Autor Zpráva
Martin02
Profil
Ahoj,

pracuji na webu (ceskazaruka.cz - např sekce "podlahy"), kde je mnoho odkazů, jejichž obsah se načítá do vyskakovacího okna AJAXem. Řešíme teď SEO a firma nám mimo jiné napsala: "Každá stránka by měla mít vlastní URL, která se bude na webu zobrazovat, bude ve zdrojovém kódu obsahovat veškerý textový obsah stránky a bude možné optimalizovat její metatagy.". Jak to mám vyřešit? Mohu jednoduše udělat, že ty odkazy povedou na reálné stránky, ve kterých bude to, co se zobrazí do toho vyskakovacího okna. Ale co, když odkaz otevře v novém listu? To bych pak chtěl, aby se načetla stránka, kde se na ni odkazuje a po načtení se samo vytvořilo vyskakovací okno. Snad je to pochopitelné - teď, jak je to na tom webu, to z hlediska uživatele funguje správně, ale už ne z hlediska SEO, protože pokud si tam kliknete na nějaký odkaz, jehož obsah se normálně zobrazuje ve vyskakovacím okně a zobrazíte si ho na nové kartě, tak se to automaticky přesměruje. A toto přesměrovávání je z hlediska SEO problém.


Díky za odpovědi


Mohu udělat, že když uživatel klikne na odkaz, tak se za ním bude ukrývat stránka úplně stejná, jako ta, na které se odkaz vyskytuje, jen s rozdílem, že jedno vyskakovací okno (na jehož odkaz uživatel kliknul) bude mít v této stránce už rovnou načtený obsah. Ale je to správně? Že na všech stránkách bude to samé jen s "malým" rozdílem?
Joker
Profil
Martin02:
A proč nedáte každé stránce její vlastní URL?
Takhle je to strašně matoucí.

teď, jak je to na tom webu, to z hlediska uživatele funguje správně
Nefunguje.
Když otevřu třeba text o plovoucích podlahách, zkopíruji odkaz z prohlížeče a někomu ho pošlu, nefunguje to správně.
Totéž když omylem kliknu na nějaký odkaz a vrátím se zpět (nebo stránku omylem zavřu a ten zavřený list obnovím), jsem na jiné stránce, než jakou jsem chtěl.

Což vidím jako problém zejména co se týká stránek nabízejících nějaké druhy produktů. Návštěvník automaticky očekává, že adresa zobrazená v prohlížeči vede na stránku kterou v prohlížeči vidí.
Takže si rozklikne nějaký produkt a pak mi pošle zprávu „Co si myslíš o tomhle?“ + odkaz, který ovšem u mě nezobrazí stránku toho produktu.
(Už vícekrát se mi to skutečně stalo.)
Martin02
Profil
Joker:
A proč nedáte každé stránce její vlastní URL?
A to mi pomůže? Co pak mám dát do obsahu té stránky? Jen obsah jednoho vyskakovacího okna? To je pak problém s tím otevíráním na nové kartě.

K těm ostatním problémům, co popisujete: Děkuji za upozornění, ale toto teď neřeším.
anonymníí
Profil *
Martin02:
K těm ostatním problémům, co popisujete: Děkuji za upozornění, ale toto teď neřeším.
Obávám se, že přesně to řešíš.

Pokud nemůžeš odkázat svého kamaráda na konkrétní stránku (třeba detail produktu), nemůžeš na tutéž stránku odkázat ani vyhledávacího robota. Pro něj podstránky neexistují a ani je nemá jak indexovat.
Joker
Profil
Martin02:
Co pak mám dát do obsahu té stránky?
Žádný další obsah nebude, jen tomu existujícímu dáte nějakou URL.

Ale teď koukám, že ony tam URL dokonce jsou, když se člověk trochu snaží. Například: ceskazaruka.cz/podlahy.php?f=balterio.php …takže teď moc nechápu, na co se ptáte. Proč jednoduše nepoužijete ty URL, které už tam máte?

K těm ostatním problémům, co popisujete: Děkuji za upozornění, ale toto teď neřeším.
Ale ano, to není nic jiného, než další aspekt toho problému, který řešíte.
Problémy mimo téma by tam byly také, jako třeba že ten web je celkem pomalý, jedna stránka má 5MB nebo jestli jste skutečně přesvědčen, že potřebujete všechny z toho šíleného množství skriptů, které tam načítáte (například dvě různé verze jQuery).
Martin02
Profil
Bohužel nechápu, co mi radíte.

Joker:
Proč jednoduše nepoužijete ty URL, které už tam máte?
Co znamená "použít"?

Ptám se na toto: Odkaz je například http://ceskazaruka.cz/podlahy/quick-step.php, ale problém je, že se za ním neskrývá obsah (což by z hlediska SEO měl). Místo toho je tam přesměrovávač. Tudíž z toho vyvozuji, že je potřeba do http://ceskazaruka.cz/podlahy/quick-step.php nějak dát obsah (konkrétně to, co se objeví při kliknutí na tuto položku ve vyskakovacím okně), aby bylo SEO v pořádku. Nicméně nevím, jak tam dát ten obsah, aby to zároveň bylo správně z hlediska uživatele.

Jinak o velikosti stránky a nezměrném množství přebývajících scriptů vím, ale to je věc toho, kdo stránky vlastní (což já nejsem), takže se tím nezabývejme. Ačkoli jsem rád za podněty ke zlepšení...
Str4wberry
Profil
V novější prohlížečích můžete měnit URL plnohodnotně: Změna URL bez obnovení stránky

Cílem je dosáhnout toho, aby:

1) Na každý obsah vedl standardní odkaz. To je kvůli vyhledávačům, aby mohly obsah zaindexovat.
2) Po každém otevření obsahu se změnila URL, která po zkopírování, poslání někomu jinému a otevření zobrazí tutéž stránku. To ocení hlavně uživatelé.
Martin02
Profil
Str4wberry:
1) Na každý obsah vedl standardní odkaz. To je kvůli vyhledávačům, aby mohly obsah zaindexovat.
Jakou formou má být tento "obsah"? To je ta zásadní věc, na kterou se vlastně celou dobu ptám. Má to být jen obsah jednoho vyskakovacího okna? (ve chromu view-source:http://ceskazaruka.cz/podlahy/gerflor.php) To pak bude pro vyhledávače dobré, ale špatné pro uživatele. Jak jinak?
Joker
Profil
Martin02:
Co znamená "použít"?
No prostě uživatele směrovat na tyhle adresy, které už existují.

Mimochodem, nestudoval jsem to detailně, ale jestli jsem to pochopil, v kódu je odkaz na ty statické adresy a nad něj se napozicuje ten AJAX, takže vyhledávače dostanou ty původní adresy.
Možná to už pro vyhledávače v podstatě funguje tak jak chcete?
I když to pořád nefunguje pro lidské návštěvníky.
Martin02
Profil
Joker:
No prostě uživatele směrovat na tyhle adresy, které už existují.
Tím myslíte, aby ty odkazy přímo odkazovali na např. ceskazaruka.cz/podlahy.php?f=balterio.php? To pak ale nebudou brát vyhledávače, protože tam dostanou jen tu samou stránku s tím rozdílem, že se po jejím načtení automaticky otevře jedno okno (načtené ajaxem).

Nechci se pokládat za toho chytřejšího, ale zdá se mi, že to stále nechápete. Zkusme to vzít z druhé strany. Změním to tak, aby se odkazovalo na např. gerflor.php, kde bude přímo obsah stránky (vyskakovacího okna). Pro vyhledávače - super. Pro uživatele ne, protože to nepůjde např. při otevření na nové kartě. Mohu udělat to, že tomuto obsahu "přidám ten zbytek", což znamená pozadí, menu, všechno... A bude to hezké i pro uživatele, ale otázkou je, jestli to budou brát vyhledávače, když tam místo toho hlavního obsahu, u kterého je mým cílem ho indexovat, bude další milion věcí. Což mě přivádí k otázce: lze nějak nastavit, co chci, aby se na stránce indexovalo? Aby vyhledávač úplně vynechal ten "zbytek stránky" a všíml si jen toho hlavního obsahu?
_es
Profil
Martin02:
Vypni si v prehliadači JavaScript a uvidíš, ako to „vidia“ vyhľadávače.
joe
Profil
Trochu OT: hashbang už Google nepodporuje?
Cody
Profil
Martin02:
Což mě přivádí k otázce: lze nějak nastavit, co chci, aby se na stránce indexovalo?
Ne. Vyhledávač se snaží maximálně napodobovat uživatele a ti také prohlíží stránku celou. Jak tu diskusi čtu, mě přijde, že nejlepší řešení je se na celý Ajax a podobné věci vykašlat a udělat web tak nějak obvyklým způsobem, kdy má každá stránka svou vlastní URL bez omezení pro vyhledávače.
Str4wberry
Profil
Reakce na joe:
hashbang už Google nepodporuje?

Řekl bych, že ho podporuje. Hashbang je ale silně problematický pro odkazování pro lidi, kvůli dvojitému načítání, jak se píše v odkazovaném článku.

Další nevýhoda je, že fragment v URL neumí serverový skript spolehlivě zachytit, takže při příchodu na example.com/#!url-stranky se stejně nejprve vygeneruje stránka example.com, aby se potom skriptem stáhla ještě example.com/url-stranky.
Chamurappi
Profil
Reaguji na Martina02:
Omlouvám se, že ti také napíšu to, co nechceš slyšet. Připadá mi, že ve snaze mít co nejúžasnější web házíš uživateli pod nohy zbytečně mnoho překážek. Zdlouhavé animace, které zdržují a zatěžují mi procesor, „hezčí“ posuvníky, které rolují pomalu a brání mi použít autoscroll, pozicované panýlky a bloky, nepřipravené na to, že bych po akci změnil rozměry okna, unikátní hlavní obsah nemá unikátní adresu a unikátní nadpis… spousta pozlátek, které ale ve výsledku spíš škodí než pomáhají. Jedno z nich škodí i ve vyhledávačích. Povedlo se ti dosáhnout všech problémů flashe bez použití flashe.

otázkou je, jestli to budou brát vyhledávače, když tam místo toho hlavního obsahu, u kterého je mým cílem ho indexovat, bude další milion věcí
Drtivá většina stránek má kolem obsahu milion věcí a vůbec ničemu to nevadí. Ani uživatelům to nevadí, normální přecházení ze stránky na stránku pro ně není problém, je to nejzákladnější mentální vzorec každého brouzdala.
Martin02
Profil
Chamurappi:
Povedlo se ti dosáhnout všech problémů flashe bez použití flashe.
:D

Drtivá většina stránek má kolem obsahu milion věcí a vůbec ničemu to nevadí. Ani uživatelům to nevadí, normální přecházení ze stránky na stránku pro ně není problém, je to nejzákladnější mentální vzorec každého brouzdala.
Takže jak tam je ta stránka s odkazy (posouvací panel s obrázky), tak taková stránka se bude skrývat za každým jednotlivým odkazem, jenom tam bude navíc obsah vždy jedné konkrétni stránky (která se při "normálním použití" zobrazí ajaxem do vyskakovacího okna). Takto bych s tím já sám souhlasil - je to správně i podle vás?


Jinak za ty všechny připomínky moc díky, napíšu to majiteli webu, kterému ten web dělám a doufám, že i on bude mít zájem s tm něco dělat. Mě to jinak přijde jako pěkný web.
anonymníí
Profil *
Martin02:
Proč do toho pořád motáš ten AJAX? Potřebuješ ho tam? Je cool? Udělej to bez něj, na AJAX pro načítání stránek zapomeň, nehodí se na to (byť nějakého výsledku s ním dosáhnout lze).
_es
Profil
Martin02:
Mě to jinak přijde jako pěkný web.
To je ale trochu málo, ak je to kvôli tej „peknote“ nevhodné pre návštevníkov. Bude mať ten obchod vyšší obrat, ak budú návštevníci obťažovaní všelijakými animáciami, prekrývajúcimi okienkami s maličkým zatváracím x, hlavné menu neustále poskakuje cez celú obrazovku?
Tie „vylepšené“ odkazy majú nevýhodu, že sú znemožnené mnohé možnosti ich otvorenia do nového panela či okna Ctrl+kliknutie, Shift + kliknutie...

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: