Autor Zpráva
Ugo
Profil
Ahoj, neví někdo jak spočítat následující? -
Chci souřadnice bodu, kde se mohou protnout 2 objekty.
1 objekt je v pohybu - znám směr, rychlost a aktuální polohu
2 objekt stojí a chce se rozhodnout jakým směrem se vydat aby se střetl s prvním objektem - znám jeho konstantní rychlost a poč. polohu

soustava je 2D. Případně kdyby někdo věděl aspoň jak to nazvat abych to vygooglil. Napadlo mě řešení pomocí hrubé a polohrubé síly (odhadnout úsek a pak bod po bodu zkoušet), ale to mi zrovna elegantní nepřijde a neřeší to hlavní problém, že mě to zajímá :)
okolojdouci
Profil *
Ugo:
2 objekt stojí a chce se rozhodnout jakým směrem se vydat aby se střetl s prvním objektem - znám jeho konstantní rychlost a poč. polohu
?
Ugo
Profil
okolojdouci:
tim mám na mysli, že objekty nemohou měnit rychlost a vím jakou rychlostí se rozjede až se rozjede ;) ovšem to že se zatím nehýbe není tak důležité, ale lépe se to chápe
okolojdouci
Profil *
Ugo:
ok, už mi to docvaklo. Pak ti tam ještě chybí tečky za (pořadovými) číslovkami, ale smysl už to dává. Udělám kafe a zamyslím se :)
_es
Profil
Ugo:
Chci souřadnice bodu, kde se mohou protnout 2 objekty.
soustava je 2D.
objekty nemohou měnit rychlost

Teda je to lineárna sústava dvoch rovníc s dvomi neznámymi. Už ti ju zostáva len správne zostaviť a vyjadriť z nej výpočet súradníc.
Marek88
Profil
Hodil jsem na net nákres k postupu.

Na obrázku jsou vidět dva body a šipkami vyznačené jejich rychlosti za nějakou jednotku času * (je to vzdálenost, kterou body urazí před srážkou). U bodu 1 (černá šipka) známe i úhel alfa, který svírá se základnou. Co potřebuješ vypočíst je úhel beta. Na to se dá použít sinová věta. Takže:

Va / sin(alfa) = Vb / sin(beta)

sin(beta) = (Vb / Va) * sin(alfa)

beta = arcsin((Vb / Va) * sin(alfa))


Vb / Va je poměr rychlostí za nějakou jednotku času*. Protože se ale jedná o poměr, tak sem prostě dosadíš jejich skutečné rychlosti.

To by mělo být vše. Vyřešit výpočet úhlů a tak snad nebude problém pomocí analytické geometrie.

* Rychlost za nějakou jednotku času je například 190px za 3.5 vteřiny. Prostě srážka nastane za 3.5 vteřiny a za tuto dobu bod urazí 190px. Pokud se to vydělí, tak se dostane "normální rychlost".
Ugo
Profil
no děkuju všem, kdyžtak kdyby někoho ještě něco napadlo, tak každá řádka dobrá. matika mi už nějak nic neříká, jediný co mě napadlo je, že by se mi hodil poměr rychlostí, ale jak ho zužitkovat bych moh vymejšlet klidně celej život :D ale já to svedu na to že se ve školství učí čistá teorie bez náznaku použití v praxi a vylezu z toho skoro čistej.
Ugo
Profil
teď sem si to namaloval a úplně mi to docvaklo s tim výpočtem úhlu před očima :-) z těch proměnejch se v podstatě nechá sestavit klínek kde znám úhel a dýlku stran :-) z čehož už to dopočíst jde, pak stačí vzít poměr, prodloužit o to tu spočtenou stranu atd. a z toho už se to nějak dokupy prostě dá (aneb ono to nějak pude, kopanec byl asi postačující)

Vaše odpověď


Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0