Autor Zpráva
helpik.JPW
Profil
Dobrž den,

několikrát jsem přemýšlel o významu nové návštěvy vs. vracející se návštěvy. Lidé se mě na to často ptají a já odpovídám v podstatě to samé ... Nový návštěvník je velmi důležitý, jelikož to znamená, že web nachází nové a nové příležitosti a návštěvníky a tím i splnit různé druhy konverzí ... a že je to také jedna z několika možností, jak majitelům ukázat, že SEO je dobré a že návštěvnost z vyhledávačů také (samozřejmě organic to ukáže ještě lépe).

Na druhou stranu vracející se návštěva je zase znakem toho, že návštěvník má stránku bud v paměti nebo v záložce (v podstatě jako přímá návštěva) ... prostě stránce (nebo firmě) věří a rád se vrací. To je také důležité vyjádření loajality k webu.

Ale jak mám tedy vyhodnotit v koláči "nový vs. vracející se", zda je to tak dobře nebo špatně. Obě hodnoty mě příjdou důležité, každá na něco jiného. Obecně bych řekl, že nové návštěvy by měli být okolo 60-75%.

Zajímalo by mě tedy, zda uvažuji správně, nebo jsem vedle. Zda se tedy dá opravdu podle tohoto koláče zjistit, že když je větší podíl u "vracejících se" (např. u webu, kde se SEO nedělalo), tak že je něco v nepořádku.

Děkuji
dranel91
Profil
Můj selský názor na to je, že tím je větší procento vracejících se návštěvníků, tím lépe, protože to je právě ten návštěvník, který má o danou webovou stránku zájem, možná o ní i řekne svým kamarádům, bude ji sdílet na Facebooku a tak podobně. Noví návštěvníci tu budou stále.
ninja
Profil
Velice záleží na projektu a co je jeho cílem. Jsou weby, které mají prakticky pouze nové návštěvy (a je to dobře), a na druhé straně weby s naprostou většinou stálých návštěv (a je to dobře).

Důležité je sledovat jak se mění počet nových i stálých v absolutních číslech.
Marek Prokop
Profil
Pokud jde o SEO, často pracuji v Google Analytics jen s novými návštěvami, protože jen tak mám jistotu, že jsou opravdu z vyhledavače. To je ale spíš problém metodiky Analytics, neboť tam může třeba i většina návštěv vykázaných jako z vyhledavače přijít ve skutečnosti jinak (přímo).
helpik.JPW
Profil
Takže je to s názory vesměs zatím fifty fifty.

ninja:
To je jako vysvětlení, proč je lepší diesel nebo benzín :)
Jak jsem psal, u dobře dělaného webu bych spíše očekával větší % nových návštěv (v jistých mezích), což potvrzují zkušená slova p. Prokopa.
U kterého typu webu by jsi očekával větší % stálých návštěv (přímých návštěv)? Kdys jsem o tom uvažoval a je to jeden z důvodů, proč jsem zakládal tento topic. Děkuji
Marek Prokop
Profil
helpik.JPW:
u dobře dělaného webu bych spíše očekával větší % nových návštěv (v jistých mezích), což potvrzují zkušená slova p. Prokopa

Nic takového jsem nepsal. Psal jsem jen o technické podstatě čísel jednoho systému na analýzu návštěvnosti. Jinak mám zcela stejný názor, jako Ninja -- otázka, zda jsou lepší nové či opakované návštěvy, nedává obecně žádný smysl. Dokonce většinou nedává smysl ani na jednom konkrétním webu. Hodí se to k segmentování, jde z toho lépe poznat chování návštěvníků, ale rozhodně nejde říct, že by jedno bylo lepší a druhé horší.
helpik.JPW
Profil
Marek Prokop:
Nic takového jsem nepsal. Psal jsem jen o technické podstatě čísel jednoho systému na analýzu návštěvnosti.
Omlouvám se, ale asi tedy nechápu. Mě ta interpretace přijde jako:
- SEO -> GA -> nové návštěvy == (organic or direct)

zda jsou lepší nové či opakované návštěvy
Takže samo o sobě tyto údaje nic neříkají a říkají až při detalnější analýze chování uživatelů na konktrolní podstránce.
Marek Prokop
Profil
Šlo mi jen o přesnost měření, nikoli kvalitu návštěvnosti. V GA prostě u vracejících se návštěv připsaných vyhledavačům či referrerům nevíte, odkud skutečně přišly. Více v mém starším článku Jak správně hodnotit odkazovanou návštěvnost v Google Analytics.

helpik.JPW:
Takže samo o sobě tyto údaje nic neříkají a říkají až při detalnější analýze chování uživatelů

Přesně.
Petr ZZZ
Profil
Reaguji na ninju:
Jsou weby, které mají prakticky pouze nové návštěvy (a je to dobře)

Můžu poprosit o příklad? Má-li web pouze nové návštěvy, potom se přece na něj nikdo nevrací, a když se na web nikdo nevrací, asi se nikomu nelíbí. Nějak si neumím představit web, který by přesto byl užitečný a přístupný a se kterým by byl návštěvník spokojen. Nebo snad nějaký specializovaný eshop se zbožím, které člověk kupuje jednou za deset let?
ludekbrno
Profil *
Petr ZZZ:
Já si to celkem představit umím. Je dost oborů, kde se informace hledá obvykle jednorázově. Taky bych to čekal i u některých typů zboží v e-shopech, kteté si zájemce jednou koupí a už nemá žádný důvod se tam vracet. I můj web do toho patří, nabízím spíše jednorázovou službu a pokud zákazníka zaujme, ozve se mi mailem nebo telefonem a na web už nemá důvod se vracet a stejně tak pokud ho nabídka nezaujme, hledá jinde a taky nemá důvod se vracet. Naopak mám jiný informační web, kde se často objevují nové články a tam je velké množství vracejících se lidí.

To jsem zrovna chtěl říct tazateli, že jak už psali předemnou, neexistuje univerzální odpověď, co je správně. Je to narosto závislé na oboru a poměr vracejících se návštěvníků k novým může být klidně od 10 do 90% a ani jedno z toho nemusí být špatně.
helpik.JPW
Profil
ludekbrno:
Když jsi to rozvedl, přemýšlím dál ...

Taky bych to čekal i u některých typů zboží v e-shopech, ktetá si zájemce jednou koupí a už nemá žádný důvod se tam vracet
Ten kupující třeba ne (zvlášť pokud jde o něco movitějšího nebo se nepředpokládá hned nějaká porucha znamenající koupi nového výrobku: auto, letadlo, loď, ... a to i konktrétní typy), protože tu věc má. Ale pokud někdo hledá a shání, hledá buď přes známé nebo přes vyhledávače (neplac. i plac.) -> nové návštěvy ;)

nabízím spíše jednorázovou službu
Nevím co nabízíš. Pokud jsi ale třeba někdo tak známý v oboru (jako například H1, Dobrý web atp) a tví zákazníci se ozývají tak jak píšeš, gratuluji a zcela smekám. Tvůj web tím pádem může sloužit jen jako vizitka a nemusíš se s ním optimalizovat.

pokud ho nabídka nezaujme
Jedním z cílů SEO je přece zaujmout hledajícího v SERPu (nejen) a udělat z něho zákazníka nebo udělat jiný druh konverze (dle typu webu). Pokud ho nepřilákám a nějak nepřinutím (nenásilně :) ) a je to běžný jev, je web špatně optimalizován. Když projdu kolem tvého webu (např. výměna podtácků (fiktivní příklad)) a ani mě nehne na něj kliknout a těchto lidí jako já bude více, budeš se muset opravdu spolehnout na kamarády, maily, telefony. Jsou to také konverze, ale většinou ne přes web. A investice do webu se tak nemusí vyplatit.

Naopak mám jiný informační web, kde se často objevují nové články a tam je velké množství vracejících se lidí.
U informačního webu si nejsem jistý, ale opět bych předpokládat více nových návštěv. Tvoří se přeci zprávy, obsah, tím pádem se indexují nové a nové stránky (pokud nejsou duplicitní atp) a tím pádem by se měli v SERPu zobrazovat (pokud je o web dobře staráno a je dobře optimalizován). Na druhou stranu, pokud ten novinkový web je dobrý, specifický a má v něčem zajímavý obsah, vyskytnou se tím spíše i přímé a vracející se návštěvy.

Zatím si tedy stále nedokáži představit web s větším množtvím vracejících se návštěv a výsledkem je stále [#8] Marek Prokop

Jestli tomu nerozumím, poučte mě prosím a omlouvám se, jestli vynalézám kolo nebo přemýšlím až moc "do morku kostí". Jsem sice spíše konzultující teoretik (a praktik) několika projektů a na žádné přednášce o SEO jsem nebyl (což chyba jistě je), ale mám nasbírané mnohé zkušenosti z odborných článků a i kladné výsledky na webech jsou, byť některé "na koleně" dělaných a až možná příliš složitě zjišťovaných věcech.
OT: poslední odstavec jsem asi psát neměl. No mazat ho nebudu.
ludekbrno
Profil *
helpik.JPW:

Zatím si tedy stále nedokáži představit web s větším množtvím vracejících se návštěv

Vážně? Co třeba idnes nebo jakýkoliv zpravodajský nebo informační web :-) Typický příklad neustále se vracejících návštěvníků, kterých bude mnohonásobně více, než nových návštěv. Provozuji také informační web s častým přidáváním nových článků, které si stávající návštěvníci chodí zpětně číst.

Naopak komerční web nabízející poměrně úzké služby nebo specializovaný sortiment zboží jsou zase přesný opak výrazně převažujícího počtu nových návštěv. Např. můj obor, montáže bezpečnostních zařízení, což je jednorázová záležitost. Pokud mě zákazník najde, objedná službu, ta se provede a není žádný důvod, aby se vracel. A ani sebeoptimalizovanějším webem prostě zákazníka nedonutím, aby se vrátil, protože on po provedení zakázky ať už mnou nebo jinou firmou nemá žádný důvod vůbec vyhledávat jakýkoliv web ze stejného oboru.

Takže poměr opakovaných vůči novým návštěvám webů zabývajících se různými obory opravdu zcela regulérně může být v rozmezí 10-90% (možná i víc), přestože ty weby budou zcela dokonale optimalizované a nedělají žádné chyby. Takže v žádném případě neexistuje univerzální hodnota toho poměru, podle které by se dala posuzovat kvalita webu a optimalizace. Je to čistě individuální a závislé na oboru.
ninja
Profil
Petr ZZZ: ...weby, které mají prakticky pouze nové návštěvy (a je to dobře) jsou určitě méně časté. Konkrétní hezký příklad mě nenapadá, ale může se jednat třeba o vstupní minisite podporující dočasnou akci, atd. Nebo web, který potřebujete jen několikrát do roka - třeba ohlašovna poruch dodávek elektřiny.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0