Autor Zpráva
xlifer
Profil
Bádám nad myšlenkou jaký je ideální tvar Cool URL. Dejme tomu, že se jedná o eshop, který má menu kategorie a produkty.


Příklad - kategorie, ID = 1347:

"Notebooky > Herní > Bez OS"


Možné sestavení URL: ?

1. /notebooky/herni/bez-os/
2. /notebooky/herni/bez-os/1347/
3. /kateogie/notebooky/herni/bez-os/
4. /notebooky/herni/bez-os/kategorie-1347.html
5. /kategorie-1347/notebooky/herni/bez-os/

Nejvíce se mi zamlouvá verze č. 2, kdy se lze pohodlně orientovat podle ID.
Pokud by se zajistilo, aby měl v rámci celého webu každý odkaz unikatní ID, tak se zdá řešení jako zajímavé?
Případně pro oddělení lze uvádět před ID vždy nějaký poznávací znak, že se jedná o kategorie, produkt, apod.
(/notebooky/herni/bez-os/k-1347/


Příklad - produkt, ID = 2500:

"Acer Extensa 1350 EZ W7P"


Možné sestavení URL: ?

1. /acer-extensa-1350-ez-w7p/
2. /acer-extensa-1350-ez-w7p/2500/
3. /produkt/acer-extensa-1350-ez-w7p/
4. /acer-extensa-1350-ez-w7p/produkt-2500.html
5. /produkt-2500/acer-extensa-1350-ez-w7p/

I zde bych volil stejné provedení a pravidla jako u kategorie.



U použití tvaru odkazu verze č. 1 jak kategorie, tak produkt, není jasné podle čeho se orientovat, když nebude figurovat nějaké ID či podobný identifikátor.


Velice uvitám návrhy zkušenějších vyvojářů a specialistů SEO jaký mají názor na uvedené návrhy řešení tvaru Cool URL.
Medvídek
Profil
xlifer:
Použil bych /2500-acer-extensa-1350-ez-w7p/, jako to mají třeba na ČSFD. Bude se používat pouze ten identifikátor (takže zachováš funkčnost odkazu /notebooky/herni/bez-os/2500/ s tím, že po zadání bys přesměroval na /2500-acer-extensa-1350-ez-w7p/.
xlifer
Profil
Medvídek:

Díky za tip. A není vhodnější s pohledu SEO mít identifikátor až na konci odkazu? /acer-extensa-1350-ez-w7p-2500/ ?
xlifer
Profil
Tolik názorů jsem nečekal :-)

Myslel jsem, že zde bude více odborníků na cool url a seo...
Sigi
Profil
xlifer:
není vhodnější s pohledu SEO mít identifikátor až na konci odkazu? /acer-extensa-1350-ez-w7p-2500/ ?

Zdravím Vás,

Ano, volil bych tento způsob zápisu. Vyhledavač čte stejně jako uživatel a tento údaj (id), který reálně uživateli nic nesdělí, se naopak může stát matoucím.
Chamurappi
Profil
Reaguji na xlifera:
Myslel jsem, že zde bude více odborníků na cool url a seo...
Jednak tvar adresy se SEO moc nesouvisí, jednak zdaleka nejsi první, kdo se na to ptá, takže stačí hledat.

Mně se jako uživateli líbí krátké adresy, které si můžu zapamatovat nebo je snadno odvodit a ze kterých můžu odhadnout, co na stránce je. Nějaké místní ID výrobku nebo filmu mě většinou vůbec nezajímá.
Marek Prokop
Profil
[#6] Chamurappi No, tam ten dotaz vypadal dost jinak. Xlifer se tam ptal, jak konkrétní URL technicky realizovat, nikoli jaké si vybrat. Přemýšlet nad tím, jak koncipovat schéma URL se SEO rozhodně souvisí hodně, ale nechce se mi odpovědět kvůli "Dejme tomu...", kterým je příklad uveden. Na otázky tohoto typu prostě nejde odpovědět správně.
xlifer
Profil
Chamurappi:

A když adresa nelze udělat krátká, tak co by jste poradil? :-)

Dávám příklad odkazu:

http://www.alza.cz/acer-emachines-e442-142g25mnkk-d188145.htm

Odkaz je vlastně navržen také s identifikátorem, takže opravdu myslíte, že je to tak špatně?

Ale uvedený odkaz funguje i takto:

http://www.alza.cz/a-d188145.htm

což je důkaz toho, že je to postavené pouze na identifikátoru :-)
__construct
Profil
xlifer:
Mne ako užívateľovi sa tiež páči krátke, ľahko zapamätateľné URL. Z riešení čo som videl sa mi najviac pozdáva riešenie obchodu megapixel.cz
xlifer
Profil
Marek Prokop:

Jak psát web... :-) Ale když jde o konkrétní dotaz jak na to, tak nikdo nechce odpovědet, protože "dejme tomu..."
Chamurappi
Profil
Reaguji na xlifera:
A když adresa nelze udělat krátká, tak co by jste poradil? :-)
Najít způsob, jak ji udělat krátkou. Pokud to z důvodu nějaké nadpřirozené anomálie opravdu nejde, tak doporučuji nechat adresy dlouhé a prozkoumat anomálii.

Ale když jde o konkrétní dotaz jak na to
Vynadej nám, že se nám nechce věnovat čas čistě hypotetickému případu, tím nás zajisté povzbudíš. Ty jsi tu už někomu poradil, že remcáš?
Marek Prokop
Profil
[#10] Xlifere, potíž je v tom, že Vaše otázka má ke konkrétnosti hodně daleko. Shodou okolností jsem měl včera školení SEO pro vývojáře a o URL jsme se tam na podobné úrovni obecnosti bavili něco přes hodinu. Kdybych to měl sepsat tak, aby to bylo univerzálně srozumitelné, trvalo by mi to aspoň 3 hodiny.

Na to se fórum opravdu nehodí. Buď si najděte k tématu nějakou spolehlivou knížku nebo článek, nebo položte otázku mnohem konkrétněji a uveďte všechny relevantní podmínky.
xlifer
Profil
Chamurappi:

Neporadil, protože se nepovažuju na takovou úrověň, abych zde radil. Kdybych zde byl za starého vlka ze zkušenostmi ostatních, tak bych třeba poradil. Myslím, že na tom není nic špatného.
xlifer
Profil
Marek Prokop:

Rozumím a díky za názor, nějak se s tím už poperu. I když jsem konkrétní příklad odkazu uvedl, ale zda je to nedostatečné, tak se nedá nic dělat.
honzin
Profil *
Marek prokop

Chtěl bych se zeptat, nemohl byste dát nejaký tip na nějaký zdroj ohledne tvaru URL a SEO?
1Pupik1989
Profil
Já bych volil "/acer_extensa_1350_ez_w7p/ " a kategorii jako "1347-notebooky" s tím, že když uživatel do adresy napíše jen "http://blabla.cz/1347/2500/, tak ho to přesměruje na "http://blabla.cz/1347-notebooky/2500-acer_extensa_1350_ez_w7p/"
honzin
Profil *
Ještě bych se zeptal jestli můžu, jak velky rozdíl je mezi temito tvary URL

url.cz/kategory/cilovy-vyraz

url.cz/cilovy-vyraz



Je hodně velká výhoda mít to slovo na ktere chci cilit hned za URL?

Abych vysvětlil proč se ptám, já chci zároven totiž cílit na tu kategorii .... Protože když se vejde na url.cz/kategory tak tam bude jakoby magazín .. novinky ze všech podgategorii

Nevim jak to lépe vysvětlit, snad to někdo pochopí. Díky
1Pupik1989
Profil
První volba bude asi lepší, jelikož to může fungovat jako url.cz/kategory/cilovy-vyraz a
url.cz/kategory
zvlášť. Myslím si, že i vyhledávací boti to lépe schramstnou, jelikož uvidí i název kategorie v URL.

Doufám, že jsem to dobře pochopil.
Musta
Profil
Určitě si v odkazu pro výrobek zachovejte unikátní id toho výrobku, id kategorie tam být nemusí. Podívejte se, jak to mají implementované novinky.cz a zároveň zkuste změnit nějaká písmenka v url a znovu načíst. Uvidíte, že se stránka sama přesměruje na ten správný odkaz. Id výrobku je jediný parametr, který by se neměl měnit. Může se změnit název výrobku i kategorie. Pomocí id výrobku v url potom můžete snadno návštěvníky permanentně přesměrovat na nový odkaz a neukazovat jim zbytečně 404.

Co se vnořování kategorií týče, místo "/notebooky/herni/bez-os/1347/" bych zvolil tento: "/1347-herni-notebooky-bez-os/". Vypadá to rozhodně lépe. Identifikátor na konci odkazu může být matoucí. Pro výrobek potom: /herni-notebooky-bez-os/2500-acer-extensa-1350-ez-w7p.html, ale může to vypadat i jinak, důležité je zachovat podstatný identifikátor ať už výrobku nebo kategorie.
honzin
Profil
Ahoj,

díky za odpovedi

abych byl teda konkretni tak jde o web s online hrami .. chtěl bych tam mít kategorie jako třeba "hry pro dva" a ta podkategorie by mela ještě další například "sportovni hry" ....

hry pro dva hleda denně asi 3000 lidi na seznamu
sportovni hry hleda asi 400 lidi



Ja chci samozřejmě cílit na obojí, ale důležitější je pro mě kategorie "hry pro dva" kterou hleda daleko vice lidi.


Takže co byste dělali?

Varianty:

1. url.cz/sportovni-hry/nazev-hry

2. url.cz/hryprodva/sportovni-hry/nazev-hry

3. hryprodva.url.cz/sportovni-hry/nazev-hry

4. url.cz/hryprodva_sportovni-hry_nazev_hry

Pro kterou variantu byste se rozhodli z hlediska SEO s příhlednutim na tento konkretni model, kde 3000 lidi hleda "hry pro dva" a 400 "sportovni hry"

Děkuji
ninja
Profil
Musta: Ve většině případá je id výrobku pro uživatele naprosto nezajímavé, nevím proč by mělo být součástí url. Technicky není problém se bez něj obejít.
Marek Prokop
Profil
[#20] Rozhodl bych se pro doména/nazev-hry, protože pro dotazy [hry po dva], [sportovní hry] případně [sportovní hry pro dva] bych chtěl mít optimalizované úplně jiné stránky než stránku jedné konkrétní hry.
Tomáš Meisner
Profil
[#21] ninja

Musta mluvil o "unikátním" ID. Tedy předpokládám o takovém, které je unikátní napříč Internetem. To pak smysl má u řady produktů (např. notebooky).
ninja
Profil
Tomáš Meisner: Myslíte EAN? U nějakého srovnávače zboží, kde mohu přímo skenovat čárový kód, to možná smysl má, ale jakou hodnotu pro uživatele to má v klasickém eshopu?
Musta
Profil
ninja: A jak budete řešit situaci, kdy budete chtít změnit název výrobku nebo strukturu url? Povedete si ruční seznam přesměrování starých url na nové, nebo budete udržovat jakousi automatickou databázi s historiemi url linků? A jak vyřešíte situaci, kdy uživatel ručně opisuje url adresu a udělá v ni chybu? Budete to url nějakým složitým algoritmem hádat? Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že :)
Myslím si, že uživateli je buřt, jestli tam to id je, nebo ne a o url adresu se většině případů vůbec nestará.
Tomáš Meisner
Profil
ninja:

Zrovna konkrétně u těch notebooků to dost často bývá tak, že od jednoho typu je X konfigurací a rozdíl je jen v tom unikátním čísle (a nemusí to být EAN) - pak je výhodné hledat přes toto unikátní číslo. Nicméně souhlasím s tím, že nemusí být v URL (reagoval jsem jen na tu nezajímavost pro uživatele)...
ninja
Profil
Musta: Ano, při změně URL je nutné udržovat i historické verze. Dělá to tak každý rozumný CMS.

Pokud někdo ručně přepisuje URL, rozhodující je délka. Vaše ID samotné URL jen prodlužuje. Šance že někdo udělá chybu v části s ID nebo s "nazvem" produktu je myslím stejná.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: