Autor Zpráva
Zdeněk Filipec
Profil *
Hezký den všem!

Chtěl bych se zeptat na váš názor. Vytvořil jsem stránečky - www.czstavby.cz. Na záčátku jsem je zaregistroval do různých katalogů včetně Seznamu. Stránky jsem se snažil optimalizovat na klíčové spojení lité podlahy. V hlavních vyhledávačích vyskakují stránky na toto spojení stabilně mezi prvními 30 výsledky. V Seznamu to bylo místo první či druhé. Po nějaké době nás kontaktoval někdo ze Seznamu s nabídkou komerčního zápisu a reklamy. Při osobní konzultaci s pracovníkem výše zmíněného vyhledávače jsme komerční zápis i reklamu odmítli, protože nám přední umístění ve fulltextu na vybraná klíčová slova dostačovalo. Pracovník Seznamu si tohoto umístění ve výsledcích byl vědom (při nabízení klíčového slova lité podlahy stránky opět vyskočily nahoře).

Nyní přichází problém. Po rozhovoru s agentem stránky firmy Czstavby úplně vymizely z katalogu. Nyní se neobjevují na žádné pozici na jakákoli klíčová slova (např lité podlahy). Prostě konec. Viz například: http://www.2mstudio.cz/pozice-ve-vyhledavacich/index.php?kw=lit%C3%A9+ podlahy&site=www.czstavby.cz%2F

Chtěl jsem se zeptat, jestli si myslíte, že by Seznam záměrně odstarnil indexaci na tyto stránky, abychom si reklamu zaplatili nebo shodou náhod došlo třeba k penalizaci? Nebo máte jiný názor, proč se toto stalo? Děkuji za všechny názory.
Gekon
Profil
Vypadá to podezřele... v první řadě bych jim napsal mail a požadoval vysvětlení.
Marek Prokop
Profil
1) Existence placeného zápisu v katalogu Seznamu nemá žádný vliv na zařazení stránek webu do fulltextového vyhledávání Seznamu.

2) Minimálně úvodní stránka webu www.czstavby.cz nyní ve fulltextu Seznamu je: http://search.seznam.cz/searchScreen?w=cz+site%3Aczstavby.cz&mod=f
Mistr
Profil
Marek Prokop
ad 1) Souhlasím.
Zdeněk Filipec
Profil *
>> Marek Prokop >>

Bodu číslo jedna jsem si vědom. Je mi však podivné, že byly stránky na prvním místě a nyní se nemůžu doklikat vy výsledcích. Proč ve všech ostatních vyhledávačích jsou stále na stejném místě, jen v seznamu po zmíněné události nejsou k nalezení?

Dále jsem provedl malý pokus. Zkusil jsem vyhledat klíčové spojení samonivelační lité podlahy (na lité podlahy je mnoho výsledků), na googlu, atlasu, centru - na první stránce výsledků, na seznamu ne na první, ale na žádné. Prošel jsem poctivě všechny výsledkové stránky.

Pokud jsem použil tento řetězec - samonivelační lité podlahy site:www.czstavby.cz, dostal jsem jeden výsledek.

Toto se mi zdá doopravdy podivné...
Marek Prokop
Profil
Mně se na tom nic podivného nezdá. Různé vyhledavače dávají různé výsledky a ve stejném vyhledavači se výsledky mění v čase. Obojí je normální.
Richi
Profil
Marek Prokop
ad 1) Taky souhlasím, ale ruku do ohně bych za toho admina nedal, na jeho místě bych se stěžoval, taky se mi tohle jednou stalo ale to už je tak 2 roky zpět.
I když se to nemůže i admini jsou jenom lidi a pokud má teoreticky možnost to udělat nikdy nevíte zda to dotyčný člověk neudělá ...

Zdeněk Filipec
Moje rada zní, napište na fulltext, a když se nikdo neozve napsal bych přímo Yuhuovi, tech náhod najednou je moc :-)
Anonymní
Profil *
tech náhod najednou je moc :-) Stejnych nebo podobnych pripadu se resilo v teto nebo jinych konferencich o SEO za posledni dva roky uz mnoho. To uz asi nahoda nebude.
Jakub
Profil
Sice nemám Markovo know-how, ale také myslím, že Seznam by si něco podobného ani zadaleka nedovolil. Katalog a fulltext jsou (podle všeho) dvě nezávislé věci a fulltext prostě v čase upravuje algoritmy řazení, nebo vy upravujete svoji stránku. Taky jsem párkrát vypadl. Chce to čas.
Richi
Profil
Jakub
Seznam by si to možná nedovolil, jenže kdo je Seznam? Obchodák co se honí za výdělkem? A když mu klient odmítne placený odkazy s tím že má dobrou pozici přes fulltext nenaštve ho to a neudělá mu zle? Já nevím zda to teoreticky možné je nebo ne, ale jak říkám, stalo se mi něco podobného taky takže bych ruku za adminy nedal že to nedělají! Mimoto diskuzí kde se lidi stežují na admini ze Seznamu jsou miliony :-)

Nápad pro Yuhů: co tak udělat na Seznamu formulář kde by se lidi mohli stěžovat na jednání konkrétních lidí u vás? třeba by se podobné diskuze neopakovali (i když netvrdím že to vše tak bylo, možná za to může UFO nebo hvězdný prách)
Jakub
Profil
No když už připustím, že by se ve správě katalogu našel člověk, který by to udělal, tak předpokládám, že se prostě nedostane ke správě fulltextu. Možná jsem naivní, ale tohle si přece nemůžou dovolit.
Plaváček
Profil
Jakub

Mám zkušenosti, že většina obchoďáků Seznamu ani netuší, že nějaký fulltext existuje. Shodou okolností minulý týden jsem byl jedním z nich přesvědčován, že nebudu-li mít placený zápis v katalogu (jehož cena výrazně převyšuje skutečný přínos takového zápisu), nebudu k nalezení. Usvědčil jsem ho z omylu a vypadal skutečně překvapeně. Čili - obchodní zástupci této společnosti asi opravdu netuší, co je fulltext a tím méně jsou schopni nějakým způsobem řazení výsledků fulltextového hledání ovlivnit. Za občasné vypadnutí z výsledků většinou můžou většinou ufouni a z mých zkušeností vyplývá, že během několika dnů, maximálně týdnů se výsledky zase usadí a ztracené weby se dostanou zhruba tam, kde byly před zmizením.
Zdeněk Filipec
Profil *
Zajímavé názory, skutečnost je však taková, že web na klíčová slova nevyskakuje na seznamu již déle než tři měsíce. Nenapadá někoho, čím by to mohlo být nebo co s tím udělat?

Další zajímavý poznatek: na klíčové slovo lité podlahy - kdysi umístění na prvním/druhém místě - nyní není žádný výsledek nikde. Avšak na řetězec - a lité podlahy - na třetí pozici...
Mistr
Profil
Plaváček + Jakub
Každá firma má nárok na bezplatný zápis v katalogu firem. Ten lze zadat například přes internet. Je klidně možné, že se Ti ozve tzv. marketingový poradce, který bude nabízet placenou inzerci. Ta má své výhody oproti bezplatné, ovšem jimi teď tady nechci zatěžovat.

S fulltextem toto nemá nic společného. Marketingoví poradci se jen honí za tím, aby ulovili co možná nejvíce firem a ty pak mohli do katalogu firem zadávat. Jaké jsou provize marketingových poradců nevím, starám se jen o bezplatné zápisy.
Marek Prokop
Profil
Je na čase tuto diskusi ukončit, takže jsem se, pane Filipci, na váš web podíval trochu podrobněji a toto jsou mé závěry, včetně odhadu, co se vlastně stalo.

Především musím konstatovat, že web www.czstavby.cz je po technické stránce spíše průměrné kvality, obsahově je dosti podprůměrný a z marketingové hlediska je nedostatečný. Pokud kdy byl na drobrých pozicích ve vyhledavačích, pak zřejmě hlavně díky slabé konkurenci než díky vlastním kvalitám. O tom svědčí i to, že např. v Googlu se na velmi málo konkurenční dotaz lité podlahy nachází až v druhé desítce výsledků hledání (s podstránkou litepodlahy.html, kterou Seznam v indexu vůbec nemá).

Ačkoli nízá technická a obsahová kvalita ke špatným výsledkům ve vyhledavačích jistě přispívá, hlavní příčinou ztráty pozic v Seznamu zřejmě není. Tou je fatální nedostatek zpětných odkazů. Podle Yahoo vedou do celé domény pouze dva externí zpětné odkazy, jeden z katalogu Seznamu, druhý z Betonserver.cz.

Zatímco druhý odkaz stále ještě existuje, ten první jsem v katalogu Seznamu už nenašel. Je tedy pravděpodobné, že byl v nedávné minulosti odstraněn a asi nejde vyloučit, že to mohl nějak udělat obchodní zástupce Seznamu. V každém případě tím váha webu pro vyhledavače poklesla velmi blízko k nule. Spolu s nedostatečným obsahem to v Seznamu evidentě stačilo ke znatelnému propadu pozice a možná i vyřazení některých podstránek z indexu. Reakce ostatních vyhledavačů možná není tak silná. nebo se ještě dostaví později.

Náprava by měla být poměrně jednoduchá, protože segment opravdu není moc konkurenční:

1) Soustřeďte se na nejrelevantnější dotazy v mnoha různých variantách. Ze stránek usuzuji, že vaše služby jsou konkurenceschopné spíše jen ve vašem domovském regionu, takže byste měl vycházet nahoře především na dotazy kombinované s místním určením.

2) Svoje produkty a služby na webu mnohem lépe popište. Vycházejte z toho, co potenciální zákazníky zajímá a na co se reálně v souvislosti s vašimi produkty a službami ptají. Pište konkrétně a k věci. Dejte dohromady aspoň 1000 až 2000 slov rozdělených na tři až šest stránek. Věty typu "Věříme, že zde naleznete vše, co byste rádi věděli o naší firmě, nabízených službách a další informace související s naší stavební činností." si odpusťte -- to není obsah, to je balast. Pište ze své hlavy, co nejméně opisujte z webů dodavatelů a výrobců.

3) To nejdůležitější nakonec: Sežeňte si pár desítek kvalitních, tematicky dobře cílených zpětných odkazů. Možné zdroje jsou:

a) Pár nejdůležitějších všeobecných katalogů (Seznam, Centrum, Atlas, ODP atd.).

b) Všechny oborové katalogy a vertikální portály, které najdete.

c) Weby vašeho domovského regionu a obce.

d) Weby vašich dodavatelů a zákazníků.

e) Weby stavebních firem v regionu, které specializují na něco jiného a se kterými si tudíž nekonkurujete.

To vše je práce tak na dva-tři dny, a když ji uděláte, pravděpodobně budete mít ve vyhledavačích na pár let vystaráno. Když navíc trochu lépe vyznačkujete text stránek pomocí H1, H2 apod., bude to skoro dokonalé.
Yuhů
Profil
Víte, co se asi stalo? Já na to teď koukám z domova a vypadá to na nějaký problém s prázdným nasbíraným obsahem stránky. Na dotaz
lité podlahy
se stránka z webu

czstavby.cz
vyhledá na třetím místě, konkrétně stránka
http://www.czstavby.cz/litepodlahy.html

Fulltext ji na tento dotaz považuje za relevantnější než hlavní stránku, pravděpodobně celkem správně.

Jenomže se stalo to, že stránka http://www.czstavby.cz/litepodlahy.html má z nějakého důvodu v databázi Seznamu prázdný obsah. Ona se sice najde, ale když vyhledávací modul žádá o titulek a popisek titulkovací servery (tak tomu říkáme), nic nedostane. Takže se ta vyhledaná stránka nezobrazí. Všimněte si, že na dotaz lité podlahy fulltext Seznamu poskytuje devět výsledků, nikoli deset jako obvykle!

Čím to je? Nevím. Pro stránku http://www.czstavby.cz/litepodlahy.html máme prázdný obsah, což může být způsobeno různými věcmi. Já si tipuji to, že stránka někdy v minulosti poskytla našemu robotovi prázdný obsah (třeba chybou serveru) a robot si ho drží, protože stránka hlásí Last-Modified: Sun, 04 Dec 2005 19:54:28 GMT , takže se robot chybně domnívá, že má aktuální verzi.

Zkusím zapřemýšlet nad tím, jestli by se tyhle chyby neměly nějak systémově řešit samy. Stránky domény posílám nyní na přeindexování. Smůla je, že v tomto případě chybně stažená podstránka vytlačila z výsledků hledání hlavní stránku, která je stažená dobře.


K předešlé diskusi:
obchodníci Seznamu do fulltextu opravdu nemají žádný přístup
opravdu bychom si to nedovolili
Zdeněk Filipec
Profil *
Děkuji moc za rady Marku Prokopovi a moderátorovi Yuhů za analýzu problému a přeindexaci. A také dalším účastníkům diskuze. Doufám, že se brzy prázdý obsah nahradí obsahem skutečným. Doopravdy jsem si oddechl, už netápu v domněnkách.
Mistr
Profil
Yuhů
obchodníci Seznamu do fulltextu opravdu nemají žádný přístup
Já jsem si to myslel.
Toto téma je uzamčeno. Odpověď nelze zaslat.

0