Autor Zpráva
Jozin
Profil
Zdravím,

předem chci avízovat, že se nejedná o dotaz typu, jak se udělá hra, nebo nechce semnou někdo vyvýjet hru.

Nějakou dobu (téměř desetiletí) už programuji a poslední dobou jsem se začal zabývat game designem. Tak mě tak napadla otázka: Kolik lidí, co sem chodí se zabývá vývojem prohlížečových her? Pokud zrovna vy vyvíjíte, tak máte nějaké znalosti z game designu? Jak dlouho vyvýjíte a myslíte si, že to má budoucnost?

Jsou to jen dotazy ze zvědavosti, nepotřebuji radu nebo tak něco. Jen bych rád věděl kolik tak lidí na takových věcech pracuje.
janbarasek
Profil
Ahoj, já se už tvorbou online her nějakou dobu zajímám a s pár kamarády tvoříme vlastní. S designem moc zkušeností nemám (nejsem grafik), ale zato mám zkušenosti s programovánim. defakto jsem hru udělal já.

Mojí tvorbu můžeš sledovat na http://hra.baraja.cz
Jozin
Profil
janbarasek:
Můžeš mi říct nějaký test account? Rád bych se na to mrknul, když to sem už dáváš. A máš nějaké zkušenosti s gamedesignem, nebo to prostě třískáš a když to nejde změníš cenu a tak?
janbarasek
Profil
Jozin:
Můžeš mi říct nějaký test account?
Tady se testovací účet nehodí. Raději se registruj tady: http://hra.baraja.cz/index.php?page=registrace jsou to jenom 3 políčka + captcha.

máš nějaké zkušenosti s gamedesignem
Jak jsem již psal, grafik nejsem. Grafici mi dodávají již hotový obrázky včetně složení, a já to jenom nakóduju a obalim o php scripty.

když to nejde změníš cenu
Máme to jako koníček. Děláme všichni zdarma, odměnou je max. spokojenost hráčů.
pcmanik
Profil
Taktiez tvorim vlastnu hru. Pracujem na tom tak polroka, ale dost nepravidelne, nakolko skola, zena a tak...
Pracujem cisto sam, bez pomoci, a som na to hrdy :) Zdokonalujem si tak svoje znalosti.
Link
Jozin
Profil
janbarasek:
gamedesign není grafika, je to návrh hry. Jedná se tam o rozložení prvků hry tak, aby nebylo něco moc drahé, nebo něco moc nedosáhnutelné a dává hráči cíl, aby měl proč hrát. Už jsem se registroval a zkusil. Je to velmi nekonvenční hra a asi si počkám na nějakou již hotovou verzi ale na gamedesignu by si měl zapracovat. Po 5 minutách hry musím čekat 10 hodin? Trošku moc mi příjde.

pcmanik:
Velmi originální název hry. Takto se jmenovala jedna stará strategická hra. Ty máš nějaký test účet?
pcmanik
Profil
Jozin:
To je dobre vedet, dik, ten nazov bude treba zmenit, nerad by som riesil nejake problemy s nim,meno, heslo 1234 Niektore funkcie su tam, ale este bloknute, nakolko niesu doladene musky :D A dalsie este ani niesu spravene...
Jozin
Profil
pcmanik:
Jméno je už opravdu velmi staré a firma, která tuto hru naprogramovala již zanikla. Takže problém asi nebude.
janbarasek
Profil
Jozin:
na gamedesignu by si měl zapracovat
Sice do toho taky občas něco řeknu, ale více-méně jenom vyťukávám zdrojáky, protože jsem jediný z nás, kdo to umí. Jinak, ta hra je ještě nedokončená a dělá se na tom.

asi si počkám na nějakou již hotovou verzi
To si asi fakt počkáš. Do konce prázdnin snad něco bude.

Po 5 minutách hry musím čekat 10 hodin?
Ano, musíš. Nechci aby měl hráč všeho dostatek. Pokud se to fakt rozjede, tak chci ty začátky zbrzdit, aby nebylo lehké se rychle rozvinout a pak ohrožovat celou mapu. Jde o to, aby měli všichni šanci.
Jozin
Profil
janbarasek:
To je ovšem trošku díra v gd. Neříkám neudělat těžký začátek, ale hned mu říct 10 hodin čekej? Možná by to chtělo méně času a dávat hráči rady, co si ještě může prohlédnout. Na koho může zaútočit. Když už ten Gnoll a ten brouk tam je, tak by se na nich dalo expit. Ale je to věc vašeho týmu, jen mi to příjde trošku divný za 5 minut odkopnout hráče, že má 10 hodin čekat a on nemá co dělat.
janbarasek
Profil
Jozin:
tak já nevim, na ******** mě taky hned po pár minutách vykopnou.

co si ještě může prohlédnout
všechno co si může prohlédnout jsem shrnul v prvních pár úkolech.

Na koho může zaútočit.
Boje se teprve připravujou

Když už ten Gnoll
ano, na toho půjde útočit

brouk tam je
ano je tam. Na toho půjde zaútočit až v pozdější části hry (bude to v úkolu).

by se na nich dalo expit
Na příšerkách málo. Mnohem lépe to pude na nepřátelích.

za 5 minut odkopnout hráče, že má 10 hodin čekat
Nemusí odcházet. Na hře se stále pracuje, proto je možností zatím málo.

on nemá co dělat
To záleží na každém, jestli si najde jinou zábavu. Může na př. psát na chatu.
Jozin
Profil
janbarasek:
Většina rozšířených her pochází z německa a tam se ohlíží spíš na kvantitu než kvalitu. To že mají někde špatný návrh znamená, že hned to okopírujete? :-D.
Zbytek ano, když se to teda dodělá ;) (možná poznámka, místo pohybu hrdiny o jeden krok by se mohlo udělat, že klepneš na cílové místo a on tam dojde)
janbarasek
Profil
Jozin:
možná poznámka, místo pohybu hrdiny o jeden krok by se mohlo udělat, že klepneš na cílové místo a on tam dojde
Původně jsem to chtěl, ale víš jak je to složitý naprogramovat, aby to fakt bezchybně fungovalo? Tento způsob je jednodužší a bezpečnější. Jinak ty pohyby o krok jsou v javascriptu, tak to neni vůbec pomalý.
Jozin
Profil
janbarasek:
Vím jak je to těžké, programoval jsem to v C++. Ale věř mi, že pokud máš mapu, jako 2D matici a určíš, kam nejde chodit, tak je to lehčí a nikdo nenutí hrdinu chodit nejkratší cestou, prostě takové malé AI. Na tomhle malém scriptu se toho hodně naučíš. Nemusíš to hned nasazovat, ale doporučuju ti si to vyzkoušet.
EuroFight
Profil
Take vyvijim pro zabavu s prateli jednu browserovou hru. V posledni dobe je v sak velmi tezke udelat kvalitni hru. To hlavne z toho duvodu, ze snad vsechny typi her uz existuji a vymyslet nejakou originalni je vazne makacka. My jsme se proto rozhodli, ze udelame celkem klasickou browserovku. Bude tam vsak ten rozdil, ze tam smichame prvky z nekolika her + pridame nejake nase napady.

Jinak pokud jste vytvorili hru a chcete ji rozsirit i do jinych jazyku doporucuji opravdu Nemcinu.
Jozin
Profil
EuroFight:
Ahoj, děkuji, že si napsal. Pokud jde o originálnost her, tak proč si myslíš, že jsou herní žánry. Vždycky je to o tom dělat něco co již existuje a přidat k tomu nějakou svou myšlenku, svoje nápady a tím to rozšířit.

Hráči nečekají, že celá hra bude originální, ale čekají, co tam právě originální bude. V dnešních hrách se už pomalu zapomíná na kvalitní příběh, ale existují i vyjímky. Dále správné rozhodnutí v gamedesignu přidá na hratelnosti.

Co mně na dnešních browser hrách štve je právě gamedesign, který je možná navržen dobře na začátku, ale pak se dostanete do bodu, kdy není nic nového a vy děláte furt dokola ty stejné věci... přitom by stačila malá věc pro oživení hry.
EuroFight
Profil
Jozin:
To jsme si take rikali, ale udelali jsme ve hre pribeh, ktery si hrac muze libovolne vybrat. Bud se prida k nepratelum, nebo zustane na strane sve "zeme". Dostava spousty ukolu a pokud je plni a ma v dane zemy dobrou povest, tak je jeho vojenska hodnost v zemy zvetsena. Zvetseni hodnosti umoznuje pouzivat nove zbrane, veci ... ale i moznost s danou zemy vice spolupracovat (vojensky apod.). Ovsem hodnosti neni nekonecno, takze hrac prece jednou uz vsechny mozne ukoly splni. Pote vsak spolehame na to, ze hracova touha byt v zebricku nejlepsich hracu ho ve hre udrzi.

Take bych se chtel omluvit, ze pisu bez hacku a carek. Je to z duvodu, ze pisu z mobilu a psat s hacky a carky by mi dalo poradne zabrat.
Taurus
Profil
Země je podle růže... :-(
Jozin
Profil
EuroFight:
A to ve vaší hře není žádný vyšší cíl? Například poslední úkol by bylo postavit třeba nějaký monument míru nebo tak? To jsem plácl blbost, ale prostě něco, čím hru ukončí, aby mohla začít znovu? Stále hledám hru, kde je jedno, kdy ji začnu hrát, ale mohu ji dohrát i tak. Moje představa takové hry, je, že mám tedy úkoly. Dokončím je a tím jsem dohrál hru a mám možnost buď odejít na jiný server, nebo tu ještě zůstat a kdykoli se rozhodnout ukončit hru. Takto to dohraje téměř každý.
EuroFight
Profil
Jozin:
Takto to ma spoustu her. Napriklad i ******* ma nejaky ten div sveta. Co se tyce nasi hry, tak ukolem je znicit jednu ze stran, bud dobro nebo zlo. Jakmile je toto splneno, hrac uz jen v podstate hraje o pozice v zebricku. Jinak to, ze by hrat po dokonceni ukolu primo hru opustil uvidis asi jen u klasickych pc her, ale rozhodne ne u browserovych onlinovek (Hraci = penize). Jinak planujeme pridavat pravidelne dalsi ukoly, a to i specialni a docasne ukoly (napr. na vanoce atd.).
Jozin
Profil
EuroFight:
Tak já jsem psal, že mi chybí právě něco nekonvenčního ;). Kdyžtak tě můžu poprosit o odkaz, abych se kouknul? I třeba s test uživatelem.
LOPAD
Profil
Čo sa týka počtu, stačíte na to dvaja. vlastne traja, ak sa za jedného človeka ráta kopec času. Čo my tvoríme, sme traja a stačíme si, darí sa nám v tvorbe.
Nox
Profil
Poslední dobou tu už pravda moc nebývám, ale na PBBG pracuju ... neživím se tím, i když by mi vůbec nevadilo, být to tak ... uvidíme jak to dopadne.

Kdo chce, může se za námi stavit na http://community.bbgamezone.net/index.php nebo IRC (irc.freenode.net #bbg) ( http://fleetingfantasy.com/game-list ) (není to přesně alternativa k djpw tak snad ty odkaz nebudou vadit) ... zrovna ta komunita dost znalost gamedesignu zlepšuje, člověku dává kritický nadhled na to co si myslel že je správně.

Vyvíjím dlouho, jako vlk samotář, ale bohužel to bylo takovým perfekcionistickým, Duke Nukem Forever stylem ... až v poslední době vypadá že by se to snad mohlo prolomit a tentokrát to dokončit. Docela pomáhá otevřenost, ScrumDo (zpřístupněné kolegům) a podobně ... prozatím teda akorát takto: http://nuclearrain.tumblr.com/ (zrovna včera založený blog... Twitter je holt fakt moc minimalistický)

Jinak co se týče jiných her a gamedesignu, nakonec mi přijdou stejně nejkvalitnější ty staré, i když třeba nebyly dělané s nějakými velkými teoretickými znalostmi (melior annis, aoex) ... akorát nejsou moc casual a (už) nemají moc hráčů, ale game-design nebude jedinou příčinou (propagace atd.)

Mj. jeden z hlavních členů doporučuje inspirovat se u deskových her, před časem jsem si procházel boardgamegeek a musím uznat že ty deskové hry jsou oproti PBBGs ale i digitálním hrám obecně takové nápaditější, zajímavější a rozmanitější, určitě je to dobrá rada

Ohledně budoucnosti - PBBGs jsou pro nás mikrovývojáře dobré, jelikož mají velmi nízkou bariéru - udělat nějakou nevyžaduje stamiliónové účty a velká studia, může to člověk dělat i solo ... ale na druhé straně už se dost vmísily a mísí také velké firmy a je to celkem konkurence. Ještě ne nepřekonatelná, ale přijde mi už citelnější ... z tohoto pohledu jde vývoj PBBGs pro nás asi trochu hůř, asi se opakuje historie s klasickými hrami. A nejsem si jistý, jak si stojí obliba u standardních hráčů, asi to nějak neroste, ale asi ani snad zatím moc nepadá. Casual se ale samozřejmě projevili dost, viz Zynga atd. tam asi není vůbec problém

Budoucnost to myslím má, navíc PBBGs mají výhody, které normální hry nemají - dají se často hrát i v práci, je to hned po ruce (žádné fullscreenování atd.), víc ležérně, trávit u toho míň času a nemuset u toho být nonstop atd. takže to není úplně rivalita



K předchozím postům:

Designovat na nízkou hrací dobu - případně prodloužitelnou vedlejšími aktivitami - mi přijde jako dobrý nápad, 5 minut je fakt ale asi málo. Třeba Die2Nite je velmi hezká hra, ale tak extrémně malý počet action points že je často odehráno během pár vteřin a konec (kde je melior s jeho 2 hodinama :) ).

Dát hned na začátek čekání je imho špatné, je důležité udělat dobrý první dojem a toto nepomáhá. Souhlasím že by neměl mít hráč všeho dostatek (nedostatek člověka žene kupředu, když je hojnost tak není motivace) a obsah nějak vhodně rozložený, ale... zase s mírou.
Melior má 120 tahů za den, 360 max, prvních 500 tahů protekce, na začátek 360 tu. Co udělali nově bylo že hráč dostal po jejich odehrání zdarma dalších snad 180? tahů, prostě bonus aby nemusel zbytečně čekat pořád v té protekci - na začátku jsou tam stejně všichni, tak se bonusy vyruší a nikdo není zvýhodněn. Velmi dobrý krok

EuroFight:
Máš content-driven hru (příběh, questy...)? Bacha na to ... tímhle se zavážeš, že budeš neustále připracovávat obsah a jakmile přestaneš tak to začne vysychat. Pro nějaké studio to možná není tak špatné, ale pro nás to může být dost problém. Je jednodušší udělat hru vyloženě multiplayer nebo alespoň o dost více na té stupnici.
Kde třeba hrací doba teď u single-player standardních her se pohybuje třeba na 10 hodin? Kdežto multi-player vydrží třeba 1000 hodin, teoreticky nekonečně

edit: koukám že je asi vidět, že mě to baví :)

edit 2: Jozine ty se nám taky pochlub ;)
Jozin
Profil
LOPAD:
Díky za post ;)

Nox:
Wow, tak vyčerpávající post jsem od nikoho nečekal, ale souhlasím stebou. Na ty linky určitě mrknu. A pokud jde o to abych se pochlubil já, tak toho, kdo to tu ještě čte asi zklamu. Nemám čím se pochlubit. Pracuji jako programátor informačního systému a k browser hrám studuji jen teorii. Možná časem začnu programovat hru, ale teď zrovna píšu knihu, takže ta je teď mojí prioritou. Na začátku mě jen zajímalo kolik lidí se chytne a napíše, že vyvýjí hru a opravdu jsem nečekal, že se to tu zvrtne i na rozebírání problematiky gamedesignu, ale jsem mile překvapen tím, kolik lidí se ozvalo ;)

Takže všem vám děkuji a tento topic nemusí umřít, klidně přidávejte dál, co je na vaší hře nového, nebo něco co chcete probrat ;).
Nox
Profil
Jen to s theorycraftingem a čtením nepřeháněj, praxe je často spíš předčí (můžeš si taky dohledat "ceramic class story", není to úplně o tom, ale), raděj zkus něco vytvořit - klidně i malého (však malé neznamená špatné...viz tetris, angry birds, tower defense etc.)
Jozin
Profil
Nox:
Neboj se studiem jsem to celý život moc nepřeháněl. Ale když vidím, že mám v základech mezery, tak o tom chci něco vědět. A malé hry ala piškvorky už jsem dělal, ale to:
1. nepublikuji
2. mám někde v propadlišti dějin exteráku :-D

Jinak malé hry, které jsi výjmenoval nejsou moc multiplayer. Ano je to multiplayer ala Tabulka skóre, ale jeden hráč neovlivňuje druhého a to mě právě na browser hrách zajímá. Můj sen, co chci jednou naprogramovat je ještě hooodně daleko a několik her budu muset napsat mezi tím, ale snad k tomu cíli dojdu.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Příspěvky nesouvisející s webem budou odstraněny.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0