Autor Zpráva
ybala
Profil *
Ahoj, prosím o radu.

V březnu tohoto roku jsem vytvořila layout pro web a logo společnosti. Bohužel jsem po 2 měsících zjistila, že web je 10x složitější, než bylo v mých silách. Zákazník hovořil o jiném rozsahu na začátku, než se z toho vyklubalo. Nakonec jsem tedy zákazníkovi řekla, ať požádá větší firmu s většími zkušenostmi a zeptala se ho, zda potřebuje psd layoutu webu nebo logo nebo něco. Oznámil mi, že ne.

Jaké bylo moje překvapení, když jsem nahlédla na web a našla tam web, který vycházel přesně z mého designu a logo také použili. Kontaktovala jsem zákazníka a tzen přiznal logo a navrhl zaplacení loga, ale sdělil mi, že weby si podobné nejsou. Ona renomovaná webová společnost mi zase napsala, že tvořila výslovně dle žádosti klienta. Poraďte mi, zda bych měla něco požadovat - je li si to podobné a kolik, případně po kom?

obrázek hlavičky

Je mi to líto toho času, který jsem nad tím vším strávila, pracuji z domova při mateřské a každá chvilka je dost vzácná a nechci se jen tak vzdát.

Díky moc
Lexter
Profil
S logem souhlasím, o tom žádná, ale hlavička? Pal to čert. Ukaž svůj celý původní návrh. Že má někdo z 10% podobnou hlavičku bych vůbec neřešil.

Ale máš tyto možnosti:

1) Nechat si zaplatit za logo (což chápu).
2) Žalovat je. Spor ale projedeš (pokud beru v potaz jen ukázku hlavičky). Existuje mezi vámi nějaká datovaná smlouva?
3) Dupat a křičet jak je svět nespravedlivý.

Ukaž celý svůj layout, pak můžeme mudrovat.
panther
Profil
ybala:
Bohužel jsem po 2 měsících zjistila, že web je 10x složitější, než bylo v mých silách.
a zase, pořád dokola - kde je smlouva s jasně stanoveným rozsahem prací a cenou za práci? Pak by se nemohlo stát, že by se rozsah měnil, a to tak, že z webu, který zvládneš, se stane projekt, který je desetinásobně nad tvoje síly.
Hologos
Profil
Hlavičku mají svojí, okopírovali/ukradli logo. Takže bych být Vámi požádal vlastníka webu buď o to, aby Vám za logotyp zaplatil, nebo aby ho odstranil a nechal si vytvořit nové u té firmy, která mu web udělal (případně jinde).
ybala
Profil *
Díky moc za názory.

Celý layout už není nijak moc stejný - přikládám http://caragana.ic.cz/narvh_.jpg - jen rozložení, ale to bývá stejné u mnoha shopů.

Jde jen o to, že zákazník jim poslal můj návrh, aby to udělali podle mne.

Ad. panther - ano, přesně tak, máš pravdu, přesně na tomto jsem si to 100x promítla, jasná chyba u mne.

Ad. lexter: vybírám možnost a) - dupat a křičet mi nepomůže :-D

Logo mi zaplatí a vizitku. Dál už to vem opravdu čert, poučení pro mne pro příště, holt jsem byla hloupá....

Děkuji všem moc za názory Veronika
ninja
Profil
ybala: Domnívám se že hlavičky jsou si příliš podobné na to, aby to byla náhoda. Tudíž druhá firma vycházela z vašeho návrhu a zasloužíte si odměnu. Fakturujte oné firmě nějakou přiměřenou částku.
deil
Profil *
Dle mého soudu je ta hlavička naprosto stejná, stejná slečna, se stejnou bublinou u hlavy, stejně uspořádané stejné modely bot ve stejném pořadí, stejné šikmé linky ve stejném krytí a stejném sklonu i hustotě, stejné uspořádání log ve stejně umístěném obdélníku v vpravo nahoře, úplně nahoře stejná bílá plocha se stejně umístěným logem a stejně zaoblenými rohy... To určitě není náhoda. No vlastně když to položím na sebe v editoru tak to sedne do jediného pixelu, tak jakápak náhoda? Vzhledem k tomu, že mám dodnes spoustu zákazníků pro které grafika=hlavička, tak bych se nestyděl mluvit o 40-50% podílu.
Smlouva by byla fain, ale i tak pokud proběhla nějaká e-mailová komunikace, tak tato je použitelná pro soudní řízení jako doklad požadavků zákazníka a jejich následného plnění (dle mých zkušeností to soudy už berou jako jakoukoliv jinou papírovou dokumentaci), v případném sporu by si pak nebyla tak úplně bez šancí, BTW myslím že dnes soudy na autorský zákon slyší lépe než dřív. Samozřejmě předpokládám na tvé straně čistý software a vůbec čistý štít. Což je věc se kterou podobní fiškusové IMHO nepočítají a jsou přesvědčeni, že grafici s kompem (dle jejich představ) plným černého softwaru nikoho žalovat nebudou...
Každopádně to chce vybrat právníka, který má zkušenosti s podobnými případy a také slušné reference. I tak je nutné se připravit, že případný spor bude dlouhý a nepříjemně vysilující a ani vítězné tažení nezaručuje kýžený obnos na kontě :-( . Různé převody firem a pod... Škoda mluvit. Nicméně, morálního zadostiučinění by člověk dojít se slušnou šancí mohl, dotyčnému tak lze minimálně zkomplikovat život, což by mu jen patřilo. Porada u právníka nemusí být zas tak moc drahá (tuším cca. 500,-) právník pak přesně řekne, zda to má nebo nemá cenu, za předpokladu že je to dobrý a důvěryhodný právník.
PS: Pokud do toho půjdeš, bylo by dobré zdejší osazenstvo nějak informovat. Možná by pak i ostatní mohli mít větší motivaci si hájit svá práva. Mimo to bych ti fandil :-) .
ybala
Profil *
ninja:
Firma, která web dělá nyní mi řekla, že postupovala podle přání zákazníka a ten jí poslal můj návrh, který se mu líbil a podle toho oni udělali svoji verzi. Nicméně říkají, ať se dohodnu se zákazníkem, který to nařídil. Zákazník zase ale říká, že tu podoba není, tak fakt už nevím.
ybala
Profil *
deil:
to jsou oba moje návrhy. Jedná se o toto: rozdíly. Já ho vytvářela v březnu oni v červenci a podle mého.
habendorf
Profil
ybala:
Logo mi zaplatí a vizitku. Dál už to vem opravdu čert, poučení pro mne pro příště, holt jsem byla hloupá....

Tohle považuju za rozumný závěr. Tu hlavičku bych opravdu neřešil. Kolik taky chtít za hlavičku? 500? Inspirace je samozřejmě evidentní, ale provedení je jiné. Je to dobrá zkušenost a zase ne až tak drahá.
Plaváček
Profil
ybala:

Souhlasím s habendorfem. Logo je jednoznačné, ale design nějaké hlavičky, který je podobný (řekl bych, že webdesignerská firma se inspirovala nápadem, což samo o sobě nijak postižitelné není), je zbytečné řešit.
deil
Profil *
ybala:
To jsem pochopil. Myslel jsem, že tohle je ten hotový konkurenční návrh, v němž je použitá ta vrchní hlavička z tvého odkazu. Pokud ne tak bych chtěl vidět ten konkurenční návrh. Pokud tedy máš zájem o diskuzi.
Jinak jsem vzal tohle a na to jsem v nové vrstvě položil tu vrchní hlavičku co je tady a to je prostě stejné.
Píšeš "oba moje návrhy", tedy chápu to tak, že ty dvě hlavičky jsou obě tvoje a tu vrchní si vybrali za vzor. Pokud ne tak mě prosím oprav.
panther
Profil
deil:
Pokud ne tak bych chtěl vidět ten konkurenční návrh.
tipuji, že konkurence není ve fázi návrhu, ale zkompletovaného webu.
ybala
Profil *
deil:
Omlouvám se, nevysvětlila jsem to dobře. Ty dvě hlavičky nad sebou - ta vrchní je moje a ta spodní je jejich vytvořená. Celkový pohled na web je pak můj. Tzn. jednola se o ty hlavičky nad senou. Ale jak píše Plaváček - designerská firma vycházela z mé hlavičky svými fotkami.

Ad Panther - Já jsem měla zkompletovaný web, bohužel byl problém naplnění shopu, zákazník neměl žádné materiály ani pořádné podklady.
deil
Profil *
panther:
tipuji, že konkurence není ve fázi návrhu, ale zkompletovaného webu.
Pokud to tak je pak dle mého nejlepšího svědomí, platí vše co jsem napsal pro hlavičku dole. Tedy pokud autorem obou hlaviček je "ybala".
ybala
Profil *
deil:
Nee, autorem horní hlavičky jsem já a tu dolní vytvořila dová firma jako nový návrh. Ybala je pouze autorem horní hlavičky:-D. Veronika
deil
Profil *
A ták, pak všechno beru zpět. Tohle opravdu neuspěje, weby si jsou často i podobnější. Tvůj příspěvek přišel nejspíš, když jsem psal ten svůj předposlední. Ale jinak, tě mohu ujistit, že ostatní problémy všichni dobře známe. Jediné řešení je trvat na přesně definovaných požadavcích, jinak je (bohužel) lépe se do takové práce ani nepouštět. Klient pak těžko chápe, že si sám změnil podmínky, a že bez podkladů těžko něco vymýšlet...

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Kategorie Obsah webu se věnuje otázkám:
  • autorského práva,
  • o čem a jak psát,
  • sociálních sítí.

Upozorňujeme, že názory ajťáků a právníků se mohou dost lišit. Počítejte s tím, že na této diskusi jsou inteligentní lidé s obecným právním rozhledem, můžou vám poradit dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale nemůžou poskytnout žádnou garanci, že neskončíte za mřížemi. Na opravdové konzultace si pořiďte opravdového právníka.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm:

0