Autor Zpráva
neznalek_
Profil *
Ahoj,
zajímalo by mě, a zvlášť od takových kapacit jako Kajman_, nightfish, Joker, es, Kcko, Alphard, joe, bukaj, peta, DoubleThink a další a další (nechci se nikoho dotknout, koho jsem sem nenapsal)

jak jste se učili kvalitně a hlavně rychle programovat?

Mě se zdá, že jako věčnej začátečník až mírně pokročilej stále programuju dost pomalu, třeba e-shop dva měsíce (po večerech po práci) nebo se zaseknu na nějaké chybě a nevyřeším ji za hodinu, ale az den. V čem tkví ten um, praxe - tisíce hodin programování a pak se člověk postupně zlepšoval, nebo jste se nejdřív učili zpaměti z manuálů a tvořili "cvičný" scripty, nebo pročítali anglický fóra o problémech (google) nebo v tom děláte a dokázali jste se tak vybičovat pod tlakem zaměstnavatele?

Má smysl si vybrat nějakou VOŠ nebo VŠ a studovat nějaký konkrétní programovací jazyk ve škole, když už mi není 20 ani 25?

Existuje nějakej recept jak se stát dobrým programátorem? Obdivuju ty, co umí několik jazyků a dobře, nebo jak mistr Kajman_ a další válí s databázema, ale jak to kruci děláte? :-)

Kolik hodin denně programujete, hejbete se jinak vůbec? :-) A nebo ta praxe není o hodinách?

Jak třeba na náročnější projekt, řekněme o 30 stránkách se scriptama po 500 řádcích na stránku (e-shop, seznamka apod.), děláte si projekt na papír, jak probíhají testy, máte vlastní "předpřipravené" obecné funkce, který už nemusíte znovu vymýšlet, jaký fígle na zlepšení se???

Díky všem za rady.
Kcko
Profil
No tak to zacnu za ty "kapacity" (me jmenovat nemusis, nemyslim si ze bych byl nejake eso, kazdopadne dik )

Zkupoval jsem webdesign knizky ( jsem na to trosku uchyl ), mam jich asi 30 ( php, mysql, sql, dalsi databaze, css, js, ajax )
Hodne jsem si cetl, zkousel, testoval, pokud jsem neco napsal, zkousel jsem to vymyslet i jinym zpusobem, stahoval cizi kody ( verejne, napr. hotscripts.com ), okukoval tedy tyto kody, ucil se ...

Zacal jsem psat vetsi projekt ( http://www.pesonline.cz), na tom jsem se ucil pronikat v programovani do hloubky. Zacala me zajimat optimalizace, cistota a navrh kodu, ne jen jeho finalni vystup.

Takhle nejak jsem se preklepal onu zakladni uroven.


Potom jsem se dostal do nekolika IT firem a momentalne si trunim na pozici senior programator :)

Nejsem zadna extra mozkovna, vse mam vydrene, naucne, vyctene a ozkousene

Na flashku si ukladam uzitecne tridy a knihovny (vlastni a cizi), delam si archiv, hltam vse nove, ukladam si do sveho katalogu zajimave servery ( http://www.rjwebdesign.net/Ostatni/Webovy-Katalog?catID=1 ), kdyz mam cas tak to projdu a obcas se opet neco priucim.


Je o tom jak moc to chces umet .... ( snaha, pile a samozrejme v te hlave neco taky musis, nesmis bejt blbej jak puctok :) )

Tak snad Ti aspon neco z vyse uvedeneho pomuze

PS. Kajmana uctivam stejne jako ty, je to mistr co se tyka jazyka SQL ( taky mi v zacatcich pomohl )
joe
Profil
Ahoj :-)

Nevim jestli zrovna já jsem v tom seznamu ten pravej... Nemyslim si, že bych uměl programovat nějak moc dobře, ale začátečník už taky (snad:-)) nejsem.

Já se učil programovat tak, že jsem si po večerech zkoušel psát různé části kódu a díval se co to udělá a jestli neexistuje něco, čím by se to dalo vyřešit líp. Původně to se stránkami nemělo nic společného, ale postupem času jsem od programování upustil a začal se věnovat webdesignu. Protože neznám skoro jediného člověka osobně, který by na tom byl asi jako já a už jsem se několikrát přesvědčil, že spolehnout se na ostatní se nevyplácí, tak jsem si začal všechno dělat sám (grafiku, kódování, programování, flash...) a od všeho něco umím, v pozdější době bych se chtěl spíš zaměřit na grafiku pro web, protože se mi to zdá zajímavější než psát jenom nějaké písmenka nebo neustále používat ten samý framework, který zpomaluje:-)

Jinak já taky dělám celkem pomalu, vždycky něco udělám a pak to třeba předělám, protože se mi to nelíbí nebo že by to šlo vylepšít.

Právě proto jsem začal dělat projekt, co jsem měl mít už asi 3/4 roku hotový, ale hodně jsem se na něm naučil, proto jsem ho taky začal dělat (až bude, určitě ho tu zveřejním), ne jenom že bych chtěl konkurovat.

Má smysl si vybrat nějakou VOŠ nebo VŠ a studovat nějaký konkrétní programovací jazyk ve škole, když už mi není 20 ani 25?
Mě zrovna 20 je, na VŠ chodim a teď ztrácim čas učenim se na nesmyslnou zkoušku a v mezičasech pracuju na projektu, ve kterém mi hodně pomohly rady právě některých jmenovaných a dalších, těch "druhých" chytřejších:-)

Můj názor na VŠ je spíš záporný než kladný. Programovat tě tam nenaučí a co se týká webdesignu a tvorby www stránek obecně, soustřeďují se na jeden prohlížeč, protože tam snad jiný ani nejde spustit (FEL).
Za sebe říkám, že programátorovi nebo webdesignérovi je VŠ k ničemu a to teď jdu do druhého ročníku, asi jen kvůli tomu titulu.

Pokud bych se měl teď znovu učit programovat, začal bych asi úplně stejně, tj. zkoušením části kódu a seskupováním dohromady...

Jak třeba na náročnější projekt, řekněme o 30 stránkách se scriptama po 500 řádcích na stránku (e-shop, seznamka apod.), děláte si projekt na papír, jak probíhají testy, máte vlastní "předpřipravené" obecné funkce, který už nemusíte znovu vymýšlet, jaký fígle na zlepšení se???
Nejlepší asi je udělat nějaký návrh a vymyslet, co tam všechno má být, než to pak 100x předělávat :-)) Vlastní funkce se hodí...
bukaj
Profil
Tak odpověď od další „kapacity“ je tady :o)

A bohužel tě asi zklamu, ale rychle a bezchybně se naučit programovat prostě nejde. Resp. jde to akorát pomalu a některých chyb se nevyvarují ani ti největší hackeři (teď to myslím v tom původním slova významu, ne v tom, jaký je využíván dnešními médii).

POZOR! Nudná pasáž :o):
Já jsem osobně začal, myslím si, „klasicky“ – internet mě fascinoval a když jsem se se dozvěděl o možnosti, že se tam budu taky moci dostat, taky budu mít „svoje vlastní stránky“, prostě jsem nemohl odolat :o)

Začal jsem tedy s HTML tady na JPW (byla to docela fuška, protože internet jsme doma ještě neměli, tak jsem musel ve škole trávit vždycky o několik hodin navíc, abych si mohl číst a zkoušet si věci (pak mě napadlo si domů přinést zaZIPovanou verzi :o)), pak na různých jiných zdrojích, pak jsem objevil krásy CSS a netrvalo dlouho a dostal jsem se k PHP, protože jsem řešil problém, jak vložit stejné menu do několika stránek najednou. Postupně jsem se o PHP začal zajímat více a více a jak jinak než že jsem natrefil na seriál o PHP na linuxsoftu. To byla rána z „čistého nebe“ – prostě jsem začal tvořit. Vytvářel jsem různá počítadla apod. blbůstky. Začal se dostávat do světa databází.

Pak jsem postupně webové aplikace opustil a přesunul se ke Game Makeru. Pokoušel jsem se tam o pixel art, ale věčně jsem visel na fóru velkého chytráka v programátorské sekci a odpovídal tam na dotazy. Potom nám domů zavedli internet, takže se nabízelo, abych se přesunul zpátky k PHP. Málem jsem se na to vyprdl, protože mi na Windows nešel nainstalovat Apache, ale pak přišlo Ubuntu na mé železo, instalace Apache byla otázkou napsání # apt-get install apache2, takže už nic nebránilo tomu, abych začal něco pořádně dělat.

V té době jsem se taky dostal k jiným programovacím jazykům – nejdříve k Perlu, protože PHP z něj vychází, pak k Céčku, protože interprety PHP a Perlu jsou napsané v Céčku, taky jsem přičichl k Assembleru, některým funkcionálním jazykům (Lisp, Haskell, OCaml) atd. atp.

Nejdůležitější myšlenka: když tě to baví, budeš se v tom postupně zlepšovat, ať chceš, či ne :o) Hlavní je u toho vydržet (což je docela jednoduché, pokud tě to baví, samozřejmě).

nebo se zaseknu na nějaké chybě a nevyřeším ji za hodinu, ale az den
To vůbec nic není, to se stává. Důležité je, že tu chybu (problém) vyřešíš ;o) Doporučuji s řešením ale nespěchat. Já jsem se zrovna zabýval implementací zásobníku v Céčku a program pořád padal se SIGSEGV. Debugováním jsem strávil bez přestávky celou noc, ale rozhodně toho nelituji – naučil jsem se si řádně kontrolovat indexy pole :o) A hlavně, když jsem to konečně vyřešil, byl to skvělý pocit.

V čem tkví ten um, praxe - tisíce hodin programování a pak se člověk postupně zlepšoval, nebo jste se nejdřív učili zpaměti z manuálů a tvořili "cvičný" scripty, nebo pročítali anglický fóra o problémech (google) nebo v tom děláte a dokázali jste se tak vybičovat pod tlakem zaměstnavatele?
Je to opravdu v té praxi. Prostě musíš zkoušet, zkoušet a zase zkoušet, a když to nejde, zkoušet dál. Manuál jsem nikdy podrobně nepročítal. (Abych se přiznal, myslím, že jsem ani nikdy nedočetl celý seriál na linuxsoftu :o)) Ještě teď si pořád nemohu zapamatovat, jaké pořádí argumentů má například strpos(). Ale od toho tu ty manuály jsou. Když víš, čeho chceš docílit, tak to zvládneš.

Má smysl si vybrat nějakou VOŠ nebo VŠ a studovat nějaký konkrétní programovací jazyk ve škole, když už mi není 20 ani 25?
Na VŠ ještě nechodím, takže neporadím. Ale podle mě se tam programovat nenaučíš. Teorii ano, ale pro programování potřebuješ praxi.

Existuje nějakej recept jak se stát dobrým programátorem?
Psát a přemýšlet při tom. Hlavně o otázkách jako „Proč to dělám takhle? A proč ne jinak?“ a „Dalo by se to udělat líp?“

Kolik hodin denně programujete, hejbete se jinak vůbec? :-) A nebo ta praxe není o hodinách?
Moc neprogramuji, protože nějak nemám nápady na programy :o) Ale chodím na fóra (jako třebas na tohle) a snažím se řešit problémy, co tam lidi pokládají – prostě „trénink“. Taky čtu nejrůznější zdroje, co najdu atp. Je to hodně o tom, chtít se dozvědět víc, umět víc, dělat to líp.

Jak třeba na náročnější projekt, řekněme o 30 stránkách se scriptama po 500 řádcích na stránku (e-shop, seznamka apod.)“:
- „děláte si projekt na papír
Nepamatuji se, že bych někdy papír použil. Většinou si to rozvrhnu jenom v hlavě a začnu psát… (…a pak zjistím, že je to blbost a musím to přepsat :o)) Možná, že je to pro někoho dobré, ale mně to takhle prostě nejde. Udělám si základní kostru programu, pak si napíšu seznam věcí, co je potřeba dodělat a ty dodělávám. Ale hlavní je psát od začátku tak, aby tam ty věci dodělat šly.

- „jak probíhají testy
Na to, abych testoval, píšu prozatím jen „sranda aplikace“. Testování mě nebaví. Věechno napíšu tak, aby to hned fungovalo :o)

- „máte vlastní "předpřipravené" obecné funkce, který už nemusíte znovu vymýšlet
Ano, ale pak zjistím, že mi nevyhovují a přijde ještě s lepším řešením.

- „jaký fígle na zlepšení se???
Jak jsem již psal, chce to hlavně přemýšlet a nebát se učit se nové věci.
Alphard
Profil
Když už jste mě pasoval do role kapacity, pokusím se stručně odpovědět. Nechci jen opakovat co již bylo řečeno (napsáno), ale říci třeba i něco nového.

Pokud jde o to být začátečník, položil bych otázku, kdo není. Sotva jsem se trochu naučil PHP + MySQL, už jsem se vrtal v C++, než jsem stihl udělat nějaký trochu více užitečný program, začal jsem se zajímat ještě o Javu. A kdo ví, co to bude příště. Takže jsem také věčný začátečník :-).

V čem tkví ten um, praxe - tisíce hodin programování
V mém případě určitě ne, nepočítám čistý čas, kdy programuji, kdo ví, kolik hodim jsem tím vlastně strávil.
Myslím, že to je spíše o schopnostech. Každý se hodí na něco. Nechtějte po mě, abych zahradničil :-). Je to podle mě dost spojené s matematikou, fyzikou atd. Máme nějaké zadání, nějaký problém, nějaké prostředky, kterými to lze řešit (např. funkce, podmínky) a hledáme co možná nejlepší algoritmus. Jako slovní úlohy v matematice, jen to automatizujeme pro stejná zadání s jinými čísly. Myslíte si, že si kdokoliv může říci: "Když se budu hodně učit, zvládnu vysokoškolskou matematiku"?

Zpaměti se rozhodě nic neučím, pročítám fóra, články a další zdroje. Ty zajímavé záložkuji, odebírám RSS. Stačí si pamatovat funkci a k čemu je, zbytek se dohledá v manuálu.

Smysl VŠ nebudu komentovat. Kromě jiného není škola jako škola...

Obdivuju ty, co umí několik jazyků
Mnoho jazyků si je podobných. Třeba PHP, C++ a Java, trojka, u které mám ambice ji zvládnou na dobré úrovni, uvidíme.

Ať již vezmu podmínky, cykly, bloky v {} a další, nenajdu jediný rozdíl. Přesto tyto 3 jazyky pokryjí téměř všechny oblasti, kde je software vůbec nasazen (aspoň doufám). A s databázemi je to podobné. Až se naučíte tvořit dotazy, nebude problém použít syntaxi MySQL nebo PosgreSQL (opět rodina SQL). Obrovská výhoda je, když vás to baví.

Na papír ani jinak nic nenavrhuji, možná by to bylo dobré při práci v týmu, ale s tím zatím nemám zkušenosti. Přesto je nutné dobře to předem promyslet. Nepovažuji za ideální 50x scripty přepsat, aby to nějak jelo, mělo by to být promyšlené a optimalizované.

Tady měl být poslední odstavec, ale rozhodl jsem se, že budu raději mlčet. I tak je to delší než jsem chtěl.
Joker
Profil
neznalek_
Óo, díky za označení za kapacitu :-)
Ale nenazval bych se zrovna kapacitou... na většinu dotazů zde položených dokáže odpovědět i průměrný, možná i podprůměrný programátor/kodér. No a ta zbývající menšina jsou zajímavé problémy :-).
Ale jen ochota investovat víc času do odpovídání na dotazy, protože mě to baví, ze mě nedělá kapacitu, obávám se :).

jak jste se učili kvalitně a hlavně rychle programovat?
To je otázka, jak moc "rychle". Já to vidím takhle:
1. Na programování musí člověk mít určitý způsob uvažování, řekl bych "logicko-analytické myšlení".
2. Pak je potřeba se naučit "principy programování", neboli algoritmizaci.
3. Je potřeba znát nějaký programovací jazyk. Tohle je asi ta nejjednodušší část, pokud umíte programovat, základy nového jazyka se naučíte relativně za chvilku.
Po 3. můžete vpodstatě začít pracovat jako programátor v daném jazyce.
4. No a pak už jenom praxe... dlouhodobé zdokonalování se, objevování různých fines a podobně. Tohle se prostě urychlit nedá. Ale funkční program napíšete už po bodu 3, teď ho jen napíšete daleko lépe a efektivněji ;)

Mě se zdá, že jako věčnej začátečník až mírně pokročilej stále programuju dost pomalu, třeba e-shop dva měsíce (po večerech po práci) nebo se zaseknu na nějaké chybě a nevyřeším ji za hodinu, ale az den.
Tak tím bych se neznepokojoval :-)
Projekty, které dělám pro zábavu ve volném čase, mi obvykle taky trvají strašně dlouho naprogramovat. Často se stane, že se na něco rozdělaného jednoduše vykašlu a po pár měsících se k tomu zase vrátím. Dál jsou věci, které tak nějak fungují a mám k nim dlouhý seznam vylepšení, "až budu mít někdy chvilku". Počínaje mým vlastním webem :-).
Ale v tom právě je to "pro zábavu". Když dostanu nějaký pracovní úkol, může to někdy být vopruz, ale jsem za to placený. Když to dělám pro zábavu, obvykle z toho mám leda příjemný pocit, když to nakonec vidím fungovat, ale zas mám tu svobodu si říct "dneska na to dlabu, mám lepší věci na práci".

Má smysl si vybrat nějakou VOŠ nebo VŠ a studovat nějaký konkrétní programovací jazyk ve škole, když už mi není 20 ani 25?
Shodnu se s předchozími diskutujícími, že škola nikoho "sama" programovat nenaučí.
Ale na vejšce je podstatná jiná věc, kterou ještě nikdo nezmínil:
Samozřejmě, že se nikdo programovat nenaučí jen tím, že bude chodit na nějakou školu. Nicméně smysl té školy je v tom, že člověk tam dostane možnost setkat se se skutečnými experty v určitém oboru, načerpat znalosti a dostane prostor řešit projekty v oblasti, která ho zajímá.
A pak už je jen na něm, jak toho využije.

To je prostě tak, třeba dobře zvolené téma diplomky může být motivace k tomu rozjet nějaký větší projekt a nevykašlat se na to... a současně to blíže prozkoumávat, hledat nové informace, spoustu se toho naučit.
No a jiná možnost je zvolit si jako téma nějakou únikovou "dávačku" a prostě se flákat.

Ale pořád je to tak, že na škole člověk dostane inspiraci k přemýšlení, novému pohledu na věc, a zároveň i čas se tomu novému pohledu nějak víc věnovat.
Když člověk tráví 8 (v případě programátorů "8 a víc") hodin v práci, kde dělá nějakou vymezenou činnost a ve volném čase nemá chuť třeba se věnovat nějakému soukromému projektu, tak to učení se něčemu novému pak jde daleko hůř.

Existuje nějakej recept jak se stát dobrým programátorem? Obdivuju ty, co umí několik jazyků a dobře, nebo jak mistr Kajman_ a další válí s databázema, ale jak to kruci děláte? :-)
Třeba já mám tady to fórum jako nástroj pro zdokonalování se :)
Většina problémů tu je sice poměrně jednoduchých, ale pak jsou i některé zajímavé. Anebo jednoduché, kde někdo napíše řešení, o kterém jsem předtím nevěděl.

Dokonce i v tom šíleném "flamewar" tématu o HTML vs. XHTML jsem se hodně naučil.

Kolik hodin denně programujete, hejbete se jinak vůbec? :-) A nebo ta praxe není o hodinách?
V práci 8, 9, někdy víc :-)
Ovšem podstatnou část té doby dělám jiné věci, než přímo programování.
Doma už teď tolik ne, spíš tak příležitostně. Ale když se "zažeru" do nějakého projektíku, jsem schopný programovat třeba skoro veškerý volný čas :)

Jak třeba na náročnější projekt, řekněme o 30 stránkách se scriptama po 500 řádcích na stránku (e-shop, seznamka apod.), děláte si projekt na papír
Sám "pro zábavu" nedělám zas tak složité projekty, aby to bylo nutné. Kdysi jsem to skutečně dělal takovým tím "hurá-stylem", kdy jsem prostě dostal nápad a začal psát kód. Jenže to se pak musí neustále předělávat, je to strašně pracné a je v tom chaos.
Takže teď se snažím si to nejdřív dobře rozmyslet, občas si třeba něco načmárám i na papír, nebo mám nějaký soubor s poznámkami.

No a v práci se samozřejmě musejí k úkolům dělat "oficiální" projekty/analýzy, takže tam nemám na výběr :)

jak probíhají testy
Jak jsem psal, doma dělám obvykle jednodušší věci, pak to prostě otestuju sám u sebe na počítači.
Na pracovní věci máme oficiální metodiky a týmy testerů :-)

máte vlastní "předpřipravené" obecné funkce, který už nemusíte znovu vymýšlet
No, snažím se :)

jaký fígle na zlepšení se?
Jak už jsem psal výše, řešit problémy na tomhle webu taky může být motivace k učení se něčemu novému.
Například kdysi dávno se tu někdo ptal na nějaký Javascript, já něco poslal a někdo to moje řešení pak předělal na daleko lepší.
A připsal k tomu citát, který si schovávám, kdybych si někdy na webu udělal sekci pro citáty :-) Bohužel jsem si už neuložil, kdo to vlastně napsal :(
holt se vždycky musí najít někdo se zdviženým ukazovákem, kdo řekne: "Ale Žertéři, takto zanedlouho budete sotva Královnou, ba možná Desítkou. Dělejte se sebou něco!"
:o)
Timy
Profil
joe
Za sebe říkám, že programátorovi nebo webdesignérovi je VŠ k ničemu a to teď jdu do druhého ročníku, asi jen kvůli tomu titulu.
A nebude to tím, že v prváku jsou ty nejnudnější předměty, a kromě toho se vše začíná od začátku? Tj. pokud už jsi programovat uměl alespoň trochu, tak ti to jistě moc nedalo… U nás už začínají v druháku a třeťáku ty zajímavější předměty.

Ještě k té výšce: psal jsem o tom na blogu. Mně se VŠ (UPOL) líbí, a to asi ze tří důvodů:

1) Nutí člověka alespoň něco dělat. Nějaké domácí úkoly, nějaká příprava do hodin a podobně. Když jsem nebyl na VŠ, tak mě nic nenutilo cokoliv dělat a často zvítězila lenost. Tady sice taky může zvítězit lenost, ale to by mě pak taky mohli vyhodit, což opravdu není žádoucí.

2) Vysvětlení od člověka, který dané látce rozumí a umí ji podat je prostě mnohonásobně lepší, než se učit z knihy. Ale nesmíte mít samozřejmě pech na někoho, kdo neumí říct kloudnou větu. U nás takoví naštěstí nejsou, takže přednášky bývají v rámci daných možností zábavné (aneb občas padne i nějaký IT vtip) a přednášející umí mluvit. Zřejmá výhoda je v tom, že když něčemu nerozumíte, můžete se okamžitě zeptat přednášejícího (nebo spíš cvičícího), případně si domluvit konzultaci. Kde jinde si můžete třeba hodinu „povídat“ o OOP s člověkem, který tomu opravdu rozumí a nechat si vysvětlit vše, čemu nerozumíte? :-)

3) Potkáte zajímavé lidi z řad studentů a ještě zajímavější lidi z řad učitelů a také se dostanete k informacím, ke kterým byste se třeba jinak ani nedostali. U nás třeba působí minimálně jeden člověk z nějaké softwarové firmy a učí tam Javu a ty nejlepší studenty se snaží přetáhnout k sobě :-). Na VŠ se obvykle učí více než programování, takže máte větší rozhled. Máte znalosti z vyšší matematiky, případně i fyziky a plno různých informatických předmětů. Nedokážu si dost dobře představit člověka, který programuje nějakou hru (třeba typu Unreal Tournament) bez znalostí vyšší matematiky nebo fyziky. A že by se mi chtělo učit se tohle samotnému pod peřinou? :-/ Například já se začal sám učit OOP asi dvakrát nebo třikrát a pokaždé to skončilo fiaskem, prostě jsem nikde na internetu nenašel dobrý seriál o myšlení v OOP (jen samé „je to obraz reálného světa“, „skládá se to z částí“, „volant není dědicem auta“ apod.) a kniha, kterou jsem měl, mi taky nepomohla. Po jednom semestru OOP je mi objektové programování o dost bližší.

Ale všechno taky záleží na tom, co chceš programovat :-).

Ještě když tak odkáži zajímavé komentáře u mě, asi se to nikomu nebude chtít číst celé: Miroslav Suchý, pixy, Miloslav Ponkrác.
neznalek_
Profil *
Díky za ty pěkné odpovědi, všechny mají hlavu a patu, prostě od inteligentních lidí. :) Ještě se k tomu pak nakonec vyjádřím co jsem si z toho odnesl.
Ale rád bych, kdyby se tu objevilo ještě víc příspěvků, co třeba Kajman_, nightfish nebo Leo a další, samozřejmě myslím i ty co nejsou napsaní tučným písmem nahoře :)
Joker
Profil
Ohledně té VŠ to Timy napsal moc pěkně.
Ještě bych k tomu přidal dvě věci:
Škola a praxe jsou dvě věci, které se doplňují: v praxi se "naučíte tu práci pořádně dělat" a ve škole zase získáte "lepší rozhled a nadhled v daném oboru a jiných oborech".
Například pokud se člověk vrhne rovnou do praktického programování, těžko se pak učí analýza. V "praktickém programování" totiž člověk málokdy "musí" nějakou formální analýzu dělat, a málokdy jí musí dělat pořádně. A když nemusí, obvykle se na to vykašle. Viz já- u svých projektů "pro zábavu" jsem si už několikrát říkal, že si zkusím pěkně rozpracovat i návrh a analýzu... vždycky jsem se na to vykašlal. Když mě nic nenutí to dělat...
To samé třeba matematická teorie programů... pochybuju, že by se někdo z praxe jen tak ze zájmu učil věc, které se spousta lidí snaží vyhnout i na škole :)
To samé třeba ekonomie... znalosti nejen napsat program, ale taky ho prodat, se můžou dost hodit.
A takhle by se dalo pokračovat.

No a druhá věc, že není programátor jako programátor.
Jen samotné programování, respektive "programátor-dělník", je práce pro středoškoláka. Ten prostě jen dostane od analytika napsané, co má naprogramovat, a "nabouchá to do počítače". To je podobné jako stavební mistr, který když dostane projekt, je schopný podle toho postavit barák. Na to mu stačí střední škola. Vysokoškolák je ten, kdo vymýšlí ten projekt. Ve stavebnictví to je architekt, v IT analytik, případně programátor-analytik.
neznalek_
Profil *
ostatní se asi bojí, nu což.:)

Ze všech příspěvků, když to shrnu, tak na mě vykoukly tyto podstatné věci:

1) Když tě to baví a věnuješ se tomu, budeš se zlepšovat, ať chceš nebo ne.
2) Zdokonaluj se tím, že poté co něco uděláš, zamysli se, jestli by to nešlo i jinak (lépe, úsporněji atd.)
3) Literatura, každý studoval nějaké ty knihy (máte tipy na Javu, C++, Ruby, Python?).
4) na druhou stranu, lepší než 3. knižní vydání receptu na OOP, je pár hodin se zkušeným programátorem (dobře vím o čem mluvíš :D „„je to obraz reálného světa“, „skládá se to z částí“, „volant není dědicem auta““ ).
5) Matematika a fyzika je dobrý základ úspěchu (i když jenom v tom to není).


a teď konkrétně:
Kcko
Moc pěknej design toho pesonline, čistej a přehlednej. Pojem "plkátko" nemá chybu, rozesmálo mě to. :) je fakt, že na vlastním projektu se člověk asi naučí nejvíc, byť ho dělá "celej život".
Dobrej nápad, dávat si spolehlivý věci někam bokem natrvalo, flashka, externí hardisk apod.
Senior programátor, tak to je úspěch. Apropo, jen pro přehled, co všechno musí umět takový JUNIOR programátor (php, java, c) a kolik mu za to platí?
Kajman_ :: s databázema nemá konkurenci, škoda že taky nenapsal "jak k tomu přišel" :) Někdo vznese dotaz a on za chvíli s ledovým klidem bez sebemenšího náznaku emocí nalouduje odpověď (většinou správnou) na 6 řádků LEFT JOINŮ a UNIONŮ, že člověk za chvíli neví, ke které části kódu dotazu se to vztahuje. Jednu chvíli jsem měl podezření, že je Kajman_ výmysl JPW, jakási tajná aplikace, která zná vždy odpověď a když nikdo z živých lidí neví, tak ho prostě třeba Nightfish "zapne" a je to. Proč takové podezření? Vyká všem (tak jako by to asi dělala nějaká aplikace, kdyby měla mluvit s lidmi), bez smajlíků a tedy i emocí (funkce na emoce zatím nevymyšlena), ba ne, jednou jsem zahlídl smajlíka. Přijde, položí odpověď a zase odejde. Prostě aplikace.:)

Ne, ale teď vážně, doufám, že se Kajman_ neurazil a bere to s humorem. To, že lidem vyká, může být tím, že je mladší (v tom případě je to ale genius) a nebo je to velice solidní člověk s nadhledem a s tím nejvybranějším chováním. Klobouk dolů před jeho prací.

joe
Jak bylo řečeno, druhák je o něčem jiným, když jsem viděl další příspěvěk a rozvrh předmětů na semestry, takže snad se to zlepší.:)

Jinak si myslím, že vydat se směrem k webdesignu a grafice je dobrý krok, protože zbastlit dohromady php scriptovací věcičky bude za chvíli umět každej gymnazista a nějak ten web přece jenom po pár měsících dá dohromady, ale dobrej grafik, s citem pro design, barvy a co umí vidět uživatelům do hlavy, těch moc není.

bukaj
Nudná pasáž byla výborná :)

Obdivuju hlavně tu vytrvalost, nosit si dokumenty a scripty ke studování na médiu domů a pak to zkoušet, a v případě chyby a nenalezení odpovědi trpět až do příštího dne, kdy teprve pak až mohl pomoct internet.

Ta nejdůležitější myšlenka je skvělá.

"Psát a přemýšlet při tom. Hlavně o otázkách jako „Proč to dělám takhle? A proč ne jinak?“ a „Dalo by se to udělat líp?“
"
- to je přesně ono.

Hodně jste mě obecně překvapili, že si projekty nikam zvlášť neplánujete, já to teda taky nedělám, ale myslím si, že to je právě ten viník té mojí pomalé práce. :)

Alphard
Jo, taky se v tom trošku vidím, člověk se asi nebude učit jen jednu věc do konce život, např. být mistr jen v php, ale jakmile přičichne k něčemu co vypadá jinak a může to zlepšit celej projekt, hned to chce zkusit v tom dotyčným jazyce apod. Taky jsem proto v tomhle věčnej začátečník, ale času je málo na další studium, sedím u PC 15 hodin denně a kde vzít další čas na knížku.:(

Je to podle mě dost spojené s matematikou, fyzikou atd. Máme nějaké zadání, nějaký problém, nějaké prostředky, kterými to lze řešit (např. funkce, podmínky) a hledáme co možná nejlepší algoritmus. Jako slovní úlohy v matematice, jen to automatizujeme pro stejná zadání s jinými čísly. Myslíte si, že si kdokoliv může říci: "Když se budu hodně učit, zvládnu vysokoškolskou matematiku"?
Výborná myšlenka.


Joker
To je otázka, jak moc "rychle". Já to vidím takhle:
1. Na programování musí člověk mít určitý způsob uvažování, řekl bych "logicko-analytické myšlení".
2. Pak je potřeba se naučit "principy programování", neboli algoritmizaci.
3. Je potřeba znát nějaký programovací jazyk. Tohle je asi ta nejjednodušší část, pokud umíte programovat, základy nového jazyka se naučíte relativně za chvilku.
Po 3. můžete vpodstatě začít pracovat jako programátor v daném jazyce.
4. No a pak už jenom praxe... dlouhodobé zdokonalování se, objevování různých fines a podobně. Tohle se prostě urychlit nedá. Ale funkční program napíšete už po bodu 3, teď ho jen napíšete daleko lépe a efektivněji ;)


Dá se logicko-analytické myšlení doučit, když už jednou bylo? Myslím když to člověk hodně dlouho nepoužíval, pak se chtěl v nějakých 28 začít učit programovat a ve 30 zjistí, že už to jde nějak hůř. Pak ale na druhou stranu potká profesora VŠ, kterýmu je přes šedesát a ten mrská matice a logaritmy zpaměti jako když bičem mrská. Takže o věku to asi není.

Timy
To povídání o škole mě hodně zaujalo. A tak nějak cítím, že skutečně matematika a fyzika je dobrý základ pro logicko-analytické schopnosti, které se pak využijí v programování, skoro bych se vsadil, že ten, kdo neumí takhle uvažovat, nikdy nebude dobrým programátorem, i kdyby studoval tři vejšky. Problém ale je, že lidi jako já, co by chtěli dálkově studovat nějaký podobný obor, mají na výběr dvě ne zcela dobré možnosti. Buď to zkusí klasicky na ČVUT, nebo podobnou státní školu, ale buď se tam nedostanou přes přijímačky a nebo vyhoří v prváku na matice, protože je jim už třicet a mozek jaksi zakrněl a nebo zkusí soukromou VŠ (kde dají za semestr pořádne balík), ale tam zase vyhoří na účetnictví, mikro/makro/ekonomii, protože je to dnes moderní, aby byl programátor nejen programátorem, ale i dobrým šéfem firmy. Je zde nějaká rada?

Pasáž o OOP "OOP (jen samé „je to obraz reálného světa“, „skládá se to z částí“, „volant není dědicem auta“ apod.) a kniha, kterou jsem měl, mi taky nepomohla. Po jednom semestru OOP je mi objektové programování o dost bližší. "mi hovoří z duše, podobná zkušenost, akorát nemám štěstí na takový machry, abych si s nima popovídal o OOP osobně, bohužel :)


Díky všem za příspěvky. Tuhle citaci jsem si nechal na závěr:
"No a druhá věc, že není programátor jako programátor.
Jen samotné programování, respektive "programátor-dělník", je práce pro středoškoláka. Ten prostě jen dostane od analytika napsané, co má naprogramovat, a "nabouchá to do počítače". To je podobné jako stavební mistr, který když dostane projekt, je schopný podle toho postavit barák. Na to mu stačí střední škola. Vysokoškolák je ten, kdo vymýšlí ten projekt. Ve stavebnictví to je architekt, v IT analytik, případně programátor-analytik.
"

Tady je ta velká hraniční čára, co dělí dělníky a mistry. A já nechci být věčnej dělník. :) Docela jste mě nakopli, škoda že nebylo víc příspěvků a tím i zkušeností. Díky moc.

Vaše odpověď


Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: