Autor Zpráva
RockFire
Profil
Zdravím,
nedávno se tu diskutovalo na téma textů na e-shopu. Většinou padaly názory, že všechny texty na webu by měly být psány pouze pro lidi. Objevily se ale i názory, že většinu textů na e-shopech nikdo nečte a i pro člověka (zákazníka) je lepší text psaný pro vyhledávače, protože jeho zajímá pouze dotaz „Nějaký produkt červený“.

Nějakou dobu jsem nad tím přemýšlel a pokoušel se inspirovat u větších a funkčních e-shopů, nicméně k žádnému závěru jsem nedošel. Rád bych tu tedy vyvolal diskusi na toto téma a doufám, že se vyjádří především Marek Prokop, Yuhů a další z oboru :)

Můj názor je, že texty na e-shopu (vyjma obchodních podmínek atd.) by měly být psány pro vyhledávače, ale v rozumné míře, tzn. mírně zvýšená koncentrace klíčových slov atd., ale v takové podobě, aby se to dalo číst a člověk se v případě zájmu dozvěděl vše, co potřebuje.
pcmanik
Profil
RockFire:
Z pohladu mňa ako užívateľa chcem aby texty dávali zmysel. Ak sa bude zzmysluplne opakovať určité slovo aj viac krat nevadí to, ale za žiadnu cenu to nesmie byť vidieť že je to na silu.
Čize podľa mňa písať pre užívateľov. Čo z toho keď si niekto nájde podukt vo vyhľadávači ale keď si bude chcieť o ňom niečo prečítať tak to zavrie, lebo je tam nezmyselný/opakujúci sa text?
Plaváček
Profil
RockFire:

že všechny texty na webu by měly být psány pouze pro lidi

Probůh - a pro koho jiného? Nebo u vás nakupují roboti?
RockFire
Profil
Plaváček:
Jak už jsem zmínil, mnoho lidí texty na webu v podstatě nečte. Prolítnou klíčová slova, cenu, dostupnost, kouknou na možnosti platby a dopravy a objednávají. Je to prostě jako v normálním obchodě, taky u regálu neočekávám nějaký popis, ale jasný a stručný název složený z klíčových slov a cenu.

Roboti nenakupují, ale lidem, kteří nakupují, e-shop ukážou a ti jsou spokojení, že tam produkt je, je skladem a kupují.
Plaváček
Profil
RockFire:

Jak už jsem zmínil, mnoho lidí texty na webu v podstatě nečte.

Vážně? Tak proč je tam píšeme? :)
RockFire
Profil
Plaváček:
Kdo ví, aby tam něco bylo? Pro těch pár jedinců? Nebo právě pro roboty? Já osobně texty nečtu. Čtu technické specifikace, cenu, dostupnost (prostě to co jsem vyjmenoval výše).

Zajímalo by mě, jestli existuje například nějaký průzkum, který by shrnul průměrnou dobu na stránce produktu, jak rychle někdo klikne na koupit atd. Takhle se dost vaří z vody a na otázku „Čtete texty na e-shopech?“ 100 lidí odpoví různě.
Plaváček
Profil
RockFire:

Možná je problém v tom, že moc nerozumím otázce. Buď má smysl něco k výrobku napsat (k čemu je dobrý, proč by si ho člověk měl koupit, jaké má omezení případně výhody a podobně), nebo to smysl nemá, a pak tam prostě napiš "nějaký produkt červený" a dál to neřeš. Nelze se přeci takhle bavit obecně, bez znalosti konkrétního problému. Vyhledávač je pouze nástroj, který lidem zodpovídá otázky. Čím lépe na položené otázky odpovíš, tím větší budeš mít šanci z návštěvníka udělat zákazníka. Z žádného jiného pohledu tvá otázka smysl nedává.
RockFire
Profil
Plaváček:
Většina e-shopů má u všech produktů nějaký popis. Některé jsou zajímavé a mají co říct, ale většinou se jedná o to stejné pořád dokola. U takovýchto textů a u nějakých popisů kategorií atd. si myslím, že mnohem lepší cestou bude lehce texty upravit pro vyhledávače tak, aby tento obchod nabídli ve svých výsledcích na určité dotazy (to co chce od vyhledávače náš potenciální zákazník), než aby se pár náhodných návštěvníků dozvědělo něco opravdu zajímavého.

U všech ostatních typů webů je samozřejmostí obsah pro lidi (alespoň mělo by být), ale u těch e-shopů si furt nejsem jistý, přeci jen se jedná o poměrně specifickou skupinu webů s jediným účelem - vydělat.
Plaváček
Profil
RockFire:

Některé jsou zajímavé a mají co říct, ale většinou se jedná o to stejné pořád dokola.

Právě sis sám odpověděl. :)
Marek Prokop
Profil
Rád bych se vyjádřil, když mě o to žádáte, jenže já těmhle úvahám v obecné rovině moc nerozumím.

Především nevím, co to je e-shop. Přes web jde prodávat bambilion různých věcí a každá z nich bude mít na popis jiné nároky. Na školeních často dávám za příklad třeba produktovou stránku Kindlu na Amazonu. Dokud se jednalo o nový, neznámý a relativně drahý produkt, musel dát člověk víc než padesátkrát page down, než se dostal na konec stránky. Teď už je Kindle mnohem známější, takže stačí dát page down asi dvacetkrát.

Jak známo, Amazon je posedlý testování, a měl tedy skoro jistě velmi pečlivě změřeno, že těch 50 resp. 20 obrazovek obsahu k jedinému výrobku někdo čte a je to optimální objem. Zároveň to v tomto případě zcela jistě nedělal kvůli vyhledávání.

Na druhou stranu si dovedu představit nějaký čistě technický B2B sortiment, třeba hutní materiál, kde stačí přehledně uvést strohé technické parametry -- materiál, rozměry atd. -- bez jediné souvislé věty.

Takže žádné obecné řešení ta otázka nemá a v konkrétních případech si snad někdo, kdo to myslí s e-shopem vážně, udělá nějaký průzkum, uživatelské testování, měří chování návštěvníků, A/B testuje apod. Je to tedy čistě věc stylu práce a metod, které už jsou na mnoha místech dostatečně popsané. Samozřejmě se jde na ty metody vykašlat nebo je aplikovat špatně, ale to už je pak holt to, co odlišuje úspěšné obchody od špatných.

Psaní textů pro vyhledavače taky nerozumím. Přesněji nerozumím, co se tím myslí. Kdykoli mi někdo vysvětloval, že určitý text má na stránce jen pro vyhledavače, byl to nějaký nesmysl, který tam buď nemusel být vůbec, nebo měl vypadat úplně jinak.
Joker
Profil
RockFire:
Jak už jsem zmínil, mnoho lidí texty na webu v podstatě nečte.
Takovým je asi jedno, jaký a jestli vůbec nějaký popis na té stránce je.
Podobně by šlo argumentovat, že pokud jdu na e-shop kvůli jednomu předem známému výrobku, nemusely by tam být žádné jiné. Ale ty tam buď jsou zas pro lidi kteří chtějí koupit je, nebo pokud je nikdo nekupuje, tak k čemu by tam vlastně byly?

Čili, jako píše Plaváček, buď tam popisky mají smysl pro lidi co je čtou, nebo asi nemá smysl je tam mít.

Já osobně texty nečtu
Já je většinou taky nečtu, nebo maximálně proletím, ale jindy zase o výrobku potřebuji vědět nějakou konkrétní informaci. A k tomu by podle mě ty popisy měly sloužit.
Několikrát se mi právě ten popis hodil daleko víc, než technické parametry.
Například specifikace bude: Technologie ABC, DEF, GHI. Obsahuje MegaUltimateSetup™.
A popis: -bla bla bla- Zařízení vhodné pro *něco co nepotřebuji*. Toto zařízení nelze použít pro *to co zrovna chci*.
Něco podobného se mi už vícekrát stalo.
RockFire
Profil
Marek Prokop:
Děkuji :) Rozhodně je dobrý podnět rozdělit e-shopy, resp. nebrat je obecně. Co se týká „psaní textů pro vyhledávače“, nikdy jsem se neprohlašoval za někoho, kdo ví, jak přesně vyhledávače fungují, ale doteď jsem žil v přesvědčení, že faktory jako hustota klíčových slov, formátovaní pomocí některých tagů atd. přeci jen určitý vliv má. Mýlím se?

Joker:
Takovým je asi jedno, jaký a jestli vůbec nějaký popis na té stránce je.
A těm ani nevadí, že tam nějaký je, který by mohl e-shop posunout ve výsledcích vyhledávání výše. To je to, k čemu jsem se chtěl dobrat.

Rozhodně souhlasím, že se nedá koukat na e-shopy jako jednu skupinu. Přesto si ale furt nejsem jistý, jestli psát jen pro lidi nebo vůbec je u některých typů e-shopů to pravé ořechové. Ale další diskuse asi nic nového nepřinese a vycházet by se dalo zřejmě jen z průzkumů. Čili v podstatě děkuji, urovnal jsem si to alespoň trochu :)
Plaváček
Profil
RockFire:

Přesto si ale furt nejsem jistý, jestli psát jen pro lidi nebo vůbec je u některých typů e-shopů to pravé ořechové.

Lidé nakupují. Ne roboti. Lepší odpověď nemám.
Marek Prokop
Profil
RockFire:
doteď jsem žil v přesvědčení, že faktory jako hustota klíčových slov, formátovaní pomocí některých tagů atd. přeci jen určitý vliv má. Mýlím se?

Možná mají, možná nemají. Možná se jejich význam mění v čase a možná je dokonce na každé stránce jiný v závislosti na konstelaci jiných faktorů. Pro reálnou praxi jsou tyhle faktory téměř bezcenné, protože neexistuje způsob jak je řízeně využívat.

Pokud zůstaneme u e-shopů, tj. stránek s nabídkou zboží k on-line prodeji, pak Vám z pohledu relevance v podstatě stačí, aby vyhledavač poznal, že se jedná o stránku nabízející určitou skupinu zboží resp. jeden konkrétní výrobek. Na to většinou stačí dobrý název. Víc slov potřebujete tehdy, když je lidé hledají v nějakých longtailových frázích, jenže pak si o nich samozřejmě chtějí na stránce i číst, takže i takový text píšete primárně pro lidi.

Prostě tu Vaši úvahu zatím moc nechápu. Ale zkuste dát nějaký konkrétní příklad, třeba posune debatu někam dál.
RockFire
Profil
Marek Prokop:
V podstatě jste mi teď s Plaváčkem odpověděli. Furt jsem zvažoval, jestli pro lidi udělám více, když napíšu texty, které pro ně budou čitelné, nebo když je přes vyhledávač na e-shop navedu pomocí méně čitelných textů. Teď už jsem více nakloněn k první variantě. Díky :)
Joker
Profil
RockFire:
„Takovým je asi jedno, jaký a jestli vůbec nějaký popis na té stránce je.“
A těm ani nevadí, že tam nějaký je, který by mohl e-shop posunout ve výsledcích vyhledávání výše. To je to, k čemu jsem se chtěl dobrat.
K tomu jsme se nemuseli dobírat, že lidem, kteří ty texty nečtou, je prakticky jedno, co tam bude, je asi zřejmé.

I když taky ne vždycky, protože text, který je nějakým způsobem divný, může upoutat i návštěvníka, který by jinak ten popis nečetl.
V mém případě by asi takové popisy byly malé mínus pro ten e-shop (prostě to nepůsobí důvěryhodně).

A ještě jiný pohled na věc je, že texty „optimalizované pro vyhledávače“ často přijdou divné i samotným vyhledávačům a pak tu lidi zakládají vlákna „Proč mi Google vyhodil web z první stránky až někam dozadu?“
Petr ZZZ
Profil
Rocku, Skálo, jmenovče, dobrý herec zahraje i jízdní řád – a dobrý autor napíše čtivý text i o sadě šroubků! Nabízíš-li šroubky přes internet a chceš jich prodat víc než ostatní, potřebuješ dobrého autora. Takového, který napíše text pro lidi. Vyhledávače už si to přeberou, neboj. :-)

Vaše odpověď

Mohlo by se hodit

Kategorie Obsah webu se věnuje otázkám:
  • autorského práva,
  • o čem a jak psát,
  • sociálních sítí.

Upozorňujeme, že názory ajťáků a právníků se mohou dost lišit. Počítejte s tím, že na této diskusi jsou inteligentní lidé s obecným právním rozhledem, můžou vám poradit dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale nemůžou poskytnout žádnou garanci, že neskončíte za mřížemi. Na opravdové konzultace si pořiďte opravdového právníka.

Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: