Autor Zpráva
Petr ZZZ
Profil
Hezký večer,

mám fotogalerii v HTML+CSS. Každá fotka je na vlastní stránce, takže se dá klikat na předchozí a následující fotku, a to tak, že pokud se kliká jen dopředu (nebo jen dozadu), není nutné hýbat myší.

Jak řešit z hlediska SEO situaci, kdy mám několik různých fotek stejného motivu, třeba několik fotek jednoho druhu zvířete? Ve vyhledávání si takové stránky, když se liší pouze obrázkem, navzájem konkurují, ale nechci dávat více fotek na jedinou stránku, protože potom by se už galerie nedala proklikat od začátku do konce. Tedy, ona by se dala proklikat, ale pokud by člověk nepohnul myší, viděl by třeba ze čtyř fotek na stránce jen jednu – tu úplně nahoře. Například u rodu Agrilus mám takovou situaci se dvěma obrázky na jedné stránce – při normálním proklikávání se snadno přehlédne obrázek Agrilus guerini. A jinde mám čtyři stránky a na každé jiný obrázek stejného druhu tesaříka (Rhagium inquisitor). Ty se sice dají proklikat, ale zato si konkurují ve vyhledávání a možná hrozí i postih kvůli duplicitám.

Jak dostat proklikávatelnost všech fotek a SEO pod jednu střechu? Link rel="canonical"? Více obrázků na jedné stránce, každý s kotvou, a ke každému dát šipky k předchozímu a následujícímu obrázku? Dát čtyři fotky na jednu stránku, bez kotev, a smířit se s tím, že kdo nebude scrolovat, tři z nich neuvidí? Nějaké úplně jiné řešení? Děkuji předem za jakýkoli tip. (Téma navazuje na Statický obsah viacerých stránok.)
Homer
Profil
Proč používáš pro každou fotku samostatnou stránku? Nešlo by to pořešit třeba pomocí LightBoxu?
Petr ZZZ
Profil
Většinou mám stejně jen jednu fotku od druhu a z hlediska SEO mi přijde každý druh na vlastní stránce lepší; nicméně od některých druhů mám fotek víc a na to se právě ptám, jak to vyřešit.

LightBox je JavaScript a v tom já se nevyznám. :) Netuším, jak je to s přístupností takové galerie při vypnutém JavaScriptu. Nevím, jak LightBoxovou galerii indexují vyhledávače. Nevím, jak velký je LightBoxový kód (je-li velký, ten efekt mi za to nestojí).
jenikkozak
Profil
Petr ZZZ:
Jak dostat proklikávatelnost všech fotek a SEO pod jednu střechu?
Nebude lepší se na to „SEO“ vykašlat? :-)

Link rel="canonical"?
Tím robotům vyhledávačům vysvětlíte, že jde o duplicitu. A jak tento fakt vysvětlíte uživatelům? Ti jsou chytřejší než roboti. Myslíte, že jim nedojde, že je „šidíte“ nakopírovaným obsahem?

Dát čtyři fotky na jednu stránku, bez kotev, a smířit se s tím, že kdo nebude scrolovat, tři z nich neuvidí?
O tom, že je stránka delší, se dovědí pohledem na posuvník. Mám výšku rozlišení monitoru 1080 px, a přesto se mi odkázané stránky nezobrazí celé, rolovat budu muset bez ohledu na to, kolik je na stránce obrázků. Proto tuto možnost osobně volím jako nejlepší. Protože kdyby ty šipky na procházení stránek na stránkách s více obrázky přecházely mezi jednotlivými fotkami, mohlo by uživatelům déle trvat, než by si uvědomili, jak to vlastně funguje.
Louka
Profil
Petr ZZZ:
Mě se líbil nápad s více fotkami s kotvou. Kdyby někdo jen proklikával galerii a pokud by byla mezera mezi fotkami udělaná tak, že by po kliku na kotvu uživatel viděl pouze tu další fotku, ani by nemusel poznat, že je na stejné stránce.
Petr ZZZ
Profil
jenikkozak:
Nebude lepší se na to ‚SEO‘ vykašlat?
Já na to vlastně kašlu, možná proto se mi ty stránky dobře umisťují. Ale vážně, ne, na SEO se vybodnout nechci, mám s webem plány. :)

...že je ‚šidíte‘ nakopírovaným obsahem?
Já je nešidím. Na každé stránce je jiná fotka a kromě fotky a navigačních elementů na ní nic jiného není; je-li někde text, je při více stránkách o jednom druhu jen na jedné z nich. Opticky fotka dominuje a o tu fotku taky především jde. Ona to vlastně z pohledu uživatele duplicita není, ale např. ty čtyři stránky s jedním druhem tesaříka mají shodný title. Mohl bych do title jedné stránky napsat "jeden exemplář tesaříka z boku" a do title druhé "dva exempláře z boku" a do třetí "dva zepředu" a do čtvrté "jeden kus shora". Hm. Připadá mi to jako nesmysl, ale možná to má něco do sebe.

přesto se mi odkázané stránky nezobrazí celé
Tak tam jde taky o to, zda se chce návštěvník jen podívat na fotky, nebo si chce o daném tématu i něco přečíst. Pokud ho zajímají jen fotky, nemá od nějaké střední velikosti monitoru důvod rolovat.

Louka:
Ano, tak nějak jsem to myslel. Přesto má i tato varianta malou vadu na kráse: Od fotky k fotce se kliká na šipky doleva nebo doprava a u takové vodorovné navigace bývá zvykem, že se člověk pohybuje na jinou stránku a ne na té samé nahoru a dolů. Možná by to ale šlo vyřešit náhradou šipky doprava za šipku dolů a u nejspodnějšího obrázku dát zase šipku doprava. Ale i to má nedostatek: Co když chce návštěvník klikat doprava k dalšímu druhu a víc fotek stejného druhu ho nezajímá?

Možná by šlo dát nahoru na stránku malinké náhledy na další varianty:

– které by klikaly na kotvy v rámci té stejné stránky. Tam ale budu muset popřemýšlet nad místem, protože navigační pruh nad fotkou chci mít co neužší, aby se kvůli nejhornější fotce nemuselo rolovat. A ještě jedna věc: Čtyři obrázky na jedné stránce, každý nějakých 150-250 KB, to už se chvíli načítá.
Kalda
Profil
Když jsem viděl provedení galerie, tak se přiznám, že bych tam moc neřešil ligtboxy/kotvy a nechal bych ji, jak vizuálně vypadá.

Vyřešil bych to buď čistě JavaScriptem - ne žádný LB, ale v rámci kliku by se uživateli změnila fotka a na té poslední by přešel na další URL (a obráceně). Pro uživatele by to bylo konzistentní vzhledem i ovládáním a z hlediska SEO je to jedna stránka.

Nebo, pokud nechcete psát JS, jak zmiňujete, a chcete pouze řešit SEO hledisko, tak link canonical považuji za nevhodný - ne každý vyhledávač jej podporuje (např. Seznam ne) a raději bych nastavil meta robots v°° kombinaci "noindex, follow".
jenikkozak
Profil
Petr ZZZ:
Já na to vlastně kašlu, možná proto se mi ty stránky dobře umisťují. Ale vážně, ne, na SEO se vybodnout nechci, mám s webem plány. :)
Myslel jsem to trošku jinak. Což byl důvod, proč jsem SEO dal do uvozovek. Vy jste si řekl, že Váš web má nějaký problém, který chcete vyřešit pomocí SEO. (A sice ten problém, že vyhledávač nějakou Vaši stránku nebude zobrazovat ve vyhledávání.) Proč si neřeknete, že máte na webu ten problém, že tam uživatelům dáváte na více stránkách totožný text, čímž je tak trochu matete. (To je to mé „šidíte“ v uvozovkách.) Uživatel nepotřebuje totéž číst v té samé sestavě. Řešení bych viděl dvě: (upozorňuji na to, že nevím, co tam o těch broučkách máte uvedené, neumím německy) Můžete popis brouka různě obměňovat (aby jednotlivé stránky ten popis doplňovaly), nebo jej napsat jednou a pak na to odkazovat.

Podíval bych se na to z trochu jiné strany. Google z výsledků vyhledávání vyřadí duplicitní texty, tudíž uživatel ten Váš článek najde jen jednou, což je v pořádku. Obrázky nejsou stejné, předpokládám, že by se ve vyhledávání obrázků zobrazily všechny varianty. V čem je tedy vlastně problém?
Petr ZZZ
Profil
jenikkozak:
Můžete popis brouka různě obměňovat (aby jednotlivé stránky ten popis doplňovaly)
To se mi nejeví z hlediska uživatele jako optimální řešení. Přiznám se, že to tak místy mám, ale chystám se to změnit: o jednom druhu něco napíšu a to by mělo být na jedné stránce. Nemá smysl to kouskovat – uživatel by se snáze mohl na webu ztratit a navíc by si stránky s podobnými texty konkurovaly ve vyhledávání a pokud by byly hodně podobné, mohl by navíc hrozit postih.

Možná jsem to vlákno nevhodně nadepsal. Já tam vlastně duplicity nemám – alespoň ne z pohledu uživatele. Jiná stránka, jiný obrázek – to není duplicita. Jen je otázka, zda to i vyhledávač takto chápe, pokud na stránce (téměř) není text a ty různé fotky mají stejný title (viz obrázkové odkazy v #6).

Ještě mě napadá jedno řešení více obrázků jednoho druhu živočicha, a sice umístit na stránku jen náhledy a z těch odkazovat jen na samotné obrázky. Potom by byla galerie pohodlně ("vodorovně" bez pohybu myší) proklikatelná jen na úrovni druhů, ale už ne na úrovni obrázků, pokud je někde víc obrázků k jednomu druhu.

Každopádně děkuji všem za zajímavé podněty. Dám vědět, jak jsem to vyřešil (bude to chvíli trvat).
JanJanuska
Profil
Každá stránka má popísať druh hmyzu alebo fotografiu?
Ak druh hmyzu, všetky obrázky by mali byť na jednej stránke.
No momentálne to celé vyzerá výhradne ako fotogaléria, keďže v hornej časti nie je viditeľný žiadny názov, ale je tam priamo fotografia a spodná časť sa tiež často javí ako popis fotky a nie celého druhu. Šípky vľavo a vpravo tiež vyvolávajú dojem, že ide prevažne o prezeranie fotografií a nie o stránku bohatú na informácie.

Naopak, ak to má byť stránka kde nájdem informácie o druhu chrobáka, vyzerá to tiež len ako fotogaléria (navigačné šípky, žiadne klasické menu s odkazmi,...). Takáto kombinácia info stránok a fotogaléria vyvoláva mierny chaos. Ako medzi užívateľmi, tak aj vyhľadávačmi.

Preto by mali byť podrobné informácie a fotogaléria oddelené.
Každý druh by mal svoju podstránku, z ktorej by sa dalo dostať aj na ostatné druhy (prostredníctvom štandardného menu). V článku o danom druhu by boli náhľady na obrázky, ktoré by odkazovali na fotogalériu.
Vo fotogalérii by bolo fajn, keby si čo možno najviac fotiek okomentoval aspoň pár vetami. Ak aj niektoré nebudú mať žiadny popis, nie je to žiadna pohroma. Za niekoľko veľmi podobných stránok nehrozí žiadny postih. Z fotografií môžu viesť odkazy zasa späť na info stránku.

Užívatelia, ktorí hľadajú informácie sa dostanú z vyhľadávača na info stránku a tí, ktorí hľadajú obrázky, sa dostanú priamo do fotogalérie.
Petr ZZZ
Profil
JanJanuska:
Děkuji za názor. Ano, každá stránka se má věnovat jednomu druhu (případně vyššímu taxonu, ale to teď ponechme stranou) hmyzu, takže všechny obrázky (nebo alespoň jejich náhledy) na jedné stránce asi bude nejlepší varianta. Rozdělit galerii a texty ale nepovažuji z hlediska SEO za dobrý nápad. Vyhledávač musí obrázky nějak najít. Texty okolo nich poskytují klíčová slova, proto musí být texty a obrázky na jedné stránce. Asi to vyřeším tak, že budu dávat na web jen jeden nebo několik málo obrázků od každého druhu.

Jinak si myslím, že příliš mnoho navigačních elementů by se odrazilo na přehlednosti a že odkaz na předchozí a následující obrázek, na samostatnou stránku s přehledem všech obrázků (případně všech stránek s druhy) a na úvodní stránku webu stačí. Těch druhů brouků je potenciálně mnoho set, dlouhodobě klidně i mnoho tisíc; není možné odkazovat na všechny ze všech stránek, ale jen z jedné stránky, koncipované speciálně jako obsah, případně z několika stránek nějak hierarchicky uspořádaných (např. podle čeledí). Asi by to ale chtělo mezi šipky doprava a doleva přidat šipku nahoru (momentálně její funkci zastávají odkazy Ikonen a Namen). Možná bych mohl zapřemýšlet ještě nad drobečkovou navigací.
JanJanuska
Profil
Petr ZZZ:
"Rozdělit galerii a texty ale nepovažuji z hlediska SEO za dobrý nápad."
Práve naopak. Asi sme sa úplne nepochopili. Nemyslím úplné odsunutie fotiek od textu.
Napr. hmyz "Agrilus" bude mať stránku, na ktorej budú informácie o tomto druhu a teda cieli na kľúčové slová s tým súvisiace (napr. "veľkosť agrilus", "výskyt agrilus"...). Odkazy na obrázkové náhľady povedú na relevantné stránky s fotografiami, čo je pre vyhľadávače určite prínosnejšie ako len odkazy z obrázku "šípky". Každá fotografia bude mať vlastný, unikátny popis. Vzniká tak možnosť cieliť na ďalšie frázy spojené priamo s konkrétnym obrázkom, ako "Foto Agrilus", "modrý Agrilus", a pod... (Kľúčové slová umiestnené v titulku aj obsahu, týkajúce sa priamo fotografie).

Keď je druhov také obrovské množstvo, odkazovať na všetky je samozrejme nezmysel. No treba si premyslieť vhodný spôsob interného prelinkovania, pretože odkazovanie len z obsahu (kde je obrovské množstvo ďalších odkazov) a predchádzajúceho obrázku v galérii nie je ani zďaleka ideálne.
Petr ZZZ
Profil
JanJanuska:
Ten obsah s množstvím odkazů je nutný pro usnadnění orientace. Vím, že přenášené ranky se ředí počtem odchozích odkazů, ale je třeba mít na paměti, že SEO není cíl, ale jen cesta k cíli. Další interní prolinkování může pomoci, nemělo by ovšem dojít k tomu, že se uživatel začne na webu ztrácet. Prolinkování za účely SEO tedy nesmí kolidovat s uživatelskou přívětivostí. Ono by to v konečném důsledku taky mohlo mít i na tu optimalizaci negativní vliv, protože v SEO nejde jen o to dostat lidi na web, ale taky a především o to, aby se jim na webu líbilo a dokázali se na něm orientovat. Dobré bude prolinkovat to třeba na základě nějaké hierarchie, na což půjdou využít taxonomické úrovně zoologického systému (obdoba příkladu "modrý Agrilus").

Myšlenky skloubit galerii s obsahově bohatými texty přímo, bez okliky náhledů, se vzdávat nechci (možná s výjimkou varianty jeden obrázek velký a ostatní ke stejnému druhu dostupné přes náhledy). Ale tím už se dostáváme tak trochu k jinému tématu. Každopádně děkuji za zajímavé podněty.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Odkud se sem odkazuje


Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0