Autor Zpráva
PetrNos
Profil *
Dobrý den,

mám dotaz k této situaci:
- s programátorem jsme se e-mailovou komunikací dohodli na dodání naprogramované aplikace
- programátor aplikaci dodal ale další den jsme si všimli chyby
- programátor chybu opravil ale nebylo to dostačující a dá se říct, že opravil pouze polovinu
- načež si programátor vyžádal zřízení testovací subdomény, na které by chybu ladil tak, aby neovlivňoval chod ostré aplikace
- po několika dnech jsme mu ji zřídili a poté se v tom párkrát šťoural ale do teď to není opravené

- od dodání 1. verze aplikace do teď uběhlo více než 30 dní.

dotaz zní:
- lze e-mailem odstoupit od "smlouvy" (která vlastně ani neexistuje) a požadovat vrácení peněz za neúplnou práci? Jak je to poté s tím, že naprogramovanou aplikaci již budeme mít a i když nám vrátí peníze, nejsme jinak, než slovem schopni zaručit, že ji nebudeme využívat?


Děkuji za odpověď,

P.
Taps
Profil
PetrNos:
Zřejmě bude velmi obtížné vymáhat zaplacenou částku vzhledem k tomu, že neexistuje žádná písemná smlouva.
Amunak
Profil
PetrNos:
Pokud nemáte žádnou písemnou smlouvu, asi by bylo ještě dobré zkusit se s dotyčným domluvit na opravě, aby jí provedl co nejdříve, nebo tuto opravu svěřit někomu jinému (snad za to zaplatíte méně, než za celou novou aplikaci?).
Taps
Profil
Amunak:
Na druhou stranu pokud dotyčný programátor nebude komunikovat, tak s tím neudělá asi nic.
Enko
Profil
Poučení pro příště:
1. Vždy podepisu Smlouvu o dílo, kde si všechno specifikuješ, včetně veškerých termínů a plateb.
2. Nikdy neplať nic předem, dávej maximálně 50% zálohu předem a zbytek doplatíš až budeš mít vše řádně otestované. Ideálně dávat zálohu ve výši 20-30% a zbytek doplatit až například po 14ti dnech od kompletního předání díla.
3. Z mé vlastní zkušenosti více než 70% mnou domluvených obchodů pouze ústní nebo emailovou formou nelze dotáhnout do konce, protože se na to vykašlou. Proto vždy vyžaduji podepsání SOD, kde bude přesně vše specifikováno, včetně zadání, smluvních pokut, atd...
4. Z mé vlastní praxe jsem se setkal i s tím, že i když jsem měl podepsanou SOD, vše bylo předáno a dílo bylo v "bezvadném" stavu. Tak nebylo proplaceno. A soudit se o těch pár desítek tisíc, mi fakt za to nestojí.

Věř mi, že když se domluvíš na takovéto záloze, tak se bude programátor fakt snažit, aby to conejdřív bezvadně dokončil, aby jsi mu doplatil celou částku. Protože pokud mu to všechno zaplatíš najednou, tak už ten člověk nemá motivaci vše dolaďovat a opravovat.
Kcko
Profil
Enko:
I z opačného úhlu pohledu. Pokud dostanu směšnou zálohu 20% od klienta, kterého neznám a nikdy jsem s ním nic nedělal s tím, že zbytek (80%) dostanu po nějaké době po odevzdání díla, tak s největší pravděpodobností o takového klienta nemám zájem a z byznysu nic nebude.
CZghost
Profil
Kcko:
Záleží na úhlu pohledu. Když se na to budeš dívat takhle, tak se najde někdo, kdo tě bude chtít oškubat, musíš se na to dívat z úhlů obou, domluvit se na nějakém kompromisu, pokud dotyčný nebude souhlasit. Jak říká Enko - když dáš plnou částku předem, může se stát, že člověk ztratí motivaci k doladění vzniklých chyb. Aneb nedávej psu lahůdku dokud neuposlechne povel, protože to je jeho motivace.
Joker
Profil
Doplním ještě jeden aspekt:
Problém ústní dohody je i to, že není konkrétně specifikované, co vlastně klient chce.
Navíc klient při bližším pohledu ani neví, co přesně chce, navíc mnoha klientům všechno při čem nevzniká kód připadá jako zbytečnost, takže platit analýzu se jim taky moc nechce.

Odsouhlasením nějaké pracnosti na základě vágního zadání si jako vývojář nabíháte na to, že to v té pracnosti uděláte a klient pak řekne, že si to představoval jinak.
Anebo řekne: „Výborně, jen tady bych ještě něco poupravil… a ještě tady drobná úprava… a tohle předělat…“ - a nakonec ty „drobné“ úpravy dají třeba desítky procent pracnosti navíc a nastane dohadování, jestli to klient má či nemá zaplatit.

Enko:
A soudit se o těch pár desítek tisíc, mi fakt za to nestojí.
Obdivuji Vaši životní úroveň. Pamatujte ale i na to, že gauneři si vybírají nejsnazší oběť, takže kdo se nechá okrádat, je pro ně tím zajímavější kořist.
Amunak
Profil
Joker:
Co si myslíš o řešení pracovat od hodiny? Já to takhle párkrát dělal, a zatím se to vyplatilo. Klient dostane časový odhad, cenu za hodinu mé práce (s tím, že se stanoví třeba i nějaký strop), a jakýchkoliv dodatečných „drobných“ úprav se pak klient většinou zdrží, pokud je nepovažuje za nutné. A když ano, tak zná jejich cenu.

Pak ovšem nastane problém, když je časový odhad (hodně) špatný, nebo když by šlo o vývojáře, který se klienta snaží jen oškubat. Ale obchod vždycky byl a bude trochu i o štěstí a o tom, jaký má člověk odhad na lidi. Navíc když se někdo snaží stlačit cenu co nejvíc dolů (což u ústních dohod a podobně bývá taky časté), nemůže se pak divit, že narazí na někoho, kdo práci neodvede příliš kvalitně nebo jí nedodělá.
quinux
Profil
Amunak:
Cena se vždy určuje podle počtu hodin potřebných k realizaci. Nejprve je potřeba specifikovat co se má udělat, pak je nutné si dané dílo rozdělit na co nejmenší úseky - to je důležité, pokud nějaký úsek odhadneš na řekněme 10-15 hodin, tak je 70-80% jistota, že jsi se sekl. Pak to celé sečíst a přihodit 20-30% na chybný odhad nebo dodatečné úpravy (zákazník téměř nikdy neví co vlastně chce).

PetrNos:
Pokud je to "teprve" 30 dní, tak bych to nehrotil v tom smyslu, že bych chtěl vrátit peníze. Jednak na celou částku imho ani nemáš nárok, protože nějaká práce byla odvedena a jednak sám přiznáváš, že když chtěl subdoménu, tak trvalo několik dní, než jste mu ji vytvořili. Bůh a ty víš, kolik takových prodlev bylo i z vaší strany, takže nemůžeš ty 30 denní průtahy svádět jen na něj. Být tebou tak se s ním v klidu snažím domluvit ať si sám řekne (pro tebe přijatelný) termín, do kdy to opraví a teprve na tom trvat a třeba i pod onou pohrůžkou vrácení části peněz (vy jste mu už fakt zaplatili všechno?).
I když neexistuje smlouva, tak ústní dohoda je taky dohoda, pokud k ní máš svědky, ale určitě máš historii mailové komunikace, tak bych doporučil, v případě, že se nedohodnete kontaktovat právníka a poradit se s ním

Vaše odpověď


Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: