Autor Zpráva
Romanticka
Profil
chci se zeptat jak spravne zapisovat do CSS menu.

Muj predpis je:
<menu>
<li><a href="/" title="1" class="aktivni">1</a></li>
<li><a href="#" title="2">2</a></li>
<li><a href="#" title="3">3</a></li>
<li><a href="#" title="4">4</a></li>
<li><a href="#" title="5">5</a></li>
</menu>

a CSS mam:
menu {
width: 760px;
margin: 0 auto;
}
menu li {
list-style-type: none;
display: inline;
}
menu li a {
text-decoration: none;
color: #008ed3;
float: left;
height: 2em;
display: block;
padding: 1em;
text-align: center;
}
menu li a:hover, menu li a.aktivni {
color: #3c3c3c;
background: #e5f4fc;
}


nekdo ale jeste pridava a:visited nebo a:link.
Jak tedy psat CSS pro menu, aby bylo spravne (validni, pouzitelny, pristupny...)
panther
Profil
to zalezi na tobe, jestli tam chces a:visited nebo a:link
co se validity a pouzitelnosti tyce, muzes to tam mit a nemusis
Railbot
Profil
Bohatě stačí a a a:hover. S validitou, použitelností a přístupností to nemá nic společného. To maximálně způsob, jakým odkazy nastyluješ.
Petr Tichý
Profil
Má to hodně společného s použitelností. Je velice příjemné, když člověk vidí, kde již byl. A a:focus je tuším důležité při ovládání klávesnicí. Můžeš v klidu nastylovat stejně jako hover.
Railbot
Profil
Je velice příjemné, když člověk vidí, kde již byl.
Ehm, tak o tom by se dalo s úspěchem pochybovat. Ty máš sklerózu, že potřebuješ mít odlišené odkazy, které jsi již navštívil? Snad nikde to nepoužívá, protože to hyzdí web.
Petr Tichý
Profil
Najn, najn :o)

Každý pátek v Linkách na víkend na conBlogu vidím ty, kde jsem již byl. Velice užitečné. Navíc jsem teď prohlédl dva weby, které mi přijdou technicky dokonalé, a oba to používají. Je to slušností a vycházíš tím návštěvníkům vstříc.
Railbot
Profil
Petr Tichý
Není to dobře použitelné vždy. Web o 10 odkazech do různých sekcí, tam by nebylo hezké mít od prvního dne všechny navštívené a nikdy jinak. Člověk je používá tak jako tak stále. Rozumíš mi. Jejich odlišení by nemělo smysl.
Petr Tichý
Profil
Aj, omlouvám se Railbote. Úplně jsem zapoměl, že se jedná o menu. Tam je :visited zbytečné nebo spíše na obtíž. :link smysl má.

V textu má smysl vše.
Zahon
Profil
Petr Tichý
a:link je výběr neaktivního, neoznačeného odkazu. Tudíž základní odkaz, jaký vidíš po najetí stránky. S přístupností to nemá nic společného.

Romanticka
Doporučoval bych doplnit a:focus (V podstatě nastylovat stejně jako :hover, třída se spustí po označení odkazu např. při ovládání klávesnicí.)
Petr Tichý
Profil
Zahon
Nikde nemluvím o přístupnosti. Mluvil jsem o použitelnosti ale spletl jsem si a:link a a:focus. Ten se spustí jak říkáš.

Pro doplnění ještě existuje a:active a to je odkaz v okamžiku, kdy je stlačena klávesa nebo tlačítko na myši.

Opravil jsem předchozí příspěvky.
Zahon
Profil
Petr Tichý
A jo, promiň. Použitelnost a přístupnost.. jsou to stejně dlouhá slova a začínají na p. Překoukl jsem se.
EDIT: Tlačítko změnit by měli zakázat... Člověk pak reaguje na něco co už neexistuje. :)
Romanticka
Profil
Pro doplnění ještě existuje a:active a to je odkaz v okamžiku, kdy je stlačena klávesa nebo tlačítko na myši.

pro to pouzivam vlastni styl a.aktivni, ale je to asi zbytecny kdyz existuje a.active :)
Petr Tichý
Profil
Ne né, to je něco jiného. :active je jen ta milisekunda ;o)
Romanticka
Profil
Ne né, to je něco jiného. :active je jen ta milisekunda ;o)

tak ted nevim, co myslite? je to prece aktivni polozka ne?
Railbot
Profil
Romanticka
a:active - to je stav, kdy klikneš na odkaz a držíš tlačítko. Ten okamžik.
Romanticka
Profil
aha, tak uz vim, jakoby proklik tlacitka...
Martin Sadílek
Profil *
a:link a:visited, toď otázka:

z našich zkušeností:

na malém webu o několika stránkách.

Použivat visited není moc dobr nápad, pokud mám 3-4 stránky, je visited prakticky ihned vše, navíc pokud používam odkaz na stránku, kde definuji její část, kde má začít (A NAME a jeho ekvivalenty) je to spíše matoucí.

Na středním webu cca o 100 stránkách:

Je to přjemné uživatelsky, otázkou je zda to jde zakomponovat do designu, který už tak je většinou hodně složitý, a pokud změním barvu odkazům po ukázání a po kliknutí, jde o to aby to místo u snadnění více nemátlo - to je spíše individuální od každé stránky jinak.

U velkých webů - cca 20 000 podstran - eshopy atd:

tady se to prvky ovládání jen hemží a dle mého názoru to je spíše na škodu, a už vúbec ne u menu nebo odkazů na kategorie zboží. Popravdě mne nenapadá u tak velkého webu prakticky bez hodnotného přínosu (texty články atd...) poze se zbožím k zakoupení přínoss. u a:hover je to ještě horší, pokud je CSS dost obsáhlé (většinou taky je) tak například IE6 má dost problémy s rychlostí těchto efektů, stránka je líná a pomalý hover to ještě umocňuje. Všiml jsem si už dříve, že hodně velkých webů (např. Amazon) tohle vůbec nepoužívají, myslím že právě z těchto důvodů.

Otázka efektu využití je tedy jen na autorovi. Dle toho je třeba i tyto efekty zapisovat do CSS (s ohledem na rachlost stránek) můžete naopak přistupnost snížit.
Zahon
Profil
Martin Sadílek
Vaše informace se zakládají na podivných datech. Amazon samozřejmě jak třídu :visited tak i třídu :hover používá, ovšem ne přímo u jednotlivých položek, ale u kategorií ano. Já si naopak myslím, že právě u odkazů na kategorie zboží to má u velkých obchodů význam - člověk prostě vidí kde byl. U menších stránek je to samozřejmě spekulativní. Ale IMHO pokud to člověk hezky graficky zpracuje, tak to rozhodně na škodu není.

Jinak s rychlostí IE6... Nikdy jsem u tohoto prohlížeče nějakou zpomalenost kvůli :hover nezaznamenal. Ale je fakt, že ho denně nepoužívám.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit


Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0