Autor Zpráva
MSDesign
Profil
Ahoj klient mi poslal tyhle dva odkazy, nejsem ani programátor ani grafik, jen potřebuju info abych věděl jak to předat a napsat do zadání.
Jedná se o tenhle web.
www.aquardens.it
www.panoramahotel-oberjoch.de
Moje otázka zní jaké použít rozlišení při vytváření grafické šablony?Jaké rozlišení na výšku a na šířku?Aby to vypadalo jako u víše zmiňovaných webů. Díky.-
Moderátor Chamurappi: Titulek „Web, pomoc, rozlišení?“ nevystihoval podstatu dotazu. Příště zkus prosím vymyslet lepší.
Petr ZZZ
Profil
Na to vůbec není snadná odpověď (standardy rozlišení, německy). Předně je třeba znát cílovou skupinu a vědět, jaký účel má web plnit. Zde bych viděl dvě základní varianty, které bych nazval a definoval následovně:

Webová vizitka: Hlavním, mnohdy takřka jediným prvkem je reprezentační video nebo jiný převážně obrazový obsah. Výhoda: Je-li webová vizitka dobře udělaná, působí efektně, přesvědčivě, udělá dojem. Nevýhoda: Málo textového obsahu a proto špatná nalezitelnost a minimální návštěvnost přes vyhledávače. Pomineme-li prezentace natolik výjimečné, že se šíří virálně, chodí na tento typ webů převážně lidi, kteří s jeho provozovatelem už předtím navázali nějakou formu kontaktu nezávisle na internetu.

Obsahový web: Klasická internetová prezence, kterou může provozovat korporace (veřejná správa, spolek, firma atp.) nebo jedinec. Také obsahový web se dnes bez grafických prvků v podstatě neobejde, jeho síla však spočívá především v textovém obsahu, který snadno zaindexují vyhledávače. Podle zaměření webu a kvality provedení může na obsahový web přicházet z vyhledávačů množství návštěvníků, kteří s provozovatelem dosud neměli a sotva by jinak navázali kontakt.

Mezi těmito dvěma základními typy samozřejmě existují i přechodné formy, ale pojďme k otázce rozlišení.

V případě webové vizitky je obvykle nutné rozhodnout o poměru stran, tedy o poměru šířky k výšce. Zde bych se orientoval podle běžných rozlišení monitorů; třeba v televizním vysílání a také u obrazovek počítačů velmi rozšířený je dnes poměr stran 16:9 (anglicky), nicméně i zde bych se zamyslel nad cílovou skupinou a zda je tato hodnota pro ni skutečně vhodná.

V případě klasického obsahového webu o poměru stran rozhodnout nelze. Jednoduše proto, že všechny stránky musí být stejně široké, ale s pravděpodobností, limitně se blížící stovce procent, bude mnoho stránek různě dlouhých. Zde je tedy nutné se omezit na otázku šířky. Tradiční doporučení zní 960 pixelů, i toto je ale komplexní tématika, u které může být vhodné vyhledat si něco na téma responzivní (česky asi něco jako přizpůsobivý) web.

Osobně bych ale doporučil, spíš než nad počty pixelů, zamyslet se nad počtem sloupců na stránce a nad počtem znaků na řádek. Domnívám se, že spoustě i známých portálů by prospěla redukce sloupců na dva a dodržení zásady maximálně 80 znaků na řádek. Mám už dlouho podezření, že za dlouhými řádky a třemi nebo nedejbobe čtyřmi sloupci na stránce vězí skutečnost, že kodéři a programátoři mívají velké monitory a jsou zvyklí číst dlouhé řádky kódů a současně nemají nativní potřebu řešit přístupnost z hlediska běžného uživatele.

Vaše odpověď


Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: