Autor Zpráva
Keilew
Ahoj, rozhodl jsem se založit tento thread, jelikož bych si rád vyjasnil a slyšel vaše názory na pojem "být na volné noze". Dneska se velice často objevuje na stránkách: "jsem student a kodér na volné noze" a mě to prostě nesedí. Napíšu proč.
Být na volné noze obecně znamená být profesionál, který se danou činností živí, má jakési právní zázemí a tuto činnost vykonává PRAVIDELNĚ. Už jen z toho důvodu si myslím, že to nemůže být prezenční student. Zaprvé by měl mít minimálně DIČ, jelikož tuto práci by musel brát vážně (= profesionál - to je už v definici "volné nohy") a tedy i platit daně nebo přiznávat zisky. Nepředpokládám, že někdo, kdo se nazývá "na volné noze" má přijem pod 20tis./rok, to by byla už tzv. nepravidelná nebo příležitostná činnost.
Dále si teď představte, že jste firma, která chce nový web. Fajn. Najdu si někoho, kdo je na volné noze, přijde mi to třeba levnější, než nějaká velká firma, co si platí sekretářku apod. Prostě one-man-show, jak já říkám. Co jako firma očekávám od volnonožky? Že má pracovní dobu podobnou té mé, tzn. že se dostaví na konzultaci v dopoledních hodinách, že bude během pracovní doby reagovat flexibilně na mé doplňující návrhy, že bude makat 8 hodin denně a já tedy nebudu čekat půlrok, než se student po večerech dokope k práci a co je důležité - že bude umět svou činnost právně zastřešit (tzn. vyfakturovat nebo poskytnout na mou smlouvu o dílo svůj DIČ). Navíc takovou maličkost - budu očekávat profesionální přístup, což bez urážky, u studenta, co má hlavu plnou biologie apod. očekávat nejspíš nemůžu. Z toho a třeba mnoha dalších důvodů, které jsem zapomněl napsat si myslím, že s pojmem "být na volné noze" by se mělo zacházet přinejmenším opatrněji a nezaměňovat ho s příležitostnou činností pro pár známých bez papírů...
Tak snad jsem k tomuto módnímu pojmenování napsal vše, co jsem chtěl a doufám, že jsem nikoho neurazil:-)
quinux
Keilew
minimálně DIČ
Kdyžtak IČ, to stačí.