Autor Zpráva
Petr ZZZ
Profil
Hezký den,

pokoušel jsem se vyhledat odpověď na otázku, proč bývá klikací logo spíš vlevo než vpravo, ale moc jsem toho nenašel. Yuhů píše, že klikací logo vpravo považuje za hrubou chybu, nepíše ale proč, zato se zmiňuje, že se o této otázce diskutovalo. Náznak odpovědi jsem našel ve vláknu Grafický návrh pro blog VENCA, kde z imploderova příspěvku (15.7.2008 12:27:43) vyplývá, že pozice vlevo nahoře je důležitější než vpravo nahoře. Matně si vybavuji, že jsem už toto moudro kdysi kdesi pochytil – čtenář začíná číst vlevo nahoře a postupuje doprava a dolů, proto má levý horní roh výsostné postavení. Matně si snad i vzpomínám, že pro odborníky na reklamu toto patří k základním principům. V kulturách, které čtou zprava doleva, to je pochopitelně jinak, ale to mě na webu v latince nepálí.

Já mám vlevo nadpis konkrétní stránky – připadá mi pro rychlou orientaci důležitý. Tím se dostávám k otázce, co je důležitější – logo nebo nadpis jednotlivé stránky? Já myslím, že nadpis, protože tím se čtenář orientuje, kde se zrovna nachází; kromě toho je nadpis unikátní informace, zatímco logo se na každé stránce opakuje. Jako další důvod pro klikací logo vpravo vidím fakt, že je potom blízko vertikálního posuvníku jakožto důležitého navigačního prvku, se kterým tvoří jednotku. Čtenář, který právě posouval stránku, nemá pak ke klikacímu logu daleko, a pokud stránku zrovna posouval, zvlášť pokud se na ní pohyboval nahoru, je jistá pravděpodobnost, že ji brzy opustí. Proč mu v tomto okamžiku nenabídnout klikací logo hned vedle posuvníku?

Argument, že čtenáři jsou na levé logo zvyklí, padá v okamžiku, kdy logo nemá v hlavičce konkurenci jiného grafického prvku (příklad; tlačítko "start" bude nahrazeno logem). Nehledě na to, že pokud se jiné řešení ukáže být lepším a prosadí se, čtenáři si zvyknou na ně. Jaký máte na to názor a jaké jsou případné argumenty pro polohu klikacího loga vlevo? Mnoho argumentů jsem zatím nenašel – jen tvrzení typu, že tam "patří". Pokud by nějaké opravdu pádné argumenty byly, byl bych za ně vděčný – zatím má můj web jen něco přes sto stránek a mohl bych to případně ještě předělat. Děkuji předem za jakoukoli odpověď a srdečně zdravím.
panther
Profil
Petr ZZZ:
Argument, že čtenáři jsou na levé logo zvyklí, padá v okamžiku, kdy logo nemá v hlavičce konkurenci
nemyslím si, že je pravda, co jsi napsal. Konkurenci mít nemusí, avšak každý, kdo bude hledat logo, začne hledat zleva. Naopak si myslím, že u tvého webu bude lidi (alespoň zkraje) lákat kliknout na hlavní nadpis, který je na místě loga. V momentě, kdy zjistí, že vlevo je „jen“ nadpis, logo dohledají snadno. Jestli nebude pozdě.

jaké jsou případné argumenty pro polohu klikacího loga vlevo?
jak jsem napsal výše - zvyk je železná košile. Pravidelní návštěvníci tvého webu si zvyknou, ale co ti noví?

Pokud by nějaké opravdu pádné argumenty byly
obávám se, že pádné argumenty nenajdeš. Je to na každém designerovi, jak web navrhne.


Ono je vůbec dost netradiční rozvržení webu, jaké jsi zvolil. Nemáš tam hlavičku, shora začíná hned obsahová část a v její pravé části je, trochu nepochopitelně (proč na rovni nadpisu v obsahu?), logo.



Samozřejmě, je to jen můj názor :-)
Petr ZZZ
Profil
Díky panthere za zajímavé postřehy!

V momentě, kdy zjistí, že vlevo je „jen“ nadpis, logo dohledají snadno. Jestli nebude pozdě.
Doufám, že zde půjde o milisekundy a pozdě nebude. Ale samozřejmě je to faktor a je nutno jej zvážit. Snažím se to kompenzovat výrazným hover-efektem u všeho klikatelného, aby čtenář "neodkazy" jako takové okamžitě poznal.

Ono je vůbec dost netradiční rozvržení webu, jaké jsi zvolil.
Za termín "zvolil" ti děkuji, přísluší mi jen zčásti. Rozvržení je ve značné míře dáno mými skromnými znalostmi kódovacích technologií :-). Přiznám se ale, že se o netradiční web skutečně snažím; samozřejmě to nesmí čtenáře zaplašit.

Nemáš tam hlavičku
Skutečnou hlavičku chystám pouze pro úvodní stránku webu (jinou než jaká je tam teď, pokud se to, co tam teď je, vůbec dá za hlavičku označit). Jednou z jejích funkcí bude opticky bleskově informovat o tom, že se jedná o hlavní stránku. Plnění této identifikační funkce vyžaduje, aby hlavička na všech ostatních stránkách webu chyběla.

Samozřejmě, je to jen můj názor
Za který jsem ti vděčný, protože to je názor, který mě zajímá – můj vlastní názor znám, na ten se nemusím ptát :-)
Taurus
Profil
Petr ZZZ:
Matně si vybavuji, že jsem už toto moudro kdysi kdesi pochytil – čtenář začíná číst vlevo nahoře a postupuje doprava a dolů, proto má levý horní roh výsostné postavení. Matně si snad i vzpomínám, že pro odborníky na reklamu toto patří k základním principům.

Právě z tohoto vycházej, je to ten nejlepší a pravdivý argument. Stejně jako zmíněný zvyk. Pro druhou stranu zase hovoří fakt, že pokud je logo jednoznačně odlišitelné od zbytku hlavičky a uživatele jasně směruje tak jak je zvykem, není problém ho umístit i doprava. Tím lze být lehce "inovativní", ale desetiny až jednotky sekund u přemýšlení uživatelů se prostě oproti logu nalevo nakupí. Kolik jich bude záleží už na šikovnosti grafika. Jednoznačnou odpověď ti teda nedávám, ale tak nějak to taky bude. Záleží na typu a provedení webu.
Petr ZZZ
Profil
Taure, díky i tobě za názor!

Trochu jsem potrápil Google; najít firmy pokud možno známé a s logem jinde než vlevo nahoře nebylo úplně jednoduché, ale něco jsem přece jen našel.

Nahoře vpravo:
www.coca-cola-gmbh.de/welcome.do
www2.saturn.de
www.pepsi.com
shop.deichmann.de/Sport.html
www.obi.de
Nahoře vlevo:
www.redbull.com
www.mcdonalds.de
www.lidl.de
www.billa.at
Nahoře vpravo, ale i jakési logo vlevo (dost geniální řešení, i když se naskýtá otázka, jak uživatel ocení, že dvě hodně odlišné grafiky klikají na stejnou adresu):
www.chiligreen.com/company
Nahoře uprostřed:
www.mediamarkt.de
A jako kuriozitka, ale hodně známý podnik, s logem vlevo dole (!):
www.gucci.com

Mám-li to shrnout, řekl bych, že ačkoli většina stránek má logo vlevo nahoře, fatnazii se meze nekladou a také některé hodně známé firmy mají logo vpravo (nebo dokonce dole). Asi to tedy nechám, jak to mám teď; jednak kvůli té myšlence s blízkostí k posuvníku i z dalších v mém prvním příspěvku uvedených důvodů, ale i proto, že by přece jen dalo dost práce to předělat. Tím nechci diskuzi uzavřít – každý další názor mě potěší.
panther
Profil
Petr ZZZ:
Skutečnou hlavičku chystám pouze pro úvodní stránku webu
pokud takto, tak mi absence hlavičky asi chybět nebude.

Trochu jsem potrápil Google; [...] Nahoře vpravo:
ano, loga mají vpravo. Jsou to ovšem loga všeobecně známá, která každý pozná. I když jsem věděl, že bude logo vpravo, nic mě nevedlo k tomu, že bych na něj mohl kliknout.

A jako kuriozitka, ale hodně známý podnik, s logem vlevo dole (!):
ale bohužel není klikací :-) V patičce to není jediný web, který místo textového názvu společnosti má své logo. Rozhodně nemá tutéž funkci, jakou má zastávat logo v hlavičce - tedy návrat na hlavní stránku.
breeta
Profil *
Pokud používáš pro layout - pravidlo třetiny:

aktivně vyhledávaná místa - levé horní 42% pravé horní 20% levé dolní 25% pravé dolní 13%


Takže jako první se podiváš nebo hledáš v pravém horním rohu.
panther
Profil
breeta:
aktivně vyhledávaná místa
zajímavá statistika. Můžu se zeptat na zdroj?

Pokud používáš pro layout - pravidlo třetiny:
o tomto pravidle jsem ještě neslyšel. Můžu se o tomto pravidle někde dočíst více?

Takže jako první se podiváš nebo hledáš v pravém horním rohu.
spíše levém, než pravém, ne? :-)
breeta
Profil *
panther:
spíše levém, než pravém, ne? :-)

sory jsem se přepsal moc věcí dělám naráz :-)

zkus tuhle knihu
panther
Profil
breeta:
zkus tuhle knihu
myslel jsem, jestli ta čísla nemáš někde na internetu :-) Čerpal-li jsi z této knihy, beru je.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

  • Pokud přikládáte obrázkové ukázky, dbejte prosím na jejich přijatelnou (datovou) velikost.
  • Uvádějte v titulku grafický program, na který se ptáte.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: