Autor Zpráva
Martin Weis
Profil
Dobrý den, uvedu příklad. Mám doménu na kterou mam zaindexovaných 16 interních podstránek. Ranky se předávájí z hlavní titulní stránky domény která je má nejvyšší na ně a zpátky z nich na hlavní stránku neboť jsou vzájemně prolinkované. Chtěl bych navyšovat Ranky pouze jedné stránce u které si myslím že to má cenu a proto použitím parametru re="nofollow" (příklad <a href="http://www.podstránka.cz/" rel="nofollow">Podstránce nic nedám</a> uvedené na http://www.jakpsatweb.cz/seo/pagerank.html#znamena znemožním přenášení ranku na zbývající podstránky a tím navýším hodnotu kterou můžu pro tuto jednu podstránku (kterou budu optimalizovat samozřejmě navíc i externími odkazy stejně tak jako v případě hlavní stránky).
Podle vzorce PR(A) = (1-d)/m + d * ( PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn) ) na http://www.jakpsatweb.cz/seo/pagerank.html#znamena
vím že "m" znamenající počet zaindexovaných stránek a jako dělenec snižuje hodnotu celkového výsledného Pageranku proto moje idea je neindexovat moje podstránky s mizivou informační a rankovou hodnotou které tam musí být kvůli např. kontaktům, galeriím apod. a vyřadit je s indexace pomocí zápisu v robot.txt
User-Agent: *
Disallow: /dis/
a nechat zaindexovanou pouze tuto jednu podstránku a hlavní stránku
(Předpoklad pro spravnou funkci tohoto zápisu v robot.txt je že se samozřejmě těchto 15 podstránek nachází v adresáři dis.) Chci se zeptat jestli to může mít nějaký negativní vliv v na pozice me hlavní stránky ve vyhledávačích, jakou roli tam ješte může hrát počet zaindexovaných stránek kromě toho že po mé úpravě nemohou zpětným odkazem předávat ranky dalším stránkám (v mém případě hlavní stránce). Jakákoliv rada, tip, názor, zkušenost, vítána. Předem děkuji Martin
Plaváček
Profil
Martin Weis

Dřív než odpovím, dovol mi pár otázek- z jakého důvodu potřebuješ zvyšovat ranky? K čemu to má být dobré a proč bys měl zakazovat robotovi indexovat stránky, které mohou mít cenu pro hledající uživatele (třeba stránka Kontakty)?
Martin Weis
Profil
Ahoj Plaváčku, dobrá otázka. Ranky potřebuji zvýšit kvůli lepší pozici ve vyhledávačích. Stránka s kontakty byl nejspíš špatný příklad přestože se na každé mé hlavní stránce na me již vyskytuje na kontakt. Chtěl bych prostě upřednostnit stránky které jsou obsahově bohaté a ostatní vyloučit z indexace a rankování.
Marek Prokop
Profil
V určitých dost speciálních případech se tato technika používá -- hledejte v Googlu "PageRank sculpting" případně "PageRank siloing". Na webu s 16 stránkami mi to ale připadá nesmyslné.
Martin Weis
Profil
Dobrý den, děkuji za dobrou radu. Souhlasím s vámi že na rozsahlém webu je nepochybně Pagerank Sculpting výrazně efektivnější a potřebnější než na webu s malým počtem stránek. Mimochodem našel jsem zajímavý článek který mě však uvádí do pochyb o atributu rel=nofllow viz. http://icons.cz/44-jak-ne-funguje-rel-nofollow-hodnotne-zpetne-odkazy- z-linkuj-cz.html a taktéž chci poznamenat že budu raději preferovat použití zápisu v robot.txt neboť ne všechny vyhledavače podporují tento meta tag robots či použití
atributu rel="nofollow" pro konkretní odkaz viz. např. http://blog.macich.net/1106393813-jyxo-a-morfeo-k-rel=nofollow.html a četl jsem také diskuzi na http://www.sovavsiti.cz/weblog/61/pohadka-o-nofollow-1 . Osobně budu atribut rel=nofllow používat alespoň v případě některých externích odkazů. Otestuji použití této metody v praxi a rád se s vámi podělím o výsledek. Koho zajíma toto téma hlouběji může si přečíst odpovědi 10 světových odborníků na SEO na otázky zdali používají rel=nofollow a zdali si myslí že za určitých podmínek to může být důvod k penalizaci (pokud vám však nevadí mu článek v angličtině) může si o tom přečíst na http://www.searchenginemarketing.co.uk/blog/sem/pagerank-sculpting/ . Ješte jednou děkuji.
Marek Prokop
Profil
Martine, chcete-li PageRank sculpting použít, odrazovat Vás nebudu. Svůj názor jsem Vám už napsal.

Raději si ale ještě prostudujte rozdíl mezi blokováním robotů pomocí robots.txt, zákazem indexace pomocí meta noindex a nenásledováním odkazů pomocí meta/rel nofollow. Mám dojem, že to nějak divně mícháte. Např. zřejmě předpokládáte, že se URL blokovaným v robots.txt nepředávají žádné ranky, ale to nemusí být správný předpoklad.
Martin Weis
Profil
Děkuji Marku, domníval jsem se že pokud veškeré odkazy vedoucí na tyto podstránky budou mít atribut rel=nofollow není možné aby se těmto stránkám rank ve většíně vyhledavačů předával (podotýkám jen odkazy na ně vedli pouze z hlavní stránky domény).
Blokovaním těchto URL v robots.txt jsem však chtěl docílit zvýšeni ranku hlavní stránky samotného neboť sice vím že když těmto stránkám nebudu předávat ranky (neboť stránky jako galerie, o nás, přihlašovací stránky, administrační stránky apod. nepovažuji za důležité pro rankování) nemůžou ani oni předávat ten svůj minimální rank zpátky odkazem na hlavní stránku který jsem na nich vytvořil ale navíc mi pak budou zbytečně snižovat rank hlavni stránky neboť ze
vzorečku PR(A) = (1-d)/m + d * ( PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn) ) kde "m" je celkový počet zaindexovaných stránek je patrné že pokud budou tyto stránky dále zaindexované budou se započítavat do celkového počtu zaindexovaných stránek mé domény což vyjadřuje "m" který jako dělenec způsobí logicky touto vyšší hodnotou že výsledná hodnota Pageranku bude vypočtena nišší a z toho je patrné že by bylo vhodné tyto stránky vyřadit i z indexací pomocí robot.txt
Prosím opravte mě někdo jestli se mýlím.
Na okraj dodávám že do některých katalogů lze zaregistrovat i podstránky takže těchto málo kvalitních podstránek které si nechám zaindexované a bez odkazů s atributem rel=nofollow na ně, si budu optimalizovat i externími odkazy a v doméně pak budu na sebe odkazovat pouze samé kvalitní stránky z celkově vyššími ranky.
Marek Prokop
Profil
Budete-li na stránku odkazovat s rel=nofollow, rank by se jí v hlavních vyhledavačích předat neměl. Budete-li odkazovat bez rel=nofollow na stránku zakázanou v robots.txt, rank se jí předat může -- aspoň Google ho v těchto případech většinou předával.
Hybrid
Profil *
Marku, chtěl bych se Vás zeptat na poněkud více otázek souvisejících s informační strukturou a nofollow.

Zajímalo by mne, který ze speciálních případů užití nofollow máte na mysli? A co považujete za přínos takového použití nofollow?

Měl jste na mysli např. situaci kdy nofollow nasadíme na stránky typu nákupního košíku? Budou podle Vás přínosem nové zaindexované stránky se zpětnými linky nebo koncentrace ranku na důležitějších stránkách?

A proč si myslíte, že na "menších" webech nemá nofollow smysl?

Díky za odpovědi :-)
Martin Weis
Profil
Děkuji za odpoveď. Otázky pana Hybrida mě také zajímají, a co se týče jeho předposlední je to právě to co se snažím zjistit v praxi ale bude ještě chvilku trvat než předělám strukturu webu než můžu podat nějaká hlášení o projevených změnách.
Marek Prokop
Profil
Smysl PageRank sculptingu je, jak správně píše Hybrid, v neplýtvání rankem na stránky, které ho nepotřebují. Šlo by se na to ale dívat ještě jinak -- počet interních zpětných odkazů určuje důležitost stránky v rámci webu. A tady se objeví zajímavá otázka: Má se lišit důležitost určitých stránek z pohledu vyhledavače (tj. ve skutečnosti z pohledu hledajícího uživatele, který je zatím vně webu) od jejich důležitosti z pohledu uživatele, který se po webu již pohybuje?

Ve velmi speciálních případech snad ano, ale jsem přesvědčen, že ve většině ostatních případů zdánlivá či skutečná potřeba takové odlišnosti vlastně znamená chybu -- buď v hodnocení reálné důležitosti stránky, nebo v návrhu informační architektury. Tím nijak nesnižuji význam PageRank sculptingu pro nápravu takových chyb, nicméně pokud se lze chyb předem vyvarovat, bývá to lepší, než je později ne zcela systémovými prostředky záplatovat.

Odkaz na košík je asi docela dobrý příklad. Hybrid má samozřejmě pravdu, že předávat z každé stránky desetitisícistránkového e-shopu rank košíku není ideální. Jenže neplatí náhodou totéž i pro uživatele? Je vhodné jim na každé stránce nabízet odkaz na košík, i když v něm ještě nic nemají a k ničemu ho tudíž nepotřebují?

== Velké versus malé weby

Na velkých webech (tisíce a více stránek) je mnohem větší riziko, že uživatel nebo rank (v podstatě to je totéž) někde zabloudí a ztratí se. Zároveň je krajině nepravděpodobné, že by chtěl jeden uživatel navštívit všechny stránky webu. Jako architekt musím správně odhadnout priority a některé stránky učinit přístupnější na úkor jiných. Této povinnosti se na velkých webech nemohu zbavit. Mohu ji leda splnit dobře, nebo špatně.

Na malých webech (jednotky až pár desítek stránek) naopak nehrozí, že uživatel nebo rank zabloudí. Zároveň je zde vyšší pravděpodobnost, že uživatel chce vidět všechny či většinu stránek, takže je zbytečné pracovat s prioritami.

Omlouvám se, pokud Vám tento výklad připadá "málo SEO", ale k rozporům mezi mezi SEO a klasickou informační architekturou dochází v praxi tak výjimečně, že si teď ani na žádný konkrétní příklad nemohu vzpomenout.
Hybrid
Profil *
Díky za odpovědi.

Ještě se vrátím k problémům s nákupním košíkem - pokud třeba jde o volbu "přidat do košíku" ze stránky s produkem:

takový odkaz je zřejmě uživatelská nutnost. zároveň však ale přicházím o nějaký rank - není tohle chvíle pro nofollow?
ninja
Profil
Hybrid: Ano, odkaz "přidat do košíku" je vhodny adept.
Marek Prokop
Profil
Hybride, vy jste někde viděl *odkaz* přidat do košíku? To je snad vždy odeslání formuláře postem, takže se robotů vyhledavačů nijak netýká. Před tím jsem psal o odkazu na košík, ne na přidání do košíku.
Hybrid
Profil *
Marku vím, že jsme se původně bavili o samotném košíku a za odpovědi děkuji. Odkaz "přidat do košíku" jsem zmínil poněkud nešťastně, i když nedávno jsem zrovna viděl eshop řešený právě pomocí unikátních košíků.
Martin Weis
Profil
Děkuji Marku, uvedl jste to naprosto přesně, u mě uvedu jako konkrétní příklad třeba že mám umístěno na webu malinko odlišné téma a vím že
1. Počet dotazů do vyhledávače na takovéto klíčové slovo na webu je minimalní, takže počítám s tím že tato podstránka se svými dalšími podstránkami navštíví pouze lidé kteří najdou toto téma na vizitce kterou jim dám a kteří jsou s tímto tématem seznámeny ode mne více už před návštěvou stránek.
2. Odkaz z nějaké stránky primarního webu s hlavním tématem na tuto podstránku s její navazující strukturou by mohl spíše odrazovat navštěvníky neboť je toto téma trochu bizarní a tak by to mohlo nechtěně znehodnotit celý web.
3. Stránky se proto nemohou stát ani doplňujícím webem, nemohu si dovolit testovat popularitu či návštěvnost na úkor celého webu takže jsou spíše ubírající ranky proto tyto stránky byly mnou vyřazeny s indexace a taktéž na ně nevede žádný odkaz a tak neubírají celkový rank hlavní stránky (výše popsaný faktor m ze vzorečku) a ani díky rel=nofollow nesnižují hodnotu ranku který je možný předat jiným strankám než těmto.
Odkaz z těchto podstránek na hlavní stránku s primarním tématem webu by však mohl tyto navštěvníky zaujmout spíše, takže zpětné odkazy na hlavní web jsem na nich ponechal. Je to opravdu velice nestandartní (až může připadat nesmyslné takto schovávat stránky) případ když se na stránky mohou dostat návštěvíci pouze z přečtení adresy na vizitce či jejího nahlášení (neboť stránku nelze najít ve vyhledávačích a ani se na ni dostat interním či externím odkazem) ale vystihuje to právě nejvíce podstatu celkové informační architektury, jak již řekl Marek že tvůrce by mě znát priority a podle toho web uzpůsobit.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Zajímavé čtení:
Poptávání výměny odkazů je na této diskusi nežádoucí.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0