Autor Zpráva
Pavel Dumbrovský
Profil
Zdravím,
vysvětlete mi prosím jednu věc. Dost let zpátky jsem kámošovi horkou jehlou upletl e-shop proteiny.com. Co si tady nějaký čas pročítám příspěvky hlavně Marka Prokopa, nabývám dojmu, že SEO je vlastně o něčem úplně jiném, než soustředění se na důležité tagy, klíčová slova a podobně.
Ale jak je možné, když onen shop Proteiny.com byl těžce nevalidní, title shodný pro úplně všechny podstránky, žádná háčka ani jiné důležité tagy, na titulní straně žádný text, jen vystaveno asi 12 produktů. Jak je možné, že se tento shop tolik let drží na googlu v popředí na slovo "proteiny", když na něm byla optimalizace nulová (před nedávnem jsem to trochu upravil - a hned spadl o jednu příčku.. :D ) . Zpětné odkazy myslím taky zanedbatelné, takže je to jenom sílou domény? Jméno a stáří?
Irish Cream
Profil *
Pavel Dumbrovský:
Co si tady nějaký čas pročítám příspěvky hlavně Marka Prokopa, nabývám dojmu, že SEO je vlastně o něčem úplně jiném, než soustředění se na důležité tagy, klíčová slova a podobně.

Můžete mít velice dobré tagy, klíčová slova a podobně, ale ani jedna z těchto věcí Vám nezaručí konverzi...a o tu jde u e-shopu především.
Nox
Profil
Irish Cream:
Lepší postavení ve vyhledavačích => více zákazníků.... zde se konverze neřeší. Ano, když už z vyhledavačů ty zákazníky přivedeme, měli bychom je přesvědčit a udržet, ale o tom tohle vlákno není
Marek Prokop
Profil
[#1] Na stránku zřejmě vedou dostatečně silné zpětné odkazy se slovem "proteiny" v textu odkazu a Google považuje web za důvěryhodný. To, že je TITLE shodný na všech stránkách poškozuje všechny ty ostatní stránky, ale úvodní samozřejmě ne. Háčka a další "důležité" tagy mají důležitost minimální, validitu vyhledavače vůbec nezkoumají.

Nicméně to, že se web, resp. jeho úvodní stránka, nachází v jednom vyhledavači na jeden dotaz nahoře, bych nenazval úspěšnou optimalizací. Rozhodující je, jaký je potenciál celého segmentu, který obsahem webu pokrýváte, a jaký podíl z té potenciální návštěvnosti se Vám podaří získat. V tomto případě to může být i méně než jedno procento (jen hádám; pro lepší odhad bych musel vidět analýzu návštěvnosti a provést nějaké testy).
Irish Cream
Profil *
Nox:
Lepší postavení ve vyhledavačích => více zákazníků.... zde se konverze neřeší. Ano, když už z vyhledavačů ty zákazníky přivedeme, měli bychom je přesvědčit a udržet, ale o tom tohle vlákno není

Samozřejmě. Pokud jde o relevantní návštěvníky. Přímo jako zákazníky bych je nenazýval. A odpověď jsem směřoval na část "SEO je vlastně o něčem jiném".
Petr ZZZ
Profil
Napadla mě následující úvaha. Google má důležitého zákazníka – fandu, který něco hledá. Toho si nesmí pozlobit. No a pokud ten fanda je už dlouhá léta zvyklý nacházet nějakou stránku mezi prvními, tak si Google nemůže dovolit tu stránku nechat kamsi zapadnout. Stará stránka je možná mezi prvními z doby, kdy ještě neměla konkurenci, a tenkrát stačilo na první příčky, aby si jí Google vůbec všimnul. Pokud navíc uživateli přináší užitek, on tedy nachází na ní, co hledá, nevadí asi, že na ní nejsou H1 a podobné vychytávky.

Proti tomu stojí snaha Googlu jít s časem a nové dobré stránky nabízet. Vylézá z toho kompromis, kdy stará stránka vždycky bude vepředu, i když není "optimalizovaná", jen občas se něco trochu (ale ne moc) posune. Nové stránky Google nějaký čas upřednostňuje, aby je svět vůbec vzal na vědomí, a pak kouká, jak moc se opravdu lidem líbí. Pokud se líbí, dobře umístěné zůstanou, pokud se nelíbí, jde to s nimi z kopce.

Stará stránka se ale může propadnout jen pomalu a jen tehdy, bude-li vytlačena novými, ale vytlačena ne díky SE-optimalizaci těch nových, nýbrž díky jejich skutečné oblibě na straně uživatele. Jak tuto oblibu Google zjišťuje, netuším, ale myslím zpětné odkazy a onpage faktory nebudou celé tajemství. Onpage faktory jsou určitě klíčem k oblibě na straně uživatele, ale asi ne klíčem k měření té obliby. Podobně zpětné odkazy jsou potřeba na to, aby si uživatel stránky všimnul, ale na stupeň obliby vliv nemají – o tom může rozhodnout jen a jen kvalita stránky.

Podotýkám, že nejsem odborník na SEO, to jsou jen takové moje úvahy, vycházející z předpokladu, že Google je existenčně závislý na tom, aby fandové byli s výsledky hledání spokojení.
Marek Prokop
Profil
[#6] Zčásti máte pravdu -- historická pozice je u Googlu opravdu jedním z kritérií řazení a nemá úplně minimální váhu. Pro Fandy, Jirky, Petry a Aleny je ale především určena personalizace. Pokud budete často opakovat stejný dotaz a opakovaně klikat na určitý výsledek, posune se nahoru resp. tam zůstane, ale jen pro Vás. Někdo jiný ho ani nemusí mít v prvních 30 výsledcích.

Proto je potřeba kontrolovat pozice v úplně čistém prohlížeči (bez cookies) a i tak je lepší pozicím moc nevěřit. Rozhodující je reálná návštěvnost naměřená např. Google Analytics a pomoci může i statistika dotazů ve Webmaster Centralu (i když ta může být dost zavádějící také).

Jinak to hlavní kritérium, podle kterého Google poznává, že se stránka uživatelům líbí, se už deset let nazývá zpětné odkazy :-) Ukrývají se za ním ovšem desítky dílčích kritérií, která umí vyhodnotit jen Google díky všem datům, která má k dispozici. Laici to obvykle zjednodušují jen na počet odkazů či rank, ale to je hrubě zavádějící.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: