Autor Zpráva
xlifer
Profil
Jaký je na to váš názor s různého hlediska? :-)

Verze 1 - obalení DIVem a nadpisy H1 samostatně:

<div class="menu">
<h1>Oddeleni-1</h1>
<ul>
<li><a href=""><h2>Odkaz-1-1</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-1-2</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-1-3</h2></a>
</ul>
<h1>Oddeleni-2</h1>
<ul>
<li><a href=""><h2>Odkaz-2-1</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-2-2</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-2-3</h2></a>
</ul>
</div>

Verze 2 - klasický seznam, nadpisy H1 součásti seznamu:

Zde by bylo možné namísto <UL> obalit jako <MENU> ale vzhledem k tomu, že ve striktní verzi již značka není, tak jen UL.

<ul class="menu">
<li><h1>Oddeleni-1</h1>
<ul>
<li><a href=""><h2>Odkaz-1-1</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-1-2</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-1-3</h2></a>
</ul>
<li><h1>Oddeleni-2</h1>
<ul>
<li><a href=""><h2>Odkaz-2-1</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-2-2</h2></a>
<li><a href=""><h2>Odkaz-2-3</h2></a>
</ul>
</ul>
tazatel
Profil *
Mně se Hx jako potomek LI nelíbí. Obě ty varianty mi z toho pohledu připadají stejně škaredé. Není to asi takový faul jako když někdo dá na stránku pět H1, ale pokud už sémantiku řešíš, toto mi připadá nesémantické. LI je položka seznamu, Hx je nadpis. Dle mě Hx do LI nepatří.
Tomáš123
Profil
xlifer:
Mne sa zdá prehľadnejší prvý príklad a z pohľadu sémantiky medzi obidvoma nie je veľký rozdiel.
xlifer
Profil
tazatel:
Dle mě Hx do LI nepatří
A jak to? Seznam UL je folow content dle popisu zde
jenikkozak
Profil
Než dávat do nadpisu každou položku, obalil bych nadpisem celé menu. Pak bych se probudil a ty značky nadpisu odstranil.
xlifer
Profil
jenikkozak:
Pak bych se probudil a ty značky nadpisu odstranil
Takže takto by to nemuselo nikoho prudit a je to čistý jako Lilie :-) Oddělení považuji za nadpis, to je v pořádku a položky nejsou pravda nejsou nadpisem, takže odstraněno. Celý menu obalit nadpisem, namísto DIV mi přijde nesmysl.

<div class="menu">
<h1>Oddeleni-1</h1>
<ul>
<li><a href="">Odkaz-1-1</a>
<li><a href="">Odkaz-1-2</a>
<li><a href="">Odkaz-1-3</a>
</ul>
<h1>Oddeleni-2</h1>
<ul>
<li><a href="">Odkaz-2-1</a>
<li><a href="">Odkaz-2-2</a>
<li><a href="">Odkaz-2-3</a>
</ul>
</div>
jenikkozak
Profil
Ty nadpisy první úrovně jsou podle mě též zbytečné. Podřazenost položek přece řešíš už tím, že jsou součástí seznamu, tudíž je mezi nimi souřadný vztah a jsou podřízené dříve uvedenému prvku.
xlifer
Profil
jenikkozak:
Ty nadpisy první úrovně jsou podle mě též zbytečné. Podřazenost položek přece řešíš už tím, že jsou součástí seznamu, tudíž je mezi nimi souřadný vztah a jsou podřízené dříve uvedenému prvku.
Ale tam už žádná další podřazenost není než vůči oddělení, tak mi zbytečné nadpisy nepřijdou. V každém oddělení je pouze jedna úrověň, takže již další podřazenost nebude. Nebo jak jsi to myslel s tou podřazeností?

Nebo jsi to myslel takto?

<div class="menu">
<ul>
<li>Oddeleni-1
<ul>
<li><a href="">Odkaz-1-1</a>
<li><a href="">Odkaz-1-2</a>
<li><a href="">Odkaz-1-3</a>
</ul>
<li>Oddeleni-2
<ul>
<li><a href="">Odkaz-2-1</a>
<li><a href="">Odkaz-2-2</a>
<li><a href="">Odkaz-2-3</a>
</ul>
</ul>
</div>
Stalker
Profil
Myslím si, že každá samostatná stránka by měla mít pouze jednu H1. Nebo se pletu?
xlifer
Profil
Stalker:
Nebo se pletu?
Ano, pleteš a není to pravda. Je to jen obecné doporučení jako pravidlo.
Stalker
Profil
xlifer:
No jasně, asi to je teda validní, i když jich tam je víc. Proč jich tam ale dávat víc? Je někde nějaké info o této problamatice?
jenikkozak
Profil
xlifer:
Nebo jsi to myslel takto?
Ano.

Stalker:
Proč jich tam ale dávat víc?
Z podobného důvodu, jako proč na stránku dát víc odstavců, obrázků či spojek „i“. Prostě autor jejich použití uznal za vhodné. To považuji za dostatečně pádný důvod.

xlifer:
Je to jen obecné doporučení jako pravidlo.
Spíše je to obecně zažitý mýtus, že více nadpisů první úrovně něčemu škodí. Není tomu tak.
Petr ZZZ
Profil
xlifer:
Je to jen obecné doporučení jako pravidlo.
Dovolím si sémantickou poznámku — „doporučení“ a „pravidlo“ jsou dvě různé věci. Doporučení má nezávazný, pravidlo má závazný charakter.
xlifer
Profil
Petr ZZZ:
Dovolím si sémantickou poznámku — ‚doporučení‘ a ‚pravidlo‘ jsou dvě různé věci. Doporučení má nezávazný, pravidlo má závazný charakter.
A z toho plyne, že více H1 nadpisů není zakázáno žádným pravidlem :-)
jenikkozak
Profil
Není. Někdo si asi myslel, že ta jednička ve značce <h1> určuje maximální počet použití…
xlifer
Profil
jenikkozak:
„Nebo jsi to myslel takto?“
Ano.
Nicméně se stejně přikláním k řešení použít nad seznam nějaký Hx nadpis, přeci jen je to nadpis nějakýho důležitýho bloku na webu, myslím, že to je v pořádku.
jenikkozak
Profil
Důležitým blokem je i logo či obrázek v záhlaví webu. Myslím si, že uživatel, který vidí, nepotřebuje mít u menu napsáno, že jde o hlavní nabídku. Mělo by to být jasné na první pohled podle pozice na stránce či grafickou úpravou. Stejně jako se nedává nadpis k logu nebo zmíněnému obrázku v záhlaví webu.
Ale slyšel jsem, že prý existují lidé, kteří si na štítkovač musejí přidat štítek s nápisem „štítkovač“…
xlifer
Profil
jenikkozak:
Myslím si, že uživatel, který vidí, nepotřebuje mít u menu napsáno, že jde o hlavní nabídku.
Tak zde je ale namístě ještě brát ohled na SEO a nemyslel jsem zrovna psát jako nadpis Hlavní nabídka, ale názvy oddělení, které obsahují kličové slova. Myslíš, že ani v tomto spojení (SEO) nemá význam používat Hx nadpisy a je lepší to opravdu nechat pouze zanořované v seznamu?
Plaváček
Profil
xlifer:

http://poslepu.blogspot.cz/2010/01/jak-pristupne-strukturovat-web-pomoci.html
http://www.zdrojak.cz/clanky/budiz-nadpis-reklo-seo/
juriad
Profil
xlifer:
Myslíš si, že vyhledávače jsou tak blbí, že sice léta ignorují meta keywords, ale sežerou všechno, co dáš do nadpisu?

Vyhledávače fungují opačně než si myslíš a jsou navíc hodně dynamické.
Vyhledávač se snaží hodnotit web jako člověk. A jelikož nemá takové schopnosti jako člověk, můžeš si ho představit jako nevidomého, který vlastně stránku nevidí, rozhoduje se podle jiiných parametrů. Bude-li se zamlouvat tvůj web takovému člověku, bude se zamlouvat i vyhledávači (když ne ihned, tak časem až vyhledávače vyspějí).

Hlavní je sice obsah webu, ale ten je stále nesmírně obtížné hodnotit, lze jen odhalit věci, které zapáchají. Jak moc pohodlně se bude číst článek přecpaný klíčovými slovy? Kolik informací se z něj dozvíš? Klíčová slova, živá to voda SEO, ve skutečnosti nepochází od vyhledávačů, ale naopak: pokud o nějakém tématu píšeš, nutně tam ta slova použiješ (nebo jejich synonyma - ta vyhledávače také zohledňují). Vyhledávače, když ne teď, tak v budoucnu ocení přirozený text, protože ten se člověku čtoucímu článek bude dobře číst, a pokud je autor schopný, bude i kladně informačně přínostný.

Přijde ti přínosné pro člověka označit položky menu jako nadpisy? Vždyť se ani nevztahují k aktuální stránce. Člověka nezajímá balast kolem vlastního obsahu stránky. Představ si, že bys musel před vlastním přečtením článku přečíst všechny položky v menu - asi by tě to také nebavilo. Menu (globální) slouží k navigaci na jiné stránky na témže webu a jako takové má být dostupné až v okamžiku, kdy člověk chce přejít jinam. Hlasová čtečka jej také bude hledat v něčem, co bude považovat za hlavičku nebo levý panel, bude očekávat, že to bude seznam odkazů a nejlépe něco v elementu menu, s třídou či id menu. Odpovídá na otázku: „Co dalšího mohu na tomto webu najít?“

Vyhledávače, potvory, se vyvíjejí, a proto není dobré se spoléhat na nějakou magii, která teď funguje. Zítra už nemusí. Kvalitním webům dobré hodnocen zůstane, špatné se propadnou a nastane další kolečko se SEO šamany, kteří budou nejlépe vědět, co vyhledávačům chutná. A vlastně zapomenou, že web před před jejich úpravami obsahoval nějakou užitečnou informaci.

To je můj naivní pohled na sémantiku a optimalizaci SEO pro vyhledávače.
xlifer
Profil
juriad:
Mám samozřejmě na web stejný názor, že web je především pro lidi nikoliv pro roboty (vyhledáváče), ale nadruhou stranu je dnešní doba tak zblblá tím magickým SEO (já částečně taky, ale už mě to žačíná opouštět), že se v tom člověk už trochu ztrácí.

Stovky "chytrých" firem na SEO v tom případě mnohdy doporučuji samé "nesmysly" a různé šablony do meta description, kdy se snaží opakovat různé klíčové slova na které si firma přeje mít lepší pozice ve vyhledáváčích atd.

S celého je zřejmé, že řešit SEO na úrovní klíčových slov do Hx nadpisu, meta desc, atd. je v dnešní době zcela zbytečné, protože jak píšeš, vyhledávače se asi konečně vydávají správnou cestou a je jim jedno jestli je to co uživatel hledá je v nadpisu H1 nebo v odrážce seznamu.

Samozřejme zde nechci říct, že je správné nevyplňovat Hx nadpisy, meta desc, title, dbát aby nebyl duplicitní obsah na desti místech webu apod. to jsou samozřejmě základní věci, nebo je za to aspoň považuji, ale to je asi tak dnešní vrchol SEO.

Se divím, že dnes spousta firem i jednotlivců stále slyší na SEO a analýzu, když je to stejně zbytečné. A že SEO firmy májí stale kšefty, když stejně jen oblubují lid a slibují jim to, co je vyhledáváčům úplně jedno. Přirovnal bych dnešní SEO firmy k naši politice - tam toho navykládají a naslibují a realita je pak jiná :-)

Je to tak nebo by jsi ještě něco doplnil? :-)
xlifer
Profil
[#20] juriad

Jinak tady zase petrxxx doporučuje analýzu kličových slov a to až měsíc, tak co si o tom myslet? :-) :-(
jenikkozak
Profil
Nemám pocit, že by oba názory stály proti sobě. Rada udělat si analýzu přece neznamená: „Narvi nadpisy, kde se dá, protože jde o metodu, která kdysi možná vyhledavač ovlivňovala.“
xlifer
Profil
jenikkozak:
Narvi nadpisy, kde se dá, protože jde o metodu, která kdysi možná vyhledavač ovlivňovala.
To samozřejmě netvrdím, ale podle mě je analýza pouze od toho, abych zjistil, že např. lidi nemůžou najít moje stránky na nějaké konrétní klíčové slovo. A správně by měli. Takže se pokusím doplnit lépe obsah, produkt, službu, aby obsahoval hledané výrazy.
jenikkozak
Profil
Nevím, kam ti mám odpovědět. Do vlákna o nadpisech v menu, nebo do diskuse o přesměrováních? „Šikovně“ jsi je pospojoval a v obou píšeš o tom samém.

Otázku klíčových slov v tomto vlákně uzavírám.
xlifer
Profil
jenikkozak:
‚Šikovně‘ jsi je pospojoval a v obou píšeš o tom samém.
Samozřejmě to nebyl záměr, ale tak nějak to vyplynulo ze situace. Můžeme to dořesit tedy v novém vlákně*, pokud k tomu něco máš, díky.

Moderátor Petr ZZZ: *) Odstraněn odkaz (duplicita se bude mazat/byla smazána).

Vaše odpověď


Prosím používejte diakritiku a interpunkci.

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvě-sta čtyřicet-sedm: