Autor Zpráva
VojtechB
Profil *
Dobrý den,
zajímaly by mě vaše názory na to, jak nejlépe prezentovat fotogalerie. Chtěl bych, aby byly jednak uživatelsky příjemná pro stálé návštěvníky webu, ale druhak abychom přitáhli co nejvíce nových návštěvníků přes vyhledávače na náš firemní web. Pro jednoduchost předpokládejme, že třeba prezentujeme série fotek známých lidí z jednotlivých firemních akcia do popisku fotky můžeme dát jejich jméno.

Varianty
- flickr
- nějaká komereční fotogalerie na subdoméně (jaká technologie: flash, javascript, čisté PHP?). Máte nějaký konkretní tip?
- nějak fotky zabudovat rozhozeně přímo do struktury webu? Jak?
- něco úplně jiného

Pokud víte o webech, které toto mají dobře řešené, dejte vědět.

Co třeba kombinace? Flick+subdomena?
VojtechB
Profil *
Jeste pridam svoje postrehy (sorry, bez diakritiky, nemam na to klavesnici)

flickr: mame problem s tim, ze nase unikatni fotky jsou na webu nejake treti strany, ktera si s nimi muze delat relativne "co chce". Navic to vypada amatersky vystavovat svoje dilo na nejakem smetisti mezi ostatnimi

vlastni fotogalerie na subdomene: mame, ale nic moc vysledky. Ztratite hodne casu vyvojem, nikdy to neni tak dokonale jako komerecni fotogalerie. Vyvoj se proste nezaplati a ve vysledku nic moc

komerecni fotogalerie na subdomene: OK, ale. Je potreba vybrat vhodnou, to bez doporuceni muze trvat klidne par mesicu. Problem je, ze ty kvalitni ma kazdy a vypadate pak tuctove. Navic vzdy projdete na to, ze nektera z funkcni, kterou nutne potrebujete, nakonec chybi.

To co jsem napsal nejsou zadna dogmata, ale pouze moje pozorovani.
Marek Prokop
Profil
Pro jednoduchost předpokládejme, že třeba...

Obávám se, že pro jednoduchost nemůžeme předpokládat *třeba*. S fotkami jde pracovat padesáti různými způsoby, z nichž každý bude vhodný pro jiné fotky a jiný účel. Základy architektury ale bývají většinou stejné:

galerie --> album | štítky --> konkrétní fotka

Kromě hierarchické navigace navíc i kontextová (třeba přes štítky) a někdy i lineární (další/předchozí).

A samozřejmě dost textu. To je u fotek nejdůležitější :-)
Marek Prokop
Profil
Ještě pár poznámek k [#2]

Proč volíte jen mezi Flickrem a dvěma variantami na subdoméně? Proč tam vůbec figuruje ta subdoména? Proč uvažujete dichotomii vlastní/komerční fotogalerie? Jsou i fotografie, které nejsou ani vlastní, ani komerční.

Ani rozhodování Flickr vs. něco jiného není úplně správné. Můžete používat Flickr i něco jiného a navíc též Flickr dohromady s něčím jiným (s i bez využití Flickr API).

Flickr s fotkami dělá jen to, co má v podmínkách použití. Z pohledu majitelů fotek tam není nic špatného. V placeném účtu máte možností i garancí dost skoro na cokoli.

Poměrně zásadní otázka je, zda chcete, aby se Vaše fotky dále šířily. Pokud jsou opravdu tak unikátní a zároveň je chcete používat k propagaci firmy, asi byste to měli chtít. Pak na to může být veřejná galerie typu Flickru vhodnější než vlastní web.

Rozhodně bych neřekl, že vystavování fotek na Flickru vypadá amatérsky. Profesionální fotografové i firmy ho používají běžně. Na smetišti mezi ostatními jste na internetu vždy (třeba v Googlu), hranice vlastního webu jsou jen iluze. Pokud ale cílíte na ČR, bude spíš problém v tom, že Češi Flickr neznají.
VojtechB
Profil *
Marek Prokop:
Proč volíte jen mezi...? Proč tam vůbec figuruje...? Proč uvažujete dichotomii...? Jsou i fotografie, které nejsou ani vlastní, ani komerční.

Volím mezi tím, co mi mé znalosti dovolí. Já totiž nic jiného, než to, co jsem napsal, neznám. Proto jsem založil toto vlákno doufajíc, že mi pomůže místní komunita utřídit myšlenky.

nemůžeme předpokládat *třeba*
OK. Já to upřesním. Model je víceméně standardní: kolekce fotek z jedné akce tvoří jednu galerii. Více galerií tvoří fotogalerii. Struktura je taková, jak jste ji nastínil, s tím problém není. Problém je s konkrétním výběrem platformy. A problém je s textem, neb opravdu vůbec nevím, co bych tam tak měl psát :)

Můžete používat Flickr i něco jiného a navíc též Flickr dohromady s něčím jiným (s i bez využití Flickr API).
OK. To je ta zásadní otázka. S čím? Co přesně máme použít. Můžete být více konkrétní?
Marek Prokop
Profil
A problém je s textem, neb opravdu vůbec nevím, co bych tam tak měl psát

Myslíte to jako konstatování, že tam nejspíš nic psát nebudete, nebo jako otázku, co byste tam měl psát? V tom prvním případě vlákno přesunu ze SEO někam jinam, protože SEO bez textů (zatím) neexistuje. V tom druhém případě musíte doplnit informace, které jsou potřeba i k tomu ostatnímu rozhodování:

1) Koho ty fotky budou zajímat a proč?
2) Jací návštěvníci zajímají vás a proč?
3) Na jakou zemi a jazyk to má být cílené?
4) Co na těch fotkách bude a jak budou kvalitní?
5) Mají se fotky šířit dál nebo nemají?
6) Kolik fotek v galerii bude a jakým tempem budou přibývat?
7) Je potřeba uvádět fotografa a může být fotografů víc?
8) Je žádoucí nějaký vstup od návštěvníků (komentáře, hodnocení apod.)?
9) Jaký systém pro správu obsahu používáte? Má nějakou podporu pro práci s obrázky?
10) Máte vlastní programátorské kapacity?

Atd.

Pochopte, že čím víc informací poskytnete, tím lepší odpověď můžete dostat. Zatím jste toho napsal tak málo, že můžete dostat jen špatné odpovědi.
VojtechB
Profil *
Mě nenapadlo, že tyto informace mohou být potřeba. Tedy k věci:

Marek Prokop:

2) Jací návštěvníci zajímají vás a proč?
Zajímají nás návštěvnící, kteří hledají informace o osobách na daných fotografiích vyfocených. Zajímají nás návštěvnící, kteří hledají informace o akci, které se daná kolekce fotografií týká.

Tedy bychom rádi, aby někdo kdo hledá (fotografie) Marka Prokopa, našel lehce náš web v případě, že tam ty fotografie mít budeme. Aby takový návštěvník našel např. kolekci fotek z "Přednášky o Jakpsatweb", protože jste tam přednášel a my o tom máme záznam. A skrze toho si náš web a fotogalerie prohlédl dále, třeba proto, že tam bude o Marku Prokopovi spousta informací a také spousta informací o lidech, kteří se zabývají stejným tématem. Je to složitě vysvětlená naprosto logická věc, tak snad je k pochopení.

Chceme, aby někdo našel lehce fotogalerii z "Přednášky o Ledovcích" kterou naše firma minulý týden uspořádala. A to jednak skrz vyhledavač (neví, že tuto akci uspořádala naše firma) a jednak skrz klikání z hlavní stránky našeho webu, (tedy ví, že fotky u nás jsou, přišel k nám a chce je najít).

1) Koho ty fotky budou zajímat a proč?
To je obráceně předchozí otázka. Budou zajímat někoho, kdo hledá
- informace o Marku Prokopovi, neb jej nejspíše také zajímá jak vypadá.
- informace o "Přednášce o Jakpsatweb", neb na té přednášce byl a chce se najít v publiku a pochlubit se svým známým. Na akci bylo zakázáno fotit a svoje fotky nemá.
- někoho, kdo chce zjistit více o naší firmě. Nezajímá ho konkrétně Marek Prokop ani přednáška o Jakpsatweb. Zajímá ho naše firma a nejlépe si udělá představu na nějakém jednom místě, kde bude mít přehledně obrazovou dokumentaci mapující historii firmy a jejich akcí.


3) Na jakou zemi a jazyk to má být cílené?
Cílení je dvojí a kopíruje cílení webu: jedna jazyková mutace je česká, druhá je anglická s cílením na celý svět. Obě jsou stejně důležité.

4) Co na těch fotkách bude a jak budou kvalitní?
Fotky z firemních akcí (festivaly, koncerty, výstavy). Kvalita fotografií: vlastně nevím, pokaždé je to jinak, nejvyšší velikost tak nějak rozumně, aby se vešla na monitor, 1600px max. Ale toto je údaj, který dokážeme akceptovat libovolně a nějak nás nebude omezovat (v rámci zdravého rozumu samozřejmě, tedy ne fotky velikosti 100X100px).

5) Mají se fotky šířit dál nebo nemají?
Fotka bude mít v rohu v případě potřeby vodoznak - copyright. A takto upravená fotka se dále šířit může. Primárním účelem fotogalerie nemá být poskytování fotografií k jejich dalšímu šíření, ale prezentace akcí firmy.

7) Je potřeba uvádět fotografa a může být fotografů víc?
Je to potřeba a fotografů může být více. Na druhou stranu se dá nemožnost tohoto údaje obejít tím, že se jméno uvede v popisku fotogalerie. Toto už jsou druhořadé filtry, které by neměly případného kandidáta vyřadit jen proto, že nesplňuje.

8) Je žádoucí nějaký vstup od návštěvníků (komentáře, hodnocení apod.)?
Není potřeba. Ale opět druhořadý údaj - nemožnost vypnout komentáře/hodnocení není na závadu.

9) Jaký systém pro správu obsahu používáte? Má nějakou podporu pro práci s obrázky?
Proprietární. Podporu pro práci s obrázky nemá.

10) Máte vlastní programátorské kapacity?
Pouze externě najímané. Tedy bychom byli rádi, kdyby následné úpravy zabíraly co nejméně času.

Další:
fotogalerií je max. 10-20 za rok, každá cca 30 fotek, tedy je prostor na to věnovat se každé fotce zvlášť, připravit unikátní popisek. Jakmile jsou jednou fotky nahrány, již se s nimi dále nepracuje, je to uzavřená kapitola, archiv.

A děkuju, už jenom psaním tohoto jsem si utřídil spoustu myšlenek.
Marek Prokop
Profil
Díky za odpovědi, už v tom mám trochu jasněji.

Flickr jako primární úložiště nám z těch možností zřejmě vypadl, kvůli různým fotografům a nutnosti je uvádět. To by totiž v rámci jednoho účtu nejspíš porušovalo pravidla Flickru a hrozily by problémy. Na druhou stranu bych ale stejně účet na Flickru založil a dával tam fotky, jejichž autor na svém uvedení netrvá. Jelikož cílíte i na angličtinu, můžete tak s trochou snahy získat až pár set návštěvníků denně a to není k zahození.

Primární úložiště bych udělal na vlastním webu a použil bych na to nějaký vhodný open source systém. Je jich víc, některé jsou špatné, jiné lepší. Já je detailně neznám, protože používám Drupal, který mi i na galerie fotek v zásadě vyhovuje. Kdysi jsem jedno své starší řešení popsal na drupal org a vidět ho můžete třeba v této galerii.

Drupal si můžete nainstalovat do samostatného adresáře na svém webu, i když používáte pro správu ostatního obsahu jiný systém. Z hlediska kvality řešení (bez ohledu na náklady) by ovšem bylo lepší, kdybyste si to naprogramovali sami (nebo přešli kompletně na Drupal ;-), protože jinak se připravíte o možnost těsnější integrace fotek s ostatním obsahem. Vhodné by byly například automatizovaně generované kontextové odkazy z fotek na jiný obsah a z jiného obsahu na fotky.

Z pohledu SEO a link buildingu bych fotky určitě zveřejňoval pod vhodnou CC licencí a co nejvíce podporoval jejich šíření a republikaci za zpětný odkaz.

Máte-li firemní stránku na Facebooku, asi byste měli výběr fotek dávat i tam. Když už kvůli ničemu jinému, tak proto, že i veřejné profily Facbooku Google indexuje a zvyšuje to nalezitelnost. Problém s autory jako na Flickru by u firemní stránky na FB být neměl.

Pokud jde o titulky a popisky, je třeba uvést to, co mohou lidé hledat. Asi tedy minimálně název akce (vč. odpovídajících obecných slov jako koncert, párty apod.), místo akce, jména osob na fotkách a velmi stručně co jsou ty osoby zač (zpěvák, modelka). Přes nějaké API by k tomu navíc šel automaticky generovat nějaký kontext, např. seznam zpráv o akci z Google News. To už ale spíš k celé galerii, než k jednotlivým fotkám. U těch by měl stačit dostatečně podrobný titulek, krátký popisek a pestrá leč výstižná kombinace štítků.

Uživatelské komentáře k fotkám jsem zmiňoval proto, že mohou také zvětšit objem textového obsahu a vnést do něj relevantní slova, která by vás nenapadla. Znamenalo by to ale trochu (nebo možná hodně) práce s kontrolou a moderováním.

No, a to je z pohledu SEO snad všechno :-)
Marek Prokop
Profil
Teď jsem si ještě uvědomil, že to vlastně potřebujete dojjazyčně, tj. jedna fotka/album a ke každé/mu dvě stránky ve dvou jazycích. Hmm, tak to si asi budete muset napsat sami, pokud tam tedy nechcete vkládat každou fotku dvakrát.
VojtechB
Profil *
Dobrý den,

vše je mi to jasné, jen několik drobností na závěr:

dojjazyčně...pokud tam tedy nechcete vkládat každou fotku dvakrát.
To není problém, finančně to vyjde určitě lépe najmout člověka, která vloží fotku dvakrát než bandu programátorů, kteří budou ladit vlastní systém správy obsahu. Otázkou je jiný problém, viz dále:

Flickr, Facebook, u nás každou fotku dvakrát.
Hodně se v SEO brojí proti duplicitě. Je mi jasné, že se myslí duplicita textů (která i tady nastane - Facebook-Flickr-Anglický popisek u nás). Nevidíte v tomto problém? Druhou otázkou je, že vyhledavač třeba neumí poznat, co je na obrázku, ale asi časem pozná, že dva obrázky jsou úplně stejné a když někde budou dva stejné obrázky i s popiskem, tak třeba jednu galerii ve výsledcích potlačí... Třeba ne nyní, ale za 2 roky to bude problém. Možná jsem příliš paranoidní. A duplicita textů - vymýšlet různé popisky pro FB-Flickr-Vlastní web, to je nereálné.

Vidíte potenciál i v nahrávání fotek na další podobné servery typu Flickr: Picasa a určitě jich je více?

Primární úložiště bych udělal na vlastním webu a použil bych na to nějaký vhodný open source systém.
Mě se líbí řešení fotogalerie.firma.cz (ekvivalentně firma.cz/fotogalerie), kde by byl nainstalován tento systém a z hlavního menu máme odkaz na tuto subsekci webu a odtamať zase zpět na hlavní web. Ta subsekce by třeba měla i jinou grafiku, aby byla dostatečně odlišená. Je toto, co jste myslel? Nebo jste myslel naopak udělat fotogalerii nějak co nejvíce uniformní a propojenou se zbytkem webu. V tom případě totiž nevidím, jak více galerie s vlastním webem spojit.

Vidím, že jsem si z vás udělal slušnou poradenskou firmu. Zkusím vymyslet, jak se vám odměnit a napíšu vám email.
Marek Prokop
Profil
Duplicity se bát nemusíte. To, že se části stránek (a zde to budou vždy jen části stránek) shodují na více webech je naprosto normální a vyhledavače s tím nemají problém. Nemají problém ani se stejnými fotkami. Naopak, Google třeba umí vyhledat podobné (resp. i úplně stejné) fotky, protože to v praxi uživatelé potřebují. Nemyslím si, že by to někdy potřebovat přestali a že by to tedy vyhledavače přestali dělat.

Já subdomény moc rád nemám, takže bych volil spíš složku za doménou, ale zase tak zásadně na tom nezáleží. Trochu jinou grafiku (resp. layout) bude mít fotogalerie asi určitě. To už tak nějak fotky vyžadují.

Tím propojením jsem myslel hlavně kontextové odkazy mezi jednotlivými fotkami a jednotlivými dalšími stránkami webu. Kontextové odkazy obecně jsou jedním z nejsilnějších nástrojů SEO a zároveň pomáhají co nejlépe využít návštěvnost přivedenou z vyhledavačů, ale je dost pracné je tvořit a spravovat ručně. Proto je velká výhoda, když to nějak (polo)automatizovaně umí systém na správu obsahu.

Kdybych nechtěl radit, tak neradím. Jsem rád, že jsem Vám mohl pomoci a jsem dvojnásob rád, že od Vás mám pozitivní reakci, ale psát mi nemusíte a odměňovat se mi taky ne.
H13
Profil
VojtechB:
Pro další zamyšelní se podívejte sem:
http://www.phoca.cz/demo/

Redakční systém - Joomla!
Galerie - Phoca Gallery

Fotky lze ukládat jak na serveru tak např. na Google Picasa
Dvoj- či vícejazyčnost řeší komponenta Joom!fish

Pro informace pro vyhledávače lze použít popis kategorií (alb) nebo popis fotek, ale také lze pomocí pluginu vložit fotku s odkazem na galerii do článku. Další vlastnosti - viz demo stránka

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0