Autor Zpráva
Rokka
Profil
Ahoj,

chtěl bych tu otevřít diskusi na téma, jak postupovat na schůzce se zakázníkem ohledně tvorby webu. Jaké klást otázky? Čeho se vyvarovat, co pro zákazníka není důležité. Co naopak zdůraznit a jak nedělat návrhy zadarmo předem? Pokud máte někdo jakoukoliv jak kladnou i zápornou zkušenost rád si ji přečtu. Doufám, že je téma ok. Mějte se fajn.
MCKAY
Profil
Rokka:
Doporučuji, nejprve web zákazníkovi ukázat na testovací doméně, a až po zaplacení mu ho předat, často je zákazník tak úporný, že se nakonec rozhodneš mu to dát dřív (vlastní zkušenost), a pak se zdráhá zaplatit.

Ještě horší je, pokud zákazník je začínající webdesigner, a má ve zvyku se v kódu hrabat, potom se ti může zdát, že někde stále děláš chyby, ale dělá je on, protože se hrabe ve zdrojáku (taktéž vlastní zkušenost)

Řekl bych, že je podstatné zmínit, že pokud bude při práci na zakázce často měnit své nároky na funkčnost aplikace, může cena růst. Vyvaruješ se tím problémů.
Rokka
Profil
Dost by mě také zajímalo, jak nedělat grafické návrhy zadarmo. Např. zákazník chce dva návrhy a pak si možná vybere. Jak takovému zákazníkovi slušně říct, že grafické návrhy zadarmo nedělám? Je správné např. jednat stylem, že mu předložím design který jsem už dělal a že web by mohl vypadat obdobně? Anebo předložit portfolio se zhotovenými designy a řict mu narovinu, že naše portfolio "mluví za vše"?
Taurus
Profil
Zatím to tak nedělám, ale mám to rozpracované a bylo by fajn, kdyby se ta utopie uskutečnila podobně:

Zákazník viděl stránku s referencemi, ví co může čekat. Četl stránku s orientačním ceníkem (1500 za grafický návrh, 300 za podstránku, 100 za podstránku v jiné barvě...), aby zhruba věděl jak to narůstá. Poté dodal jasné zadání, jinak ho to bude stát peníze navíc. Dodrží zachování autorství v patičce / meta tagu a po dodání šablony v případě vlastnoručním dodělání mě nechá provést před zveřejněním korekturu.

Často nejsou jasné ceny, dělá se práce navíc a vůbec výsledek po doplnění obsahu zákazníkem vypadá hrozně, že v referencích je lepší ukázat původní obrázek bez odkazu na web... Je důležitý tedy na začátku určit pravidla, bez nich je to ...
MCKAY
Profil
Rokka:
Tomu co ty máš asi na mysli se říká skicovné. Řekneš mu, že za grafický návrh se obvykle platí skicovné, a hotovo. :-)
Kacko
Profil
1) nic nenabizet zadarmo - urcit si svou hodinovou sazbu a z ni vychazet - seznamit s ni zakaznika
2) zakaznikovi poskytovat udaje o casove narocnosti ukonu (viz. graficky navrh atp.) a nasledne dopocitat cenu dle bodu 1
3) u grafickeho navrhu se snazte pochopit co by se zakaznikovi libilo, napr. mu ukazte nektere jiz zhotovene navrhy, snazte se najit jeho styl
3.1) pokud se domluvite na dvou navrzich, nechte si oba zaplatit(na zaklade bodu 1) - nasledne se muzete domluvit, ze vas nevyuzity navrh v budoucnu vyuzijete a zakaznik zaplati pouze za jeden navrh
3.2) kazdy dalsi navrh si nechte zaplatit
3.3) graficke navrhy a naprogramovani aplikace si nechte zaplatit zvlast

Programatorska cast:
4) pokladejte otazky vedouci ke zpresneni programatorskeho zadani, nebojte se zachazet do detailu - predejdete tim komplikacim
5) dukladne si promyslete dobu stravenou programovanim, cely projekt si rozepiste na jednotlive ukoly
5.1) slozitejsi(a hure odhadovetelne) ukoly si rozepiste na jednotlive podukoly - dokud nebude jasna jejich casova narocnost
5.2) tvorte bezpecne casove odhady - pokud neco zmaknete za 30minut, zabere vam to v idealnim pripade alespon 40minut, v horsim nekolik hodin
6) dokument(Zadani) o casovem a financnim odhadu dodejte zakaznikovi klidne az druhy(treti..) den po schuzce
6.1) v tomto dokumentu rozepiste jednotlive ukoly a jejich casovou narocnost - at zakaznik vidi za co plati
6.2.1) pokud se nedohodnete jinak, dodejte graficky navrh spolu s dokumentem o casove narocnosti naprogramovani aplikace ve stejny cas - zakaznik jiz musi zaplatit design a jentak vam neutece pri seznameni s celkovou sumou
6.3) pokud ma zakaznik omezene fin. prostedky, ktere vase castka v dokumentu presahuje, navrhnete mu zjednoduseni aplikace(= proskrtani ukolu v dokumentu)
6.4) pokud zakaznik dokument akceptuje - nechte si ho podepsat
7) s dostatecnym predstihem upozornete zakaznika, ze jakekoli jeho dalsi pozadavky dodane po podepsani Zadani jsou Zmenove pozadavky a ridi se vasi hodinovou sazbou - idealne to uvedte v dokumentu Zadani
7.1) veskere Zmenove pozadavky prevedte dle bodu 5 na cas a dopocitejte cenu - opet dokument, predlozte ho zakaznikovi
7.2) akceptovany Zmenovy dokument si nechte podepsat


8) nikdy nerikejte nepromyslene a unahlene financni odhady - doplatite na to
9) nebojte se nechat si za praci dostatecne zaplatit, tvarte se sebejiste, presvedcte zakaznika o navratnosti investice
10) pocitejte s tim, ze ve vetsine pripadu jsou zakaznici zkuseni obchodnici, kteri se snazi minimalizovat naklady a umeji vyjednavat - jsou to vlci, nebudte ovce - tvarte se take jako vlci - jinak vas bezproblemu sezerou

Nazvy dokumentu "Zadani" a "Zmenove pozadavky" jsem si vymyslel, rozhodne je pojmenujte nejak jinak. Znam spoustu pripadu, kdy kvalitni lide vytvorili narocne aplikace za smesne penize.

Moderátor Chamurappi: Tvůj projev je špatně srozumitelný, piš prosím s diakritikou.
Rokka
Profil
To je to prave, diky za pomoc a uzitecnoun radu

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Kategorie Obsah webu se věnuje otázkám:
  • autorského práva,
  • o čem a jak psát,
  • sociálních sítí.

Upozorňujeme, že názory ajťáků a právníků se mohou dost lišit. Počítejte s tím, že na této diskusi jsou inteligentní lidé s obecným právním rozhledem, můžou vám poradit dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale nemůžou poskytnout žádnou garanci, že neskončíte za mřížemi. Na opravdové konzultace si pořiďte opravdového právníka.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: