taky o těch pár pixelů posune zase nahoru, takže se něco viditelně změní. Ale často čtenář nepoužije posuvník, klikne na logo, stránka se znovu načte a všechno zůstane stejné. Pokud jde o dynamickou stránku, jak píše ninja, tak se něco změní – v takovém případě mi přijde klikání "na sebe sama" v pořádku.

Ale dávat do každého nadpisu odkaz na tu stejnou stránku, jak nad tím uvažuje kolega včera, dnes a zítra – to by se potom stránka taky pořád posouvala nahoru. Něco by se změnilo, ale až za nějakou chvíli bych jako uživatel zjistil, že jsem pořád na té stejné stránce. Myslím by mi to šlo pěkně na nervy a asi už bych se na takový web více nezvracel.
Nox
Profil
[#8] Petr ZZZ
Jde o pohodlí návštěvníka, hlavička je zpravidla největší, takže je jednodušší a rychlejší se - pro přejití na úvod - trefit do ní než do navigace. Mít každou položku navigace větší než hlavičku je nesmysl, takže toto prostě zůstane u standardních designů faktem

[#16] Petr ZZZ
Něco by se změnilo, ale až za nějakou chvíli bych jako uživatel zjistil, že jsem pořád na té stejné stránce.
Kromě toho že klikací hlavička je dost běžná záležitost - ty opravdu máš problém rozpoznat, jestli si na stejné stránce jako před kliknutím nebo ne?
Marek Prokop
Profil
[#16] Petře, odkaz na kotvu na téže stránce je ovšem pro vyhledavače totéž, jako jakýkoli jiný odkaz sama na sebe, protože s výjimkou Googlu část URL za dvojkřížkem ignorují. A i Google začal s kotvami pracovat teprve nedávno.

Ostatní prosím, aby se drželi tématu této sekce, tj. SEO. O použitelnosti si povídejte někde jinde.
Petr ZZZ
Profil
Nox:
Klikací logo je důležité, ale nelíbí se mi, když kliká na úvodní stránce na úvodní stránku. Nemám problém rozpoznat, zda jsem na stejné stránce, ale když mi kliká stránka sama na sebe (výjimky viz výše – kotva atd…), tak mě to prostě znervózňuje. :-)

Marek Prokop:
Google začal s kotvami pracovat
Safra, zase zajímavost. A jak s nimi pracuje? Zohledňuje je při hodnocení stránky, nebo jen pošle uživatele na kotvu, pokud na stránce nějaká je a hledaný výraz je blízko pod kotvou? Pracuje potom i s ídéčky?

(Omlouvám se Včerovi, pokud jsem odbočil od tématu – i když použitelnost řekl bych se SEO souvisí.)
Marek Prokop
Profil
[#19] Google s kotvami pracuje takto: http://www.facebook.com/photo.php?pid=3763964&id=250810683913
Petr ZZZ
Profil
Marek Prokop:
Děkuji.

Včera:
Jestli chceš na stránce odkazy na sebe sama a chceš, aby to nemátlo exoty jako mne, udělej si na ní kotvy a ke kotvám logické odkazy, nebo jednu kotvu <a name="vrch"></a> a odkazuj na ni z různých míst na stránce nějak logicky, třeba <a href="#vrch">nahoru</a>. Budou-li ale klikat na tu samou stránku bez nějaké bližší logiky nadpisy odstavců, nebude to myslím to pravé ořechové. Pokud to přesto chceš udělat, dal bych takovému nadpisu aspoň title="odkaz vede na začátek této stránky".

A myslím se tady nebude nikdo zlobit, když dáš časem vědět, zda jsi to udělal a jaký máš dojem, že to má efekt. :-)
Dranel
Profil
Petr ZZZ:
Osobně se mi tedy zdá zbytečné tvořit další prázdný element kvůli tomu, vždyť lze použít ID u kteréhokoliv již definovaného prvku.
Petr ZZZ
Profil
Dranel:
Já na stránkách ID v CSS vůbec nepoužívám, jen class. Pokud je na stránkách ID, máš ovšem pravdu, dá se odkazovat i na ID a není třeba psát kotvu. (Někde jsem četl, že za určitých okolností by se mohlo bít ídéčko ze CSS s případně stejně znějícím ídéčkem z databáze; nutnosti kontrolovat duplicitu ídéček se tedy vyhne ten, kdo v CSS ídéčka vůbec nepoužívá. – Doufám, že jsem to napsal správně nebo že nemíchám hrušky s jabkama resp. databáze s Javascriptem nebo tak nějak podobně. Co jsem si zapamatoval, je to, že když v CSS nepoužiju ID, tak tím předejdu nějakým problémům, které by jinak případně mohly nastat – jakým a za jakých okolností, to už tak přesně nevím. Že mám v CSS jen class, je náhoda – to s těmi ídéčky jsem četl až mnohem později.)

Něco jsem na téma id versus class našel:
Rozdíl mezi # a .
id a class
Rozdíl mezi id a class?
rozdil mezi id a class
Marek Prokop
Profil
Přátelé, druhé varování. Diskuse o HTML, CSS apod. přesuňte laskavě do jiné sekce fóra, jinak budu mazat a zamykat.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0