Autor Zpráva
MZF
Profil
V jednom threadu se rozhořela poklidná debata (že by oxymorón? no, takhle na noc, proč ne) jestli má smysl klikací logo na úvodní stránce či ne. Proto se ptám:

1. Jste pro klikací logo na úvodní stránce? A proč?

2. Aktivní odkazy v menu by měli být klikací? Proč?


Odpovím první:

1. Nejprve jsem byl pro neklikací logo na úvodní stránce. Měl jsem za to, že pakliže na něj uživatel najede a uvidí, že není klikací, pochopí, že je na úvodní stránce. Teď však musím říci, že to úplně neplatí. Uživatel si může mylně myslet, že když není logo klikací na úvodní stránce, tak není klikací nikde (idea quinux).

2. Zde nevidím důvod, proč dělat aktivní odkazy klikací.
MZF
Profil
Překlik...
quinux
Profil
2. jak již uvedl Dero, používají to uživatelé k refreshi stránky. Pokud jsem ho dobře pochopil má to dokonce potvrzeno z uživatelských testování. V tom případě je tedy lepší mít klikací i aktivní odkaz.

Jak jsem již psal zde, je v případě, že je aktivní odkaz v menu odlišen graficky úplně jedno jestli zůstane klikací nebo ne. Nedělejme z uživatelů blbce většina jistě pochopí, že onen jinak obarvený odkaz je právě aktivní a není na něj třeba klikat. Pokud si však již na něj klikne tak si jen refreshne stránku a myslím, že mu to již dojde ;o)
MZF
Profil
quinux

2. jak již uvedl Dero, používají to uživatelé k refreshi stránky. Pokud jsem ho dobře pochopil má to dokonce potvrzeno z uživatelských testování. V tom případě je tedy lepší mít klikací i aktivní odkaz.

Mně trochu uniká, k čemu ten refresh uživatelé potřebují. Přeci jenom obsah drtivé většiny stránek se nemění každou minutu.
quinux
Profil
MZF
Mně trochu uniká, k čemu ten refresh uživatelé potřebují.
To těžko říct, spíše to bude záležet o webu a určitě jej nebudou potřebovat na každém webu. Může se, ale stát, že se třeba nedočte celá stránka - mi se to třeba stává docela často, protože jedu přes wifi a několika sekundové výpadky jsou denně, jenže já jsem pak zvýklý použít F5, ale jiný uživaatel klikne třeba na odkaz. Nebo se mi občas stává, že na nějakém webu se něco načítá do iframu a to se taky nepovede napoprvé načíst, pravda většinou se jedná spíše o reklamu, ale i tak je možná touha použít refresh. ;o)
Timy
Profil
Upřímně by mě zajímalo, jaké uživatelské testování má Dero na myslí, Marek Prokop totiž mluví jinak.
quinux
Profil
Timy
No, ale Marek se na konci taky zmiňuje: "Mimochodem, sám jsem toho názoru, že logo na homepage by mělo být klikací (a vést na homepage). Je to ale jen můj osobní názor či spíše dojem, který žádnými testy podložen není a zřejmě ani současnou metodikou testování dokázat nejde."
mila
Profil
Co když se chci jen ujistit, že jsem na stránce, co chci být. Řekněme, že se z vyhledávače dostanu někam, zpravidla moc nevím kam.
1. Chci na homepage. Kliknu na logo a nic. Že bych tam už byl? Nebo někdo zapomněl udělat klikací logo?
2. Jsem na záložce xyz. Chci ji vidět stejně, jako bych na ni kliknul z home page. Klik a nic. Pro jistotu stejně kliknu jinam a zase zpět...

Nebo jinak – někam se dotanu, začne se načítat menu, vidím položku, která mě zajímá a klikám. Je mi jedno kde jsem.
Chci na homepage, a chci, aby mě tam kliknutí na logo dostalo. Chci kontakt, a chci kliknout na položku kontakt. Nechci v hromadě reklam, flashe, akčních nabídek, novinek, atd. hledat, když jsem si neklikl, takže nevím, zda jsem skutečně na správném místě.

Položka se tváří jako neklikací, pokud to ale stejně zkusím, tak si asi opravdu chci kliknout.
YoSarin
Profil
IMHO je lepší obě dvě "klikatelnosti" dodržovat. Myslím, že absence klikacího loga na titulce, případně klikacího aktivního odkazu, může způsobit více problémů než užitku - aby uživatel pochopil souvislost "aha, tady to nekliká, tak to tam asi už budu" mi přijde jako kdybyste ho nutili myslet.
I) ne každý BFU myslí nebo chce myslet
II) i ten co myslí se může setkat se zradou v případě kdy se ocitne na stránkách bez klikacího loga, případně na stránkách které mají v menu některý odkaz zvýrazněný a neklikací (to jako aby byo vědět, že na téhle sekci se jako ještě dělá, né?)
jinak souhlas s milou (s mou občas také (pokus o žert))
Yo'Sarin
MZF
Profil
Slovo odborníka do pranice. David Špinar napsal text o přístupné navigaci. Pro tuto diskuzi je konkrétně podstatný bod 6. Cituji: Zcela logické je pak odstranění odkazu z navigační položky, která ukazuje na právě otevřenou stránku.
ninja
Profil
I J. Nielson tvrdi, ze stranka by nemale obsahovat odkaz sama na sebe. Jenze vetsina soucasnych webovych stranek obsahuje nejaky aktivni obsah (formular, trideni polozek, atd.). A jakmile do nej neco napisi, nebo prepnu onpage zalozku, atd, dostavam se vlastne na jinou stranku nez na tu puvodni. A pak odkaz "sam na sebe" dava smysl.

Uzivatele to uvitaji napriklad kdyz vyplni formular spatne a na strance neni tlacitko pro reset formulare. Proste se chteji dostat zpet na zacatek (puvodni stav) stranky.

A navic je to standard, velka cast webu klikaci logo pouziva.
YoSarin
Profil
MZF
Zcela logické je pak odstranění odkazu z navigační položky, která ukazuje na právě otevřenou stránku.
IMHO to zas až tak logické není - logické je to zvýraznění, ale nevidím žádný důvod, proč by to nemohlo klikat - pokud ovšem při vyplých stylech nezmizí ono zvýraznění aktuálního odkazu - Ale zase - na té stránce by měl být nějaký nadpis, který uživateli zcela jasně sdělí kde je (a ten by měl korespondovat s odkazem v menu) případně "strčit" aktivní odkaz do např <h1> nebo <h2> (pokud <h1> je logo stránky) - pak bude zvýrazněný i při vyplých stylech - jakoby takový druhý nadpis, ale nevím co na to sémantika...
Yo'Sarin
Dero
Profil
nevidím žádný důvod, proč by to nemohlo klikat - pokud ovšem při vyplých stylech nezmizí ono zvýraznění aktuálního odkazu

To je dobrá myšlenka, YoSarine! Jednoduchá, ale podnětná. Popřemýšlím, jak to co nejlépe (a sémanticky) ošéfovat při vypnutých stylech.

Zatím mě napadají dvě řešení.

1)

<menu>
<li><a href="...">Homepage<span> &larr; zde se nacházíte</span></a></li>
<li><a href="...">Produkty</a></li>
<li><a href="...">Kontakt</a></li>
</menu>

a span {
position: absolute;
left: -1000em;
}

Toto řešení je výhodné nejen bez stylů, ale i pro čtečky. Je však trošku složitější, co se markupu týče.


2)

<menu>
<li><a href="..."><b>Homepage</b></a></li>
<li><a href="...">Produkty</a></li>
<li><a href="...">Kontakt</a></li>
</menu>

Toto řešení je použitelné jen bez stylů, a to ještě bych se bál, že tučný text budou uživatelé brát jako nějaký významný odkaz a budou na něj klikat.


Myslím si, že není řešením žonglovat s nadpisy.
Dero
Profil
Ještě bych rád dodal, že za úvahu stojí nahradit <span> v prvním případě typografickým zvýrazněním <b>. Z hlediska sémantiky zcela legitimní.
Bubák
Profil
Dero
Ad 2)
Co takhle? Ale moc čisté mi to nepřipadá.
<menu>
<li><a href="...">Homepage</a></li>
<li><a href="..."><b>Produkty</b></a></li>
<li><a href="..."><b>Kontakt</a></b></li>
</menu>
Dero
Profil
Bubák: To by bylo vizuálně hezké, ale čistota markupu by tím dost trpěla. Lepší je okořenit "nějak" jen jeden z odkazů. A neznám návodnějšího postupu než přidání textu, který jasně říká to, co by uživatel jinak musel jen hádat.

Mimochodem, překřížené tagy. :o)
YoSarin
Profil
Dero
čistě teoreticky - nebylo by lepší použití značky <strong>?
Jde o to, jestli chci jen odlišit text, nebo zdůraznit místo kde se člověk nachází... V sémantice moc kovaný nejsem...
Yo'Sarin
Dero
Profil
čistě teoreticky - nebylo by lepší použití značky <strong>?

Čistě teoreticky ano, máš pravdu. Zamysli se ale nad praktickými důsledky a svými potřebami. Co vlastně potřebuješ?

Formuloval bych to takto:

Bez stylů vizuálně odlišit část textu tak, aby tento vynikal v řadě dalších odkazů, a to nejen logicky, ale především vizuálně. Vizuálně proto, že naším cílem je zavděčit se uživateli, nikoliv stroji.

A zde nadchází čas pro evergreen: U prvku <strong> není specifikací určena metoda jeho vykreslení. Ano, v praxi neznám prohlížeč, který by jej vykresloval jinak než duktusem, ale nic nebrání tomu, aby tento prvek nějaký angolský či tasmánský prohlížeč vykresloval třeba, a teď pozor, s podtržením. Což je u odkazů věc věru problematická, protože jsou podtrženy všechny. V takových případech se člověk může často spolehnout na CSS, ale hle - tohle není jeden z nich, pracujeme totiž bez stylů.

Vzhledem k zaměření na uživatele a vzhledem k tomu, že necílíme ani v nejmenším na stroje, bych řekl, že v tomto případě přijde vhod spíše typografické zvýraznění, které bude konzistentní na všech platformách, ve všech prohlížečích. Také to odstraní problém případné "nápovědy" - stačí napsat "pokud brouzdáte bez stylů, aktuální stránka bude zvýrazněna tučně".


I přes to všechno bych se stejně přikláněl k variantě č. 1, která mi přijde rozhodně nejprůhlednější. Místo <span>u pak lze použít prakticky libovolný typografický i logický prvek ze slavné čtyřky - kvůli své délce bych vsadil především na ty typografické, tj. <b> a <i>.
Bubák
Profil
Dero
Jako zajímavost je , že jediný prohlížeč, na který jsem narazil a zobrazuje jinak <strong> a <b> je Lynx.
strong - barvou #ff5151
b - barvou #B61818
YoSarin
Profil
Dero
A zde nadchází čas pro evergreen: U prvku <strong> není specifikací určena metoda jeho vykreslení.
No, asi jsem pěkný greenhorn, když ten evergreen slyším poprvé... :-)
Alespoň jsem se něco nového dozvěděl - díky :-)
Yo'Sarin
Bubák
Profil
Já strong našel ve http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/sample.html tohle:
H1, H2, H3, H4,
H5, H6, B,
STRONG { font-weight: bolder }
Dero
Profil
Bubák

This appendix is informative, not normative.
Bubák
Profil
This appendix is informative, not normative.
Tak to pak nevím, jak se má zobrazit <b>. No, asi jsem pěkný greenhorn :o)
Timy
Profil
Dero
"Bez stylů vizuálně odlišit část textu tak, aby tento vynikal v řadě dalších odkazů, a to nejen logicky, ale především vizuálně. Vizuálně proto, že naším cílem je zavděčit se uživateli, nikoliv stroji."
No já nevím, ale já stále chci zvýraznit ten daný odkaz. Takže i zde bych použil <strong>, ne <b>.
Toto téma je uzamčeno. Odpověď nelze zaslat.