Autor Zpráva
DoubleThink
Profil *
Tento thread navazuje na poptávku práce Poptávka: SEO / SEM specialista
DoubleThink
Profil *
HeWeR
Je si dovolím podotknout, že kodér nezajistí zpětné odkazy

Zpětné odkazy, které by měřitelně ovlivnily rank stránky ti nezajistí nikdo.

, ani nenapíše optimalizovaný text.

Četls někdy takový text? Není to nic příjemného.
Petra
Profil
Ano, je. Dobře odvedená kodérská práce je sice nutný základ, ale pokud jde o tak konkurenční slova jako hotely, tak to prostě nestačí. Na to je potřeba SEO specialista, který řekne, že tahle slova cenu nemají a vymyslí jiná :-) Případně řekne, že cenu mají a to už taky nebude práce pro kódera. A že by kodér nakódoval reklamní kampaně, to asi taky ne. Linkbuilding tu taky bude potřeba (i když to asi není práce ani pro SEO specialistu).
HeWeR
Profil
Pokud vím, tako kodér:
- převede grafický návrh (tedy obrázek) tak, aby byla grafika pružná, schopná obsahovat text atd.
- udělá napisy a určí jim pododobu
- atd. atd.

SEO specialista:
- si sedne událá rozbor
- zná klíčová slova a ví co zákazník hledá
- řekne kodérovy (jehož slohové schopnosti se rovnají 0) jakým textem má vyplnit grafiku
- zařídí zpětné odkazy (uvnitř webu), tak aby se úvodní stránce neubíral pagerank a zároveň všechny stránky pagerank dávali stránce úvodní (kodér vůbec nemusí mít potuchu o tom, co je pagerank)

Takže si myslím, že samotný průměrný kodér není schopen opimalizovat stránky pro často hledaná klíčová slova. Otázka je, jestli je vůbec schopen optimalizovat pro SEO.
mata
Profil
HeWeR
každý kodér, který se kodéřinou živí (tudíž je asi o trochu víc průměrný), by měl udělat web sémanticky správně, čímž docílí toho, že se budou indexovat důležitá slova s větší vahou, což posiluje pozici ve vyhledávání. Zároveň by měl udělat stránky přístupné, což mají boti rádi a proto prošmejdí web celý - tudíž zaindexují všechny stránky. Při malé konkurenci v dané tématické oblasti toto samo o sobě stačí.

Při vetší konkurenci nastává to, co popsala Petra. Záleží samozřejmě také na tom, kolik je klient ochoten investovat. Ale podle mě kvalitní prací kodéra lze ušetřit na následných výdajích na SEO:
Marek Prokop
Profil
S odpůrci SEO je jedna zásadní potíž: většinu svých argumentů čerpají z příkladů špatné optimalizace, která buď funguje jen dočasně, nebo nefunguje vůbec. Zároveň obvykle odmítají akceptovat příklady optimalizace dobré.

Z toho, co jste zatím, Martine, napsal, usuzuji, že to s vámi bude podobné. Přesto vám ale pár těch dobrých příkladů a argumentů pro SEO dám.

Ze všeho nejdřív si ale vyjasněme, že kvalita HTML kódu hraje v SEO značně zanedbatelnou roli a uplatní se jako určité plus jen v hodně konkurenčních segmentech, případně může být samostatně rozhodujícím faktorem v segmentech extrémně málo konkurenčních. Všude jinde je samozřejmě důležité, aby kód nebyl natolik prasácký, že se v něm vyhledavače vůbec nevyznají, ale jinak na něm příliš nezáleží. Dobrý kodér tedy odborníka na SEO rozhodně nenahradí.

A teď k vašim dvěma konkrétním bodům.

Tvrdíte, že zpětné odkazy, které by měřitelně ovlivnily rank stránky, nezajistí nikdo. To nezní moc logicky. Zákonitě se pak musím zeptat, kde se tedy všechny ty kvalitní zpětné odkazy, kterých zcela nesporně existují miliony, berou. Asi mi odpovíte, že vznikají spontánně, a máte pravdu. Spontánní zpětné odkazy jsou obvykle nejkvalitnější a hlavně dlouhodobě nejlevnější.

Jste si však jist, že dobrý link builder neumí počet spontánně vznikajících zpětných odkazů zcela zásadně ovlivnit? Já si jsem jist, že umí. Podívejte se třeba na Google nebo jakoukoli jinou firmu, která perfektně ovládá internetový marketing a internetové public relations. Z pohledu SEO nejde o nic jiného než o link building. Nerad používám příklady vlastní práce, ale protože ji znám nejlépe, často se tomu nevyhnu. Podívejte se proto i na zpětné odkazy Dobrého webu a H1.cz. Myslíte si, že by všechny vznikly jen tak, aniž bychom se o to cíleně nesnažili?

Dále naznačujete, že číst text optimalizovaný pro vyhledavače není nic příjemného. Je to docela legrační, protože to píšete na webu, který je pro vyhledavače výborně optimalizován, a evidentně s tím nemáte problém. Opravdu, Dušanův jakpsatweb.cz, ale i třeba jeho kreta.rovnou.cz, jsou příklady velmi dobře optimalizovaných textů. Čtou se vám snad špatně?

Asi žijete v představě, že optimalizovaný text se vyznačuje neustálým a stylisticky příšerným opakováním několika stejných slov a frází. Jenže to je případ špatného SEO. Ne tzv. praSEO, ale prostě špatného, tj. nefunkčního SEO. Dobře optimalizovaný text je naopak stylisticky velmi pestrý, obsahuje klíčová slova v různých tvarech, s mnoha synonymy. Zároveň je ale tematicky velmi přesně zacílený, k věci, bez vaty, bez zbytečných odboček a rozmělňování tematu.

Na závěr jen podotýkám, že kódem, zpětnými odkazy a textem jsme probrali jen asi polovinu toho, co tvoří SEO. Vynechali jsme analýzu klíčových slov, konkurence a uživatelů, vynechali jsme informační architekturu webu, vynechali jsme použitelnost vstupních stránek a pár dalších věcí. Možná si stále myslíte, že to vše dobrý kodér zvládne, ale realita je jiná. Žádný kodér to nezvládne, a pokud se to sem tam některý naučí, přestane dělat kodéra :-)

Hezký den.
mata
Profil
Děkuji Markovi Prokopovi za osvětlení problematiky. Tomu říkám věcné argumenty.

Jen drobná otázka, abych si rozšířil obzor - je SEO expert zároveň i copywriterem nebo to jsou dva různí lidé?

-----
Díky
Marek Prokop
Profil
U nás je dost výjimečné, když je dobrý SEO expert aspoň průměrným copywriterem, nebo dobrý copywriter aspoň průměrným SEO expertem, protože se u nás SEO věnují hlavně technici. V USA, kde je SEO naopak doména spíše humanitně zaměřených lidí (a žen!), je kombinace s copywritingem častější -- viz třeba Jill Whalen nebo Heather Lloyd-Martin.
DoubleThink
Profil *
je SEO expert zároveň i copywriterem nebo to jsou dva různí lidé?
To je vcelku trefná otázka

Z Markova příspěvku by šlo usuzovat, že jsou tyto dvě profese identické - což není tak úplně pravda.

O stylystickou čistotu a informační přímočarost se IMHO stará copywriter.
Co se týče šroubovaných SEO vět - není to představa - viděl jsem jich víc, než by mi bylo příjemné.

Abych to shrnul - osobně bych SEO expertovi zaplatil za:
* navržení názvu domény
* navržení správných AdWords nebo textu odkazu pro katalogy
* korekce nadpisů a odkazů (nikoliv textu)
* navržení správné struktury souborů a jejich prolinkování - i když to už by mohl zvládnout kodér
Martin Kuželka
Profil
navržení názvu domény - imho není tvar domény tak důležitý, aby musela mít nějaké pro vyhledavače vhodný tvar. Osobně bych se snažil vytvořit značku, ne mít doménu dovolena-last-minute-levne-do-celeho-sveta.cz.

navržení správných AdWords nebo textu odkazu pro katalogy - AdWords nejsou jenom o navržení, o AdWords se člověk musí systematicky starat...

navržení správné struktury souborů a jejich prolinkování - správné navržení struktury webu by mělo být tím prvním, co by se mělo udělat. Struktura webu je pro SEO hodně důležitá.
Marek Prokop
Profil
Co se týče šroubovaných SEO vět - není to představa - viděl jsem jich víc, než by mi bylo příjemné.

Já také, ale nebrání mi to vidět pravou příčinu: Stylisticky špatné texty píšou lidé, kteří neumějí dobře psát. Píšou je i tehdy, když o SEO v životě neslyšeli. Nebo si snad myslíte, že např. úřední texty jsou tak příšerné proto, že je SEO nejoblíbenějším koníčkem úředníků?

Jinak mám pocit, že se debata zbytečně stáčí k tomu, kolik lidí je potřeba na obsazení různých profesí. To ovšem vůbec není podstatné. V praxi je samozřejmě výhodné, když jeden člověk zvládá více profesí, ale zároveň je to dost výjimečné. Zmínili jste AdWords, což je dobrý příklad. Pro úspěšnou kampaň v AdWords potřebujete specialistu na AdWords, dobrého copywritera a specialistu na použitelnost stránek. Je-li to jeden člověk, fajn. Není-li, musíte najmout dva nebo tři. Se SEO je to stejné.

Každý profesionál by ovšem sám měl vědět, co umí a co ne, a podle toho vám buď doporučit, nebo rovnou zajistit obsazení dalších profesí.
Toto téma je uzamčeno. Odpověď nelze zaslat.