Autor Zpráva
analitik
Profil *
Dobrý den,
snad zatím nikde jsem neviděl ucelený článek poskytující rady ohledně tvorby
dvoj- a vícejazyčného webu v souvislosti se SEO, dávám tímto podnět k jeho
napsání.
Zároveň bych chtěl položit několik otázek.
Plánuji velmi malý komerční web v angličtině a češtině, přičemž obě verze by
měly být naprosto rovnocenné, přepínání pomocí vlaječek. Napadlo mě několik
možností, a byl bych rád, když by jste posoudili, která je lepší, popřípadě
přidali vlastní.

1/ každý jazyk by měl vlastní doménu

+ lepší SEO, protože doména pro každý jazyk by obsahovala keywords v tom
správném jazyce
+ možná o něco přehlednější
- nutnost platit 2 domény

2/ jedna doména s podadresáři (např. example.com/cz/ a example.com/en)

+ náklady pouze na jednu doménu
- horší SEO díky absenci keywords v doméně pro jeden z jazyků
- složitější URL

? Myslíte, že ohledně SEO je dobrý nápad, dát do domény keywords v obou
jazycích? (Tzn. např.: example-priklad.com)?

? Je lepší udělat jeden jazyk jako preferovanější, tzn např. example.com a
example.com/cz ?

3/ subdomény např.: cz.example.com a en.example.com

? Jaký je v tom pro SEO vlastně rozdíl oproti bodu 2 ?
? Je potřeba pro zřízení subdomén platit něco navíc? (Nevím, jak se to dělá.)


A na závěr mě zajímá, jak je nejlepší stránky mezi sebou prolinkovat.
Pokud totiž google v pageranku zhodnotí odkazy z celého webu na jeho úvodní
stránku, vyplatí se asi, aby vlaječka na každé stránce webu odkazovala na jeho
homepage, nikoliv na stejnou stránku v druhém jazyce. (Ač je to pro uživatele
méně pohodlné.) Co si o tom myslíte?

Díky za jakékoliv rady.
Petra
Profil
Pokud to myslíš se svým projektem opravdu vážně, není myslím náklad na jednu nebo dvě domény vůbec relevantním faktorem pro rozhodování.

Volila bych variantu dvou různých domén, pokud by bylo možné mít pro obojí totéž (myslím buď název firmy s různým tld nebo nějaké slovo ve stejném znění v překladu). Co se keywords v doméně týká, to myslím může být taky celkem jedno.

Obecně vzato není SEO tím nejdůležitějším při výběru domény, stejně jako doménový název není tím nejdůležitějším pro SEO, spíše naopak.

Co se prolinkování týká, moc nechápu otázku. Jazykové verze se prolinkovávají proto, aby uživatel, který je angličan a vleze na web v češtině mohl získat stejný obsah v angličtině. V některých případech pak může vyznít logicky, že prolinkování jazykových verzí třeba není vůbec důležité, záleží na obsahu webu (jestli je vůbec pravděpodobné, že by na tu českou verzi anličan přišel). Pokud chci ale poskytnout prolink na jinou jazykovou verzi na všech stránkách, pak je logické zalinkovat tutéž podstránku v angličtině, ne titulku. Rozhodující tady ale bude především to, jestli je to technicky možné (třeba jestli existuje pro všechny stránky anglická verze). A z pohledu SEO mít zalinkované podstránky je přece super.
analitik
Profil *
Díky za názor. Co se týká prolinkování, tak úvodní stránka webu je nejdůležitější - bude nabízet službu osoby, pro kterou web dělám a bude obsahovat klíčová slova. Ostatní stránky budou spíš jen taková omáčka, na kterou se uživatel v případě zájmu může snadno proklikat z úvodní. Pokud tedy budu dělat prolinkování dvou jazykových verzí, chtěl bych co nejvíce koncentrovat Pageův Rank na úvodní stránku.
Marek Prokop
Profil
chtěl bych co nejvíce koncentrovat Pageův Rank na úvodní stránku

Tohle má smysl v případě, že tam ostatní stránky máte v podstatě kvůli link buildingu a očekáváte, že na ně vznikne mnoho zpětných odkazů. Pak opravdu může být vhodné převést z nich PR na úvodní stránku. Pokud by to ale bylo naopak, tj. web jako celek by většinu svého PR získával přes úvodní stránku, bylo by rozumné PR přiměřeně rozvést i na podstránky.

Jinak už asi Petra na všechno odpověděla a já s ní souhlasím. Důvod, proč nejsou žádné články o SEO vícejazyčných webů, je ten, že reálně žádné vícejazyčné weby neexistují. Existuje vždy jen web v jazyce A, web v jazyce B atd.
Mustafa Ibrahim
Profil *
Marek Prokop

Pokud by to ale bylo naopak, tj. web jako celek by většinu svého PR získával přes úvodní stránku, bylo by rozumné PR přiměřeně rozvést i na podstránky.

Tak tady se mi zejména to „přiměřeně" nejspíše vymknulo z ruky :)

Všechny zpětné odkazy mi vedou na úvodní stránku, která má tedy nejvyšší PR - tak jsem ho „malinko" rozvedl na podstránky, tedy z home odkazuji např. do kategorií e-shopu a co se nestalo - např. na Seznamu mi homepage neco.cz úplně vypadla z výsledků vyhledávání na dané klíčové slovo a nahradil ji e-shop, tedy neco.cz/eshop, ale už ovšem na mnohem horší pozici, než-li byla sama úvodní stránka.

Vypadá to, že jsem asi něco udělal špatně, že?! :)

Je běžné, že pár odkazů z vlastní úvodní stránky na podstránky převáží odkazy z venku a katapultuje onu úvodní stránku do nikam?
Marek Prokop
Profil
Je běžné, že pár odkazů z vlastní úvodní stránky na podstránky převáží odkazy z venku a katapultuje onu úvodní stránku do nikam?

Je to velmi nepravděpodobné, protože většina PR se na úvodní stránku z podstránek zase vrací. Aspoň předpokládám, že z každé podstránky odkazujete zpět na úvod. Příčina tedy asi bude v něčem jiném.

Mimochodem, u mnoha e-shopů (a nejen e-shopů) má úvodní stránka z hlediska SEO minimální hodnotu, protože to je z ní k tomu, co uživatel hledá, příliš daleko.
Mustafa Ibrahim
Profil *
Marek Prokop

Aspoň předpokládám, že z každé podstránky odkazujete zpět na úvod

Ano, samozřejmě odkazuji.

Příčina tedy asi bude v něčem jiném

To jsem předpokládal, mám tedy o čem přemýšlet.

Mimochodem, u mnoha e-shopů (a nejen e-shopů) má úvodní stránka z hlediska SEO minimální hodnotu, protože to je z ní k tomu, co uživatel hledá, příliš daleko.

Asi pravda, nýbrž „úvodní stránka" je tak trošku výkladní skříní a zdrojem informací o nových produktech, službách, firmě... a u mě z ní k hledanému zase tak daleko není - spíše slouží jako rozcestník s malou nápovědou a pár informacemi, myslel jsem to dobře.
Nastal čas se zamyslet nad strukturou webu jako celku a lépe propojit „home" a eshop - když na to koukám, příliš jsem tyto dvě věci oddělil, takže teď bude muset přijít menší integrace - nepůsobí to na mě příliš kompaktním dojmem.
Poté už asi nebudu ani řešit, kam se návštěvník dostane jako první - hlavně, že přijde. :)

Děkuji za odpověď.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: