Autor Zpráva
Miloš
Profil
Když jsem byl malý (školou povinný), „trápily“ mě „existenciální“ otázky, mezi něž patří následující:
Vidíme všichni barvy stejně?
Neměl jsem na mysli otázku zrakových vad (poruch barevného vidění), nýbrž subjektivitu vnímání.
To, že někdo vidí (například) zelenou tak, jako já červenou (proto má zelenou rád tak, jako já červenou; proto máme každý jinak rád zelenou a každý jinak rád červenou, akorát že výchova nás naučila říkat té barvě, kterou každý jinak vidíme, stejným názvem;) a protože není možné objektivní srovnání (nikdo nevidí cizíma očima, cizím mozkem), není možné tuto teorii ani potvrdit, ani vyvrátit.
Podobně třeba s chutí, hudbou…

Vzpomněl jsem si na to, když jsem srovnával barevné prostory CSS, Gimpu, PageMakeru a InDesignu.
Naprosto shodné jsou barevné prostory Gimpu a CSS.
Dále se tyto prostory shodují s červenou a zelenou a PageMakeru, žlutá PM je velmi podobná.
S velmi odlišným InDesignem se naopak shodují pouze v modré.
Žlutá InDesignu je sice o něco tmavší, ale to by se dalo do jisté míry tolerovat.
Zcela odlišné barvy jsou ale u azurové a purpurové.


Takže jak to vlastně tedy je?
Které barvy jsou správné? A jak ujednotit nějakou kalibraci?
Pro zajímavost – můžete někdo s Photoshopem (nevlastním) ukázat, jak je to s barvami v něm?
Miloš
Profil
Hlava děravá – tu to je: http://kesolim.sweb.cz/TMP/barevne_prostory/
Bubák
Profil
Některé programy se snaží simulovat tiskový výstup (třeba CorelDRAW, Corel PHOTO-PAINT, jde to změnit v nastavení). K tomu slouží ICC profily tiskáren. Pokud to v daném programu nenastavíš, použije se obecný ICC profil (možná má každý program jiný), takže z různých "Corelů" dostaneš odlišné screenshoty, podle toho, jaký kdo používá ICC profil tiskárny.

Pro info, když jsem dříve tvořil v Corelu, měl jsem ICC profily tiskárny vypnuté (výstup web).

Takže při zběžném pohledu, v Gimpu není použitý ICC profil (buď to GIMP neumí, nebo je vypnutý), PageMaker a InDesign používají ICC profil, ale každý jiný.
DoubleThink
Profil *
To, že někdo vidí (například) zelenou tak, jako já červenou (proto má zelenou rád tak, jako já červenou;
Zajímavá představa. Vysvětlení je prosté - existuješ jenom ty, my všichni ostatní jsme jenom podprogramy matrixu ;)

Jinak osobně si myslím, že všichni (zdraví) lidé vnímají barvy (tzn. vlnové délky odraženého světla) zhruba stejně. Rozložení mozkových center i podobu čípků na sítnici náme všichni skoro stejnou. A vnímání barev není něco, co by tě učili rodiče.
Tomasds
Profil
Tak moment.
Že vnímání barev je subjektivní, to je jasná věc. Ale předpokládal bych, že když po jakémkoliv softwaru budu chtít barvu rgb 255, 0, 0 , tak dostanu vždy stejnou barvu (kterou většina lidí nazve "červená" ).
DJ Miky
Profil
Tomasds
Ve výsledném souboru ano, ale na monitoru se ti může 255,0,0 zobrazit jinak v Gimpu, jinak ve Photo-Paintu. To je jako když si na monitoru změníš jas, kontrast a intenzitu barev, taky dostaneš jiný odstín.
habendorf
Profil
Zajímavá představa. Vysvětlení je prosté - existuješ jenom ty, my všichni ostatní jsme jenom podprogramy matrixu ;)

Nic nového pod sluncem, teorie solipsismu . ;o)
Lexter
Profil
Mě vždycky připadala zelenkavá jako růžová. Možná to bude tím zelenavým pežótem odvedle. To neodhadneš. Nejde všechno nacpat do sudu a označit jednou nálepkou :).

Osobně jsem si mockrát všiml rozdílného vykreslování barev napříč editory. A to jsem jich vyzkoušel už pár desítek.
_es
Profil
Lexter
Mě vždycky připadala zelenkavá jako růžová.
Nejde o nejakú formu farbosleposti?
Tieto farby by som si ťažko navzájom zamenil.
Lexter
Profil
_es
Bereš to příliš doslova. Chtěl jsem jen podtrhnout mínění ostatních jak je vnímání barev subjektivní záležitost. Vytrhuješ z kontextu, pak se nediv.
_es
Profil
Lexter
Bereš to příliš doslova.
Len to vyzerá ako najčastejší typ farbosleposti.
Ak si si istý, že to nie je tvoj prípad, tak sa tým nemusíš zaoberať.
Pre človeka s nejakým typom farbosleposti je ťažké si uvedomiť svoje odlišné vnímanie farieb, lebo je pre neho prirodzené.
Skôr som len chcel zareagovať na hlavnú otázku vlákna: „Vidíme všichni barvy stejně?
Lexter
Profil
_es
Však v pohodě, došlo k menšímu nedorozumnění. To se holt stává, mě je někdy těžší chápat.

Miloš
Které barvy jsou správné?
jako mnoho členů této diskuse sis vlastně odpověděl sám. A tedy větou: „To, že někdo vidí (například) zelenou tak, jako já červenou (proto má zelenou rád tak, jako já červenou; proto máme každý jinak rád zelenou a každý jinak rád červenou, akorát že výchova nás naučila říkat té barvě, kterou každý jinak vidíme, stejným názvem;) a protože není možné objektivní srovnání (nikdo nevidí cizíma očima, cizím mozkem), není možné tuto teorii ani potvrdit, ani vyvrátit.

Pak je zbytečné se na toto ptát. Barvy ovlivňuje prostředník (třeba monitor), světelné podmínky, fyzické dispozice jedince, použitý software, tiskárna, profily, papír (třeba na křídě vypadají barvy daleko sytěji) a další. Správná barva není, protože ji nikdo nedovede přesně určit.
Miloš
Profil
Lexter
Jenže to, na co je zbytečné se ptát, byl jen takový rádobyfilosofický úvod k vlastní otázce, a tou je zobrazení barev v různých aplikacích.

Jak mě udivilo, že dva programy od téhož výrobce (PageMaker a InDesign) ukazují barvy jinak; a že by mě zajímalo, jak je ukazuje další program od téhož výrobce, Photoshop (nevlastním jej a nehodlám hledat/insltalovat ***** jen proto, abych zjistil odpověď).

A taky proč se od těchto programů liší Gimp a proč ten se shoduje s CSS výstupem na monitor.

A taky proč jsou ty barvy odlišné na papíře – při výstupu z tiskárny.
Po vytištění je:
azurová z Gimpu modrozelená a z InDesignu světlejší modrá,
purpurová z Gimpu světle fialová a z InDesignu taková nějaká červená
žlutá je z Gimpu světlejší a z InDesignu tmavší
červená v obou případech spíš oranžová
akorát zelená a modrá mi připadají stejné

To je dost divné, není liž


Doplňuji: to zcenzurované slovo bylo crack
Lexter
Profil
Miloš
Tak si zkouším zobrazovat barvy v různých grafický editorech a vychází mi to zase jinak než u tebe :), ale to je monitorem. Kdo tu má řádně zkalibrovaný a kvalitní monitor? Já jen v práci, takže těžko posloužím :(.
Miloš
Profil
Lexter
Dobře, na monitoru je to monitorem, ale jak to souvisí s odlišným tiskem?
Existuje někde nějaký vytištěný „etalon barev“, podobně jako je uložen mezinárodní metr někde v Paříži?
Lexter
Profil
Miloš
Mohu to odzkoušet v práci, máme tam offsetovou tiskárnu a i jiné typy. Samozřejmě se to liší podle použitého profilu. Dále tonerem a nedávno se mi stalo, že mi tiskárna vytiskla odlišné barvy kvůli špatnému vyripování (to je ale náhoda). Ach víš kolik je faktorů? :) Je jich moře.

Existuje někde nějaký vytištěný „etalon barev“, podobně jako je uložen mezinárodní metr někde v Paříži?
Myslím, že ne. IMHO si nemyslím, že by vůbec něco takového mohlo existovat. Viz rozdílné zobrazování a tisk. Nikdo není schopen určit co je vlastně ta která barva.
Miloš
Profil
Lexter
Nikdo není schopen určit co je vlastně ta která barva.
Nestraš.

Jinak – u různých tiskáren jistě v závislostech na tonerech mohou být barvy rozdílné, ale jestliže v jednom počítači s jednou tiskárnou mi vylezou ze dvou programů tytéž barvy jinak, něco je shnilého…
Lexter
Profil
Miloš
Ani ne, každý program používá jiné profily. Zkus to vytisknout ze dvou programů za použití stejného profilu.
Davex
Profil
Miloš
Domnívám se, že barvu lze přesně určit vlnovou délkou odraženého světla. Je to ale dosti nepraktické, takže se používají vzorníky barev např. Pantone, vůči kterým se tiskový výstup porovnává.

Odlišný barevný výstup u různých tiskáren a programů je dán jednak kalibrací zařízení a jednak přepočtem mezi barevnými prostory. Tiskový výstup se může barevně lišit i při použití stejného programu a stejné tiskárny, ale při použití různých podkladů - v RGB nebo CMYK.
Miloš
Profil
Davex
takže se používají vzorníky barev např. Pantone
Dá se to někde (kde?) sehnat? A kolik to +- stojí? (ne že bych byl líný hledat, ale máš-li tyto znalosti, pak bys mohl znát i odpověď na tuto otázku).
Miloš
Profil
Davex
Tak už jsem se zeptal strýdy Gůgla. Na první pohled mě nepotěšil; čekal jsem cenu tak maximálně do pětistovky, ale je to docela strašidelné :(

Na pohled druhý jsem se uklidnil – když tak ten ceník procházím, nejspíš by mi stačil CMYK COREL PALETTE DIGITAL – digitální vzorník + sw pro kalibraci monitoru za 350 Kč. To ujde.
_es
Profil
Davex
Domnívám se, že barvu lze přesně určit vlnovou délkou odraženého světla.
To platí len pre monochromatické žiarenie.
Všeobecne žiarenie - farba vzniká zo zmiešania rôznych monochromatických farieb,
ktorých môže byť veľa, prípadne aj spojite rozložené v spektre.
Monitor však používa len 3 farby, pričom účelom je dať na výstup farbu
s rovnakým farebným vnemom pre človeka ako pôvodná farba.
Ak je napríklad snímaný zdroj monochromatického fialového žiarenia,
tak na monitore je táto fialová zobrazená pomocou zmiešania modrej a červenej.
Podľa toho, ako má kto citlivý zrak na rôzne farby,
sa môže výstupná farba na pôvodnú podobať viac, alebo menej.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Příspěvky nesouvisející s webem budou odstraněny.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0