Autor Zpráva
Petr__
Profil *
Dobrý den,

uvedu rovnou zjednodušený příklad. Mám, dejme tomu, stránku, která se zabývá mapováním stromů. Uživatelé pak mohou přes formulář pro každý strom vložit tyto údaje: název druhu, lokalita, stát, autor, fotografie. Výsledkem je databáze (respetive tabulka o struktuře: id, nazev_druhu, stat, autor, fotografie), kterou chci zobrazovat na webu. Záznamů mám třeba několik tisíc. Výsledná data tedy bude třeba přinejmenším třeba nějak stránkovat a budu chtít umožnit i jejich řazení podle jednotlivých sloupců.
Nejjednodušeji bych postupoval takto:
http://www.example.com/databaze_stromu.php?radit_podle=X&stranka=Y
s tím, že X je název sloupce a Y číslo stránky.
Toto lze přeměnit na mnoho dalších způsobů, typu:
http://www.example.com/databaze_stromu/X/Y
http://www.example.com/databaze_stromu/X?stranka=Y
http://www.example.com/databaze_stromu-X-Y
http://www.example.com/databaze_stromu-X?stranka=Y
atd.

Samozřejmě v reálu těch sloupců a způsobů řazení může být mnohem více a v praxi se lze setkat s výše uvedenými i dalšími příklady řešení nicméně vždy se zobrazují tytéž data, jen jiným způsobem.

Otázky tedy zní:
1) Neustálým přidáváním dalších záznamů se v rámci stránkování a různého řazení budou jednotlivé záznamy neustále "posouvat" mezi stránkami. Jak vyhledávači nejlépe v URL (nebo i jinde?) naznačit, že jde o stránkování?
2) Jde o duplicitu? (řazení téhož, podle jiných parametrů)
3) ad 2) Je vhodné ponechat jen jednu verzi řazení (třeba podle názvu druhu) a ostatní zakázat indexovat?

Vím, že se vyhledávače snaží nějak URL sami analyzovat, a třeba Google tuším před pár lety avizoval, že se mu líbí stránkování typu ?page=Y. Jak to tedy vyhledávačům co nejlépe usnadnit?
Marek Prokop
Profil
Forma URL pro stránkování je technický detail, který si nechte až na konec. Nejprve se soustřeďte na klasifikaci obsahu, která bude odrážet strukturu informační poptávky (tj. co lidé hledají) a nutnost stránkování buď zcela eliminuje, nebo aspoň omezí na nezbytné minimum.
Petr__
Profil *
[#2] Marek Prokop Dobře, ale to je taková skoro odpověď :-).

Řeknu svůj názor. Co vím z okolí, tak lidi, co si s PC, respektive Internetem, moc netykají (a těch je většina) o adresním řádku a jakémsi URL moc netuší. Vše se zadává do vyhledávacího pole na Seznamu. Stejně tak bych řekl, že většina lidí si pamatuje pouze pár desítek domén 2. řádu a tím to končí. Pochybuji, že si někdo pamatuje celou adresu nějakého konkrétního článku nebo podstránek. Stejně tak, jako si nikdo nepamatuje všechny telefonní čísla, SPZ, adresy, jména, příjmení (samozřejmě vyjma těch, co nejčastěji používá, ale těch je vzhledem k celku minimum). Prostě jsou to "jen" identifikátory, které lze většinou zjistit i jinými způsoby.

Z tohoto pohledu mi přijde pro člověka tvar URL (nebo spíše jen ta část za doménou) naprosto nepodstatný. Naopak podstatný by měl být pro vyhledávače, protože může pomoci naznačit strukturu daných stránek (což může samozřejmě více věcí).

Někdy se prostě stránkování vyhnou nelze, na tom se snad shodnem. (Nebo je snad stránkování obecně nevhodné?) A pokud bych mohl nějak vhodně tvarem URL vyhledávači napovědět "toto je stránkování, a informace na určitých stránkách končících na ?page=1 až ?page=100 spolu takto souvisí", tak to udělám.

Pokud řeším blbosti, tak se omlouvám, není třeba mi odpovídat.
Marek Prokop
Profil
Petr_:
to je taková skoro odpověď

Ano. Je to tím, že Vaše otázka byla jen taková skoro otázka :-)

Konkrétně mám na mysli tuto pasáž: „dejme tomu, stránku, která se zabývá mapováním stromů,“ ze které nepoznám, zda Vám jde opravdu o stromy, nebo zda to byl jen hypotetický příklad. Na tématu přitom záleží a v reálu bych ke strukturování obsahu a tím i ke stránkování přistupoval u různých témat různě.

Nicméně to, co jsem Vám radil má obecnou platnost. Pokud se soustředíte na formu URL a zanedbáte pečlivé členění obsahu, ve vyhledavačích zcela jistě neuspějete. Opačně, tj. s dobře strukturovaným obsahem a nepříliš promyšleným URL, máte naopak šance na úspěch slušné.

...mi přijde pro člověka tvar URL (nebo spíše jen ta část za doménou) naprosto nepodstatný.

V tom případě se mýlíte. O zapamatovatelnost URL sice opravdu moc nejde, ale je plno jiných případů, kde je URL důležité -- nejčastěji při čtení, ale někdy i při psaní (třeba na mobilu).

Naopak podstatný by měl být pro vyhledávače

Pro vyhledavače zpravidla není důležité nic, co není důležité pro uživatele.

Někdy se prostě stránkování vyhnou nelze, na tom se snad shodnem.

Ano, někdy nelze. Je však dobré udělat maximum pro to, aby to šlo.

pokud bych mohl nějak vhodně tvarem URL vyhledávači napovědět "toto je stránkování, a informace na určitých stránkách končících na ?page=1 až ?page=100 spolu takto souvisí", tak to udělám.

Možná Vám nerozumím, ale co konkrétně si od toho slibujete?

Jinak ale pokud chcete slyšet na svou otázku konkrétní odpověď, tak bych pro druhou a další stránku výpisu setříděného jinak než výchozím způsob zvolil toto URL:

http://www.example.com/databaze_stromu.php?radit_podle=X&stranka=Y

Cokoli jiného je IMHO zbytečné.
joe
Profil
Marek Prokop:
Zdá se mi to a nebo si protiřečíte?

nejčastěji při čtení, ale někdy i při psaní (třeba na mobilu).
http://www.example.com/databaze_stromu.php?radit_podle=X&stranka=Y

Proč teda nezvolit kratší formát url - například tento druhý?

http://www.example.com/databaze_stromu/X/Y

Je kratší, bude z něj pochopitelné, že první X je podle čeho se řadí a další Y je číslo stránky. Tedy pokud bude možné řadit podle nějakých normálních názvů.

Petr_:
Vyhledávačům je jedno jakou url si nakonec vyberete.
Petr__
Profil *
[#4] Marek Prokop:

„pokud bych mohl nějak vhodně tvarem URL vyhledávači napovědět "toto je stránkování, a informace na určitých stránkách končících na ?page=1 až ?page=100 spolu takto souvisí", tak to udělám.“

Možná Vám nerozumím, ale co konkrétně si od toho slibujete?


1) To, že je to jiný typ obsahu, než třeba nějaký článek, který je pořád na stejné adrese, zatímco stránkovaný obsah se "posunuje" po různých adresách. Prostě říct vyhledávači, že obsah na dané stránce není úplně stálý a může se posunovat v rámci určitých předpokládatelných stránek. Samozřejmě, ve mnou uvedeném příkladě, bych mohl udělat i samostatné stránky a vypisovat stromy jen podle určitých druhů, států, atd. Tím dané záznamy rozmělním do více kategorií, ve kterých jich bude menší počet, ale i tak dosáhnu limitů, kdy se stránkování prostě jednou nevyhnu.

2) Samozřejmě můžu pro každou entitu (řádek/záznam v databázi) udělat i samostatnou stránku typu ?zobraz_id=123, kde bude pouze jeden záznam. Nicméně i samotná celá databáze, případně výpis nějaké kategorie mají vždy určitý "další smysl" v daném kontextu. Např. dendrologa specializujícího se na stromy ČR budou zajímat jen záznamy stromů z ČR, zbytek pro něj nebude mít význam.
Tím se ostatně vracím zpět k Vašemu prvnímu příspěvku. Nejprve se soustřeďte na klasifikaci obsahu, která bude odrážet strukturu informační poptávky (tj. co lidé hledají) a nutnost stránkování buď zcela eliminuje, nebo aspoň omezí na nezbytné minimum.
Tak nějak tajně doufám, že i vyhledávače si snaží vytvářet si určité tématické celky. V tomto smyslu bych právě pomocí tvaru stránkování rád vyhledávači co nejlépe naznačil, že např. stránky http://www.example.com/databaze_stromu.php?stat=cesko&stranka=1 až stranka=100 (nebo jiné číslo podle počtu záznamů) jsou v určitém tématickém kontextu.

Nemám problém s pochopením kategorizace obsahu podle vhodně navrženého menu (případně podmenu i celkové struktury prolinkování), tagů, kategorií, atd. Jde mi jen o to, jak toto vše ještě vhodně podpořit právě tvarem URL pro stránkování.



Ještě trochu odbočující reakce na reakci (není nutné číst):

„...mi přijde pro člověka tvar URL (nebo spíše jen ta část za doménou) naprosto nepodstatný.“

V tom případě se mýlíte. O zapamatovatelnost URL sice opravdu moc nejde, ale je plno jiných případů, kde je URL důležité -- nejčastěji při čtení, ale někdy i při psaní (třeba na mobilu).


Podíval jsem se na asi 5 nejznámějších zpravodajských stránek na tvar URL prvního článku na titulní stránce:

http://www.novinky.cz/zahranicni/215410-balicky-ve-dvou-letadlech-do-usa-obsahovaly-vybusne-latky-rekl-obama.html
Odkaz v mobilní verzi: http://m.novinky.cz/articleDetails?aId=215410&sznu=1kDEqxBu584pu1IN&sId=966

http://volby.ihned.cz/c1-47569500-tuma-pokud-v-praze-vznikne-velka-koalice-obema-stranam-se-to-vymsti
Odkaz v mobilní verzi je ještě dokonce ještě delší! http://m.ihned.cz/c4-10070640-47569500-700000_pdadetail-tuma-pokud-v-praze-vznikne-velka-koalice-obema-stranam-se-to-vymsti

http://byznys.lidovky.cz/drahe-zlato-nici-ceske-klenotniky-lide-chteji-radeji-cihlicky-nez-sperky-1ow-/firmy-trhy.asp?c=A101029_145653_firmy-trhy_kik
WAP verze: http://wap.lidovky.cz/clanek.aspx?b=ln_lidovky&pid=ln_lidovky&r=firmy-trhy&c=A101029_145653_firmy-trhy_kik

http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=681476
Mobilní verze: http://m.aktualne.centrum.cz/article.phtml?id=681476&s=12

http://praha.idnes.cz/cimrman-se-predstavuje-v-narodnim-muzeu-coby-vynalezce-pib-/praha-zpravy.asp?c=A101029_160444_praha-zpravy_sfo
Mobilní verze: http://m.idnes.cz/kraje/praha/zpravy/clanek.A101029_160444_praha-zpravy_sfo.idn


Tyhle řetězce si vážně někdo píše SMSkama v mobilu nebo někomu diktuje? (Vím, že u Novinek a HN funguje i "kratší" verze pouze s číselným identifikátorem, ale ví to i ostatní?)
Marek Prokop
Profil
[#5] Myslím, že si neprotiřečím. U dynamického a parametrizovatelného obsahu se asi s jednoduchými URL vždy nevystačí. Když budou ovšem parametry kratší, bude to jen dobře.

[#6] Teď již uvažujete správně. Tím, že obsah rozdělíte do vhodných skupin (třeba i podle více kritérií), odpovíte na více uživatelských dotazů a snížíte potřebu stránkování. O tematickém kontextu by měl především rozhodovat obsah stránky, metadata (prvek title) a zpětné odkazy (navigace webu).

Parametry jsou standardní prostředek k parametrizaci obsahu, takže se pro třídění hodí nejlépe a ke stránkování se používají asi také nejčastěji. Sice už je to dnes dost hodně oslabené tím, že plno systémů místo obsahu parametrizuje šablony, ale i tak bych se nebál, že by si s tím třeba Google neporadil. V Google Webmaster Tools si ostatně můžete nastavit, které parametry se případně mají ignorovat, a Google Analytics ignoruje parametry u referrerů dodnes. To uvádím jen pro ilustraci toho, že tradiční koncept parametrů není ještě úplně mrtvý.

Při třídění a rozsáhlém stránkování je spíš otázka, zda vůbec nechat všechny další stránky a varianty řazení indexovat. To ale bez dalších informací neumím posoudit.

K těm zpravodajským serverům -- špatné příklady se samozřejmě hledají snadno.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0