Autor Zpráva
luko
Profil
Rad bych trochu poodhalil zakulisi webhostingu v CR. Hostingu se vjenuji od roku 2003, napisu Vam tedy jak vnimam hosting ze zakulisi z druhe strany, z pohledu webhostera. Rad bych vedel Vas nazor na hostingy ktere tu u nas jsou.

Mame tu asi 3 druhy webhostingovych spolecnosti:
1, nejvetsi spolecnosti:
Tyto spolecnosti maji desetitisice zakazniku a muzou mit i 30 zamestnancu. Hosting u teto spolecnosti je v radu stokoru mesicne. Maji nonstop technickou podporu, u ktere ale neznamena, ze Vam pomuze s obtiznejsimi problemy. Casto je problem predan kolegovi, ktery problem vyresi v pracovni den.
Pracuje zde spousty lidi, od kvalitnich programatoru a administratoru az po lidi kteri "jen" zakaznikum radi co se kde nastavuje.
Nejvetsi z techto spolecnosti u nas koupili zahranicni investori. Hosting bezi na znackovych serverech, nekdy i ve vlastnich serverovnach.

2, stredni spolecnost:
Tyto spolecnosti maji tisice zakazniku. V techto spolecnostech delaji s nejvetsi pravdepodobnosti jejich spolecnici + maji k dispozici nektere externisty pripadne nejakeho zamestnance. Technicka podpora byva na velke technicke urovni, protoze vetsina techto lidi jsou sami programatori a nebo administratori serveru.
Technicka podpora zde neni 24 hodin denne (nejsou to roboti). Nemuzou si dovolit pracovat denne 24 hodin a mit s tim spojenou 24 hodinovou technickou podporu. Dalsi lidi navic si nemohou dovolit. Pokud tuto podporu na webu uvadeji, nejspise je v noci zbudite a o vikendu vecer je zastihnete v "hospode" s prateli. (jako velkou casto obyvatelstva) Cena hostingu se pohybuje kolem stokoruny mesicne.

3. malicke hostingy / zacinajici hostingy:
Tyto hostingy z drtive vetsiny zakladaji studenti kteri se zabivaji tvorbou stranek a internetem. Snazi se konkurovat ostatnim spolecnostem, takze nasadi minimalni ceny aby necim nalakali uzivatele. Chodi po celem internetu a doslova spamuji diskusni fora, obcas i fiktivne zalozenymi uzivatelskymi ucty, kterymi vychvaluji kvalitu daneho hostingu. Kvalitnejsi cast hostingu si koupi vlasni HW (ani nemusi byt znackovy), umisti ho do serverovny a snazi se delat vlastni system pro uzivatele. Ta horsi cast, si pronajme managed server, nahraje jiz hotovou administraci kterou je mozne najit na netu a uz nabizi webhosting. Sluzby jako maily, DNS vyuziva od sveho poskytovatele(prvniho typu spolecnosti). Technicka podpora je casto uvadena 24/7, casto se i opravdu dovolate (s kvalitou uz je to neco jineho). Tento typ lidi ma velke nadseni a pracuje od nevidim do nevidim. Po par letech dostuduje a zjisti, ze za cenu v radech desetikorun mesicne se nema sanci nijak uzivit a ze uz ho to nebavi. Tato spolecnost je pote prodana ("stredni spolecnosti" protoze "nejvetsi spolecnosti" o toto zajem nemaji)


Nekde jsem cetl, ze se hosting neda delat na profesionalni urovni pod 150,- kc mesicne. (profesionalni myslim: podpora 24/7, kvalitni servery, umisteni v kvalitni serverovne atd…) S timto nazorem bych i souhlasil.
Jenomze na ceskem internetu je to tezke. Na jednu stranu uzivatele bez problemu plati faktury telefonim operatorum v radech stokorun az tisicu a to vicemene nic od telefonich operatoru nechteji. Na druhou stranu, nedej boze, pokud by hosting vyfakturoval ne 40,- ale 50,- kc za mesic. Za tyto penize je ale samozrejme vyzadovano, aby byl hosting neustale pri ruce a pokud uzivateli nebude neco fungovat aby mu to technicka podpora nejlepe preprogramovala. (uzivatele si pletou technickou podporu s vyukou programovani)

Internet ma 2 typy uzivatelu kteri vyuzivaji webhosting:
1. Typ:
Zakaznik ochotny zaplatit za hosting stokoruny mesicne, dopredu treba i na x let. Celou dobu je spokojeny a nic neresi.
Tyto zakaznici tu byly na zacatku internetu kdy domeny staly i dost pres 1000,- kc. Tyto zakaznici jsou jiz od zacatku u nejvetsich spolecnosti a jsou tam spokojeni
2. Typ:
Uzivatel ktery se na internetu neustale pohybuje, tento uzivatel zkousi nove CMS systemy, fora a podobne. Hleda na internetu levne hostingy, diskutuje o nich a neustale neco zkousi. Kazdou chvili meni hosting, klidne i nekolikrat do roka. Jakmile je s necim nespokojen, hned se stehuje o dum dal a vsude na netu o tom pise. Usmevne je to, ze radeji bude travit nekolik hodin vybiranim a stehovanim webu na jiny hosting nez aby zaplatil o 200,- kc za rok vic.

Lubos Kovar webhosting Flyweb.cz
Aesir
Profil
luko:
Osobně nesouhlasím s podobným škatulkováním, protože v každé uvedené skupině se najde vždy hodně vyjímek, které vybočují na obě strany.

Hostingovou situaci v ČR bych označil, bohužel stále, jako v raném stádiu vývoje. České společnosti se to teprve učí dělat a povětšinou jim to moc nejde ;)
Momentálně jsou na trhu desítky, možná i stovky hostingových společností, které mají většinou 3-5 tarifů, které se mezi sebou liší pouze nabídkou prostoru, který má dnes mizivou cenu a málokdo nabídne takové služby, které jsou jinde ve světě většinou běžné, protože to prostě neumí :) Takže potom se nedá moc divit, že převažuje Vámi definovaná druhá skupina uživatelů, když ti co to myslí vážně hostují v cizině nebo na vlasním železe ;)
Taurus
Profil
Ani já nesouhlasím se škatulkováním. Nenašel jsem se nikde. Od roku 2005 jsem na doménách u Forpsi (+-200 Kč / rok) a po třech letech jsem přešel díky lepší ceně a dokonce i podmínkám na výborný Profitux (300 Kč / 4 měsíce). Nevím co je úsměvné na tom, že jsem strávil (nebo i spousta jiných lidí) několik hodin změnou hostingu jen proto, abych ušetřil peníze. Spíš bych to nazval logické. Dělá to tak obyčejný člověk, a to v každenním životě...
Joker
Profil
luko:
Internet ma 2 typy uzivatelu kteri vyuzivaji webhosting:
A který jsem tedy já? Já si našel levný hosting v rámci mnou stanovených parametrů a dokud funguje, jsem spokojený. Nejsem ochotný platit za hosting stokoruny měsíčně, dokud jsem ve výsledku úplně stejně spokojený s hostingem za desetikoruny měsíčně.

Mimochodem:
Jakmile je s necim nespokojen, hned se stehuje o dum dal a vsude na netu o tom pise.
To je správný přístup a hybná síla zlepšování.
Pokud je jakýkoliv klient jakékoliv firmy nespokojený, tak dokud přesto ochotně platí a "drží hubu a krok", nemůže doufat v nějaké zlepšení.
ninja
Profil
luko: Chodi po celem internetu a doslova spamuji diskusni fora

Takže váš hosting jste již zařadil, děkujeme. Je ješte nějaký přínos vašeho elaborátu?
Nox
Profil
Nemám tedy za sebou tak dlouhý pobyt na webu jako vy, ovšem myslím, že do těchto škatulek (ať už hosting či zákazník), spadne jen část uživatelů.

Celé mi to přijde docela emocionálně podbarvené a poměrně protikonkurenčně zaměřené....

Chodi po celem internetu a doslova spamuji diskusni fora, obcas i fiktivne zalozenymi uzivatelskymi ucty, kterymi vychvaluji kvalitu daneho hostingu.
anebo kritizují konkurenci, že :)

Mj. slyšel jste někdy o "cílové skupině"? Ne každý se zhroutí když mu web nejede od 3 do 4 ráno, řada lidí myslim v takovou dobu skutečně podporu nepotřebuje,
když už tedy hodnotíte především podporu.
Koukám, že se zaměřujete na vámi popsanou 1. skupinu zákazníků. V pořádku. Někteří zase na jiné zákazníky, vadí to? Myslím ... dokud cena odpovídá kvalitě, tak je to podle mě
v pořádku... že nejsou levné hostingy kvalitní? Asi nikoho nepřekvapí.
Mylně uváděná 24/7 je špatné, ovšem to bych dal do kategorie "neomezený traffic," který ve skutečnosti minimálně téměř nikdy "neomezený" není,
ten váš předpokládám také ne, ikdyž jsem o tom nenašel v podmínkách zmínku.

Osobně tedy hostuji u společnosti, která je cenově ve 2. kategorii, zato nemám problém s podporou ani v časech, které jste uvedl.

...venku je sice škaredě, ale tak si pusťte nějakou komedii nebo zahrajte deskovou hru :)


Takže váš hosting jste již zařadil, děkujeme. Je ješte nějaký přínos vašeho elaborátu?
Ano :)
warman
Profil
Ja bych rekl ze plus minus z cca 80% to plati. Vzdycky se najdou nejake vyjimky, ktere sou mimo toto pravidlo. Ale zrovna u tohoto bych rekl ze to plati...
djlj
Hosting subreg.cz
Profil
luko:
Svatá pravda! :)
Joker
Profil
warman:
Ja bych rekl ze plus minus z cca 80% to plati.
Minimálně to "škatulkování" klientů podle mě obsahuje jen menšinu.

Zajímavé, že sám luko neřadí Flyweb mezi ty největší hostingy, u kterých hostuje skupina 1, takže logicky považuje prakticky všechny své klienty za skupinu 2.
Trochu úsměvné, když zástupce hostingu své vlastní klienty defacto označí za věčně si stěžující potížisty.

Já zfleku dám dvě další kategorie:
3. Lidi, co si provozují osobní web nebo nějaký vesměs nekomerční projektík pro svou zábavu. Na web si nahrají nějaký CMS a za tři roky možná upgradují na novější verzi. Mezitím jim stačí, když to jede. Vesměs je ani nenapadne, že by hosting vůbec mohl poskytovat podporu i ve tři ráno, natož aby něco takového vůbec zkoušeli. S hostingem něco začnou řešit ve chvíli, kdy jim web nefunguje, nebo když jim dojde diskový (nebo databázový) prostor.

4. Malé firmy. Doménu mají hlavně aby jim ji nekoupil někdo jiný a kvůli e-mailu. Ale jelikož všichni ostatní mají web, najdou si nějaký levný hosting a nechají si od někoho nakódovat stránky. Odškrtnou si, že webové stránky mají, a dál se s nimi nezatěžují. Tohle jsou pro hosting asi nejlepší klienti... jen platí faktury a ke spokojenosti jim stačí fungující e-mail.

...pokud nějaká hostingová firma takovéto klienty nemá, případně i z nich dokázala vyrobit věčně si stěžující potížisty, možná by nebylo od věci se zamyslet, kde je chyba.