Autor Zpráva
liborse
Profil
Zdravím, (omlouvám se za zařazení do této sekce, opravdu jsem nevěděl, kde se zeptat)

s přítelkyní vytváříme web http://www.vyletsepsem.cz/ zejména pro pejskaře, kteří rádi se svými psími kamarády jezdí na výlety. Naše komunita na Facebooku pomalu roste a jedním svým počinem (mapa otrav psů) jsme se dostali i do novin a do televize. Práce na portálu nás moc baví, ale začíná nám to brát tolik času (vyvíjím vlastní redakční systém - ten používám i pro weby, které vyvíjím pro zákazníky; databázi s výlety, pracuji na SEO optimalizaci, zakresluji výlety, pracuji s Google maps api a mnoho dalšího), že bychom rádi za svou práci viděli alespoň malý příspěvek ze strany uživatelů. Někteří i sami říkali, že by rádi přispěli. To je fajn, ale nastává otázka - jak to udělat, aby to celé bylo legální?

Jsem osvč a slyšel jsem názor, že pokud budu nabízet umístění v seznamu "podporovatelů" webů za dobrovolný poplatek, což je vlastně služba, vše bude v pořádku (zřejmě bych i na 50 Kč musel vystavovat faktury). Nicméně si tím nejsem jistý. Hledal jsem všude možně na internetu, ale všude je jen "jak darovat", mě zajímá opačná situace. Nicméně pokud by někdo přispěl dostatečnou částkou, můžeme mu nechat vyrobit tričko či jiný užitečný předmět. I proto jsem přemýšlel nad vlastním e-shopem (udělal jsem si též svůj, též jej budu využívat i jinde), ale zatím jsme se moc nedokázali dohodnout s dodavateli.

Proto jsem se chtěl zeptat - máte někdo zkušenosti s tím, jak legálně žádat uživatele o příspěvek na podporu webu? Stránku s tím, na co budou prostředky vynaloženy, včetně čísla účtu a seznamem lidí, kteří přispěli, to není problém udělat. Jde mi především o legálnost řešení, nechci se dostat do křížku s FÚ atd.

Díky za každou radu. Projekt mám rád, máme i docela slušné množství fanoušků, tak bych to nechtěl zabalit. V současné době chystáme kompletní redesign webu od profesionála a rozšíření funkčností portálu. To vše stojí čas (a čas jsou peníze) a bez příjmů to nepůjde. Zkoušel jsem nasadit i sklik od seznamu, ale nepřijde mi moc efektivní. Nejsem plátce DPH a tak o reklamním systému Google zatím neuvažuji..
Tori
Profil
liborse:
Chodím na jedno fórum, které uživatelky podobným způsobem podporují. Podle všeob.podmínek je to Reklama registrovaných uživatelek systému .... Vychází se z toho, že systém fóra umožňuje přiřadit uživatelce jakoukoli úroveň, takže se uživatelky jednak mohou zviditelnit (tím, že u nicku mají napsané "Sponzorka <úroveň>") a také mohou podle dosažené úrovně (=suma příspěvků) získávat určité výhody (např. větší objem schránky soukr.zpráv). Provozovatelka musí zpracovávat a uchovávat os.údaje uživatelek v rozsahu nutném k provozování služby (tj. fakturační údaje, spárování s nickem a ID uživatelky, kontaktní e-mail, číslo účtu ze kterého platby chodí, případně IČO pokud ho zadám), faktury vystavuje po každé platbě.
liborse
Profil
Tori:
Děkuji za informaci. Nakonec jsme se rozhodli pro "bodový systém", kdy za určitý počet bodů dostane daný uživatel nějaký reklamní předmět a bude uveden (služba) jako přispěvatel na web. Na takovou službu dostane i fakturu. No, snad to bude v pořádku. Děkuji za informace, také mi pomohly.
Joker
Profil
liborse:
Sice se v té problematice neorientuji, ale nešlo by to „zpracovat“ jako normální dar?

Nicméně pokud by někdo přispěl dostatečnou částkou, můžeme mu nechat vyrobit tričko či jiný užitečný předmět. I proto jsem přemýšlel nad vlastním e-shopem (udělal jsem si též svůj, též jej budu využívat i jinde), ale zatím jsme se moc nedokázali dohodnout s dodavateli.
Tak tohle by mělo být jednoduché, to je vlastně normální prodej výrobků.
liborse
Profil
Joker:
Rád bych to zpracoval jako normální dar. Nevím ale, jak je to s účetnictvím, administrativou. Nejsem neziskovka..
Amunak
Profil
liborse:
Vzhledem k tomu, že jsou to jen vaše "hobby" stránky, jde v podstatě o formu blogu, ne o živnost. Pak tam nejspíš ani nemusíte uvádět IČ a kdokoliv vám něco zaplatí, jde o dar. Lidé neplatí za službu - platbu na tom webu nic nevyžaduje, je to dobrovolné a uživatelé to dělají ze své vůle, protože vás chtějí podpořit ve tvoření obsahu. Myslím, že do toho by pojem "dar" spadal. To, že někam napíšete jejich jméno jako poděkování snad taky není služba. Nikdo neplatí za to, aby tam měl jméno, ale proto, že vás chce podpořit. Pokud tam nebude ani třeba odkaz na web dárce nebo jméno firmy, nejde o reklamu. Spousta webů takhle normálně dary přijímá. Nevím o kolik se to zesložiťuje když vy za větší dar dáte nějaký dar nazpět. Jde ale o tak malé hodnoty, že si nemyslím, že je třeba se tím zabývat. Tuším že limit pro dary, než se musí danit, je snad 20.000Kč.
liborse
Profil
Děkuji za informaci. Bohužel v tomto dost tápu a nechtěl bych mít problém s FÚ. Dají se někde najít další informace na téma darů? Vím že některé weby to tak mají, ale nevím, jak je to na pozadí.
Amunak
Profil
liborse:
Vím, že se to neřeší ani v případech, kdy by se dalo říct, že si za "donate" i někdo něco "kupuje", i když je to jen malá výhoda. Jestli pak takoví provozovatelé jen mají štěstí nebo jestli se nikomu nevyplatí řešit daňové úniky v řádu korun, to je otázka. Na druhou stranu příjmy do uričté výše myslím není třeba nijak řešit, tak to můžete ze začátku nechat být, a kdyby se ukázalo, že jsou dary příliš velké, řešit to. Nejsem ale ani právník ani ekonom, tak mě prosím neberte úplně za slovo. Jen vím, že se to obvykle neřeší nijak, a přesto si nikdo nestěžuje a nejsou žádné problémy.
liborse
Profil
To chápu, díky za info.
ninja
Profil
Nejlepší řešení mi připadá založit občanské sdružení a převést web na něj. Sdružení pak bude web provozovat a přijímat dary, naopak vás si bude sdružení najímat na úpravy a správu webu.

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Kategorie Obsah webu se věnuje otázkám:
  • autorského práva,
  • o čem a jak psát,
  • sociálních sítí.

Upozorňujeme, že názory ajťáků a právníků se mohou dost lišit. Počítejte s tím, že na této diskusi jsou inteligentní lidé s obecným právním rozhledem, můžou vám poradit dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale nemůžou poskytnout žádnou garanci, že neskončíte za mřížemi. Na opravdové konzultace si pořiďte opravdového právníka.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: